woensdag 19 september 2018

Francine Somers

Een tekening van Francine Somers op restaurant gemaakt van - wie anders - Jules (Gent Blogt).





"Ze ontmoette in de loop der jaren tal van beeldend kunstenaars, zowel lokale (zoals Géo Vindevogel, Kamiel D’Havé, Jules De Bruycker, Maurice Dupuis) maar ook internationale grootheden zoals James Ensor en Salvador Dali, die ze met veel plezier vereeuwigde, al was het slechts op een menu van een restaurant."


PS



Wat Francine Somers betreft wordt geschreven dat ze talloze kunstenaars kende die ten huize Somers bij haar vader kwamen. En: “Zo onderhield ze goede contacten met Maurice Dupuis, Lucie Jacquart, Cécile Cauterman en Victor Stuyvaert” (zie rubriek over Chantecleer).



(JDB deelde een atelier met Cécile).



Over Francine lees ik ook nog: “Ze was pas zeven toen haar uitzonderlijke begaafdheid in het tekenen opgemerkt werd door Jules De Bruycker, die prompt haar tekeningen tentoon stelde in het gemeentehuis van Ledeberg, naast werken van kunstschilder Jozef Horenbant”.



Het werk van Stuyvaert in Gent is te zien in Gent (Veldstraat)



“In dit museum bevindt zich sedert 1976 het kabinet en archief van Maurice Maeterlinck; dit was een realisatie van de Stichting/ Fondation Maurice Maeterlinck, die in 1954 werd opgericht onder impuls van professor Robert Van Nuffel om in nauwe samenwerking met het stadsbestuur de herinnering levendig te houden aan de Gentse schrijver en zijn Gentse kunstvrienden: de grafici Charles Doudelet (1861-1979) en Victor Stuyvaert (1897-1974), die beiden het werk van hun stadsgenoot illustreerden."

dinsdag 18 september 2018

Fleurs du Vice


A.021 LES FLEURS DU VICE
Er bestaat ook een praktisch gelijkaardige tweede versie van.
MSK Gent 
 
 
 
(met sigaret)
 




A.022 LES FLEURS DU VICE (1907)
De gelijkenis met het vorig werk is merkwaardig.
De Bruycker had verschillende kunstverzamelaars die zijn atelier bezochten.
Het is meermaals voor gevallen dat hij verschillende versies maakte van hetzelfde werk om verschillende klanten tevreden te stellen.


Opvallend is het opschrift :



B0253 LES FLEURS DU VICE
 

 B0254 LES FLEURS DU VICE 


Typische pose voor vrouwen? Hoewel met variaties. Zie bijvoorbeeld: Whistler met ‘Symphony in White No. 3’ 







Symphony in White No. III, 1865–1867. Oil on canvas, 51.4 x 76.9 cm. Barber Institute of Fine Arts, Birmingham.

"Door het geven van deze titel werd het voor de aanschouwer duidelijk dat het binnen dit werk vooral op de kleurharmonie gaat. Er zijn geen ‘afleidende’ factoren, welke doen vermoeden dat er sprake is van een onderliggend verhaal. Details, zoals de bloemstukken aan de rechterkant, zijn er puur voor de esthetiek en ter decoratie. Dit schilderij werd op de tentoonstelling van de Royal Academy van 1867 getoond. Het werd stevig bekritiseerd door een kunstcriticus, omdat het volgens hem niet bepaald een ‘Symphony in White No. 3’ genoemd kon worden. Er waren immers nog allerlei andere kleuren in het schilderij verwerkt, de meisjes hadden geen wit haar en ook de kleur van de huiden waren niet wit. Whistler reageerde hier beledigd en snel op:
“Bon Dieu! Did this wise person expect white hair and chalked faces? And does he then believe that ... a symphony in F contains no other note, but shall be a continued repetition of F, F, F? . . . Fool!” 19
James Abbott Mcneill Whistler

Gens de Chez Nous: Chantecleer.

A0206 GENS DE CHEZ NOUS
Met opdracht aan Dr. Vernieuwe 
 
 
  



Opgedragen aan:  
 Vernieuwe, Jules (1877-1944) | UGentMemorie
https://www.ugentmemorie.be/personen/vernieuwe-jules-1877-1944 

De titel zou Le Chantecler kunnen zijn.Dat is Cantekleer uit de Vos Reinaerde. De Haan...

Kortom: die man op de tekening is de haan Cantekleer en de vrouwen zijn de kippen die aan zijn lippen hangen.

Achilles Mussche vertaalde de Vos Reinaert in 'modern' Nederlands.
 

Victor Stuyvaert (1897-1974) was een graficus die in Gent geboren werd. Hij volgde lessen in de academie Georges Minne en Karel de Cock. En zo haalde hij het diploma in de graveerkunst (1919). In 1949 werd hij professor aan de Academie (Gent). Zijn naam wordt in overzichten over grafiek steeds weer naast JDB geplaatst.

Als houtsnijder illustreerde Stuyvaert de Reinaert: Traduction nouvelle par Alexis Curvers, ornée de soixante-huit gravures sur bois par Victor Stuyvaert (Luik, Les Editions du Balancier, 1930). Daarin spreekt de vertaler van Chanteclin. 


Chanteclin chantait autrement!
tout d'un trait, les deux yeux fermés:
on l'entendait bien dans vingt fermes!’
Lors, Chantecler, persuadé,
recommence sa mélodie,
les yeux clos, de toutes ses forces.

Beide namen Chantecler en Chanteclin worden hier door elkaar gebruikt worden. 

JDB heeft misschien die versie gelezen al was het maar voor de houtsneden van Stuyvaert. Houtsnede

Ik vond een artikel over Stuyvaert waarin de auteur op het einde het volgende vermeldt:

"Om te besluiten kunnen we nog een belangrijke Vlaamse graficus aan het woord laten. Jules de Bruycker schrijft over Victor Stuyvaert: ‘Moest hij in Parijs wonen, ge zoudt zijn faam eens zien groeien.’ Jammer, Victor Stuyvaert woonde ‘maar’ in Gent.”

 (Een uitspraak die we herkennen over JDB).

JDB zal dus het werk van Stuyvaert gekend hebben en hem persoonlijk ook wel gekend hebben.


PS
In 1909 illustreerde Gustave Van de Woestijne Stijn Streuvels‘ bewerking van de Reinaert, bewerking die verscheen als Duimpjesuitgave in de bekende reeks Duimpjes van Victor de Lille



PSFrank:
https://fr.wikisource.org/wiki/Edmond_Rostand_(Haugmard)/Annexes

Mooie recensie in 1910 over het stuk Chantecler door René Doumic. Vooral de laatste 2 paragrafen zouden zomaar over JDB’s Chantecler op de Botermarkt kunnen gaan.


maandag 17 september 2018

De Lochte Gentenaars

  

zondag 16 september 2018

Van Canneyt




De oogarts en hoogleraar Julien van Canneyt (1895-1948) was een kunstliefhebber, zijn interesse ging vooral naar de Gentse kunstenaars zoals Van Biesbroeck, Sarteel en De Bruycker van wie hij de oogarts was.
Hieronder het zelfportret van Jules De Bruycker gededicaceerd aan Van Canneyt in 1940.







Hieronder het zelfportret van Jules De Bruycker gededicaceerd aan Van Canneyt in 1940.






Huis Dumoleyn-Van Canneyt Gent


 

vrijdag 14 september 2018

Belfort

Uit: Gandavum²: augustus 2017
https://geertvandamme.blogspot.com/2017/08/?view=classic

In 1540 daagde Karel V de stadsmagistraat. De stad werd beschuldigd van trouweloosheid, ongehoorzaamheid, verdragbreuk, opruiing, muiterij en majesteitsschennis. En tot de straf behoorde het intrekken van de priveleges. En tot die straf behoorde dat Klokke Roeland moet uit het Belfort gehaald worden. Klokke Roeland had en heeft een bijzondere betekenis voor de Gentenaars.
 


 Ets MONTAGE DU DRAGON SUR LE BEFFROI 1914  (056, A,B, 057)



In deze ets toont JDB de werken die in het voorjaar van 1913 plaatsvonden in het kader van de modernisering. Toch ligt de klemtoon op het ME Gent (tramsporen zijn weggelaten (in vgl met een foto van Sacré).

Bron: Lucas Vanheuve, Artistieke representaties van de modernisering van Gent rond 1900)  (men ziet wel dat de huizen aanpalend aan de St.Niklaaskerk al verwijderd zijn en de kerk er geïsoleerd bij staat)

(zie verder bij website John DB: vele versies waaruit blijkt dat hij twee heren diende)



J.D.B. 057E MONTAGE DU DRAGON


Inscriptie onder de ets
Enig exemplaar op perkament
Zoals u ziet onder nr.JDB 057F is er een tweede exemplaar dat ook op perkament geëtst is
Dit is nogmaals het bewijs dat Jules De Bruycker twee heren diende op een bedrieglijke manier
De twee verzamelaars hadden de illusie dat zij de enigen waren die een uniek werk hadden op perkament
Dit werk zat in de verzameling van René Van Herrewege 

 

 

J.D.B. 057F MONTAGE DU DRAGON


Epreuve d'essai sur parchemin (perkament)
Enkele zeer uitzonderlijke werken werden op perkament afgedrukt (3 gekend tot op heden)
Zoals u ziet onder het nr. JDB 057F, is er een tweede exemplaar dat ook op perkament geëtst is
Dit is nogmaals het bewijs dat Jules De Bruycker twee heren diende op een bedrieglijke manier
De twee verzamelaars hadden de illusie dat zij de enige waren die een uniek werk hadden op perkament
Dit werk zat in de verzameling van Bertainchand 

 

J.D.B. 057G MONTAGE DU DRAGON SUR LE BEFFROI 1914


Enig exemplaar op perkament

 



The Montage du Dragon shows the fervor surrounding the events of January 8, 1913, when the renovated dragon was hoisted back up to the pinnacle of the belfry in preparation for the World's Fair.


De Bruycker anticipated that this etching would even surpass his highly regarded Rond het s'Graven Kasteel te Gent. On January 21, 1914, he wrote to René van Herrewege:


Montage du Dragon

The first state is almost finished and I expect a result superior to the Chateau des comtes. Excuse my vanity! I have been scraping like a madman without a break for two weeks. And I can have this hope! I am biting it right now. I am proceeding differently, slowly, with an etch of six to twelve hours. This etching must be less material, more vision that the Chateau des comtes. I repeat, I have much hope and tenacity or obstinacy and when I weaken, I descend to my wine cellar and open one of those bottles ... not of nitric acid!

In fact, Montage du Dragon was a great success, both in Ghent and in the 1914 Venice Biennale. Chabot reports that German and Italian firms sought the rights for reproducing the image, and that the Emperor Victor Emmanuel purchased a complete set of De Bruycker's exhibited etchings.[50]






Chabot schrijft over een tekening van de Botermarkt (Rond het Belfort). Hij citeert: "En ze voltooien zou gelijk staan met ze te vermoeien."
"Ik durf deze tekening niet reproduceren als een ets. Ik had ze willen behouden en niet afstaan"

(John).


D.140 DE VERMELDING OP HET EERSTE DEFINITIEVE EXEMPLAAR VAN "HET HIJSEN VAN DE DRAAK" TE GENT 1914 





B0357 WERKEN AAN HET BELFORT TE GENT
Deze tekening was de rug van een kader 


Tekening HERSTELLINGSWERKEN AAN HET BELFORT (B0362):



Ets UN CROQUIS 1914  (053, A)






Ets HET HIJSEN VAN DE DRAAK 23/06/1914(057C)
Huldetekening aan A. Van Campenhout op het eerste definitieve exemplaar 1/125 


zie datum: 

Humor van deze tekening.




Nieiige mensenmassa in confrontatie met het gebouw.



Realistisch feit … maar JDB wil meer dan realisme, hij wil een visie uitdrukken.

“Ik krab als een bezetene zonder ophouden, sedert twee weken. En ik mag hoop hebben. Ik ben aan het beitsen. Ik ga totaal anders te werk gaan,langzaam etsend gedurend 6 tot 12 uur. Deze ets moet minder materieel zijn, veel "visie" dan het het Gravensteen.

Ik herhaal het, ik heb er veel hoop op. Ik werk vooral door, hardnekkkig, koppig. Als ik ga verzwakken, ga ik in de kelder en ontstop ik een fles maar geen azijnzuur....." (zie: Chabot, "Jules De Bruycker," 1963, p. 133:



Dit werk heeft hij langzaam laten etsen, zodat de lijnen dunner maar dieper gebeten zijn. De lijnen zijn niet zo krachtig uitgebeten en daardoor doen ze subtieler, onstoffelijker aan. De ets is biJgewerkt met de droge naald (3 = Leroy, Catalogue) vooral in het rechter gedeelte. Dat geeft een zekere warmte, een zeker flou karakter omdat de contouren door de braam niet zo heel precies zijn atgetekekend.” (Callebaut: 75).

zondag 9 september 2018

Journalistes


De ets J.D.B. 039 JOURNALISTES 1907



Er zijn een aantal tekeningen van de verschillende personages:


B0199 PERSONAGE UIT DE TEKENING "LES JOURNALISTES" 

B0200 PERSONAGE UIT DE TEKENING "LES JOURNALISTES"  
b

B0201 PERSONAGES UIT DE TEKENING "LES JOURNALISTES"

B0202 PERSONAGE UIT DE TEKENING "LES JOURNALISTES"  


B0203 PERSONAGE UIT DE TEKENING "LES JOURNALISTES"  

B0204 PERSONAGE UIT DE TEKENING LES JOURNALISTES  




A0208 DE JOURNALISTEN .
In de Ghendsche tydingen van 15 maart 1995 beschrijft de heer Paul Huys deze tekening (waarvan ook een ets bestaat)
De overtuiging dat alle personages op deze prent journalisten zijn is niet 100 %
Paul Huys was op het ogenblik van het schrijven van dit artikel niet op de hoogte van de aparte tekeningen van de diverse personages voorkomende op dit werk
Er was reeds een meningsverschil tussen de weduwe De Bruycker en de journalist Peter Bonnel omtrent de personages van dit werk 
 
 
 



Broodzakken

  Op de broodzakken bij een 100-tal bakkers in het Gentse prijkt vanaf morgen een reproductie van een werk van Jules De Bruycker en een QR-c...