vrijdag 14 september 2018

Belfort

Uit: Gandavum²: augustus 2017
https://geertvandamme.blogspot.com/2017/08/?view=classic

In 1540 daagde Karel V de stadsmagistraat. De stad werd beschuldigd van trouweloosheid, ongehoorzaamheid, verdragbreuk, opruiing, muiterij en majesteitsschennis. En tot de straf behoorde het intrekken van de priveleges. En tot die straf behoorde dat Klokke Roeland moet uit het Belfort gehaald worden. Klokke Roeland had en heeft een bijzondere betekenis voor de Gentenaars.
 


 Ets MONTAGE DU DRAGON SUR LE BEFFROI 1914  (056, A,B, 057)



In deze ets toont JDB de werken die in het voorjaar van 1913 plaatsvonden in het kader van de modernisering. Toch ligt de klemtoon op het ME Gent (tramsporen zijn weggelaten (in vgl met een foto van Sacré).

Bron: Lucas Vanheuve, Artistieke representaties van de modernisering van Gent rond 1900)  (men ziet wel dat de huizen aanpalend aan de St.Niklaaskerk al verwijderd zijn en de kerk er geïsoleerd bij staat)

(zie verder bij website John DB: vele versies waaruit blijkt dat hij twee heren diende)



J.D.B. 057E MONTAGE DU DRAGON


Inscriptie onder de ets
Enig exemplaar op perkament
Zoals u ziet onder nr.JDB 057F is er een tweede exemplaar dat ook op perkament geëtst is
Dit is nogmaals het bewijs dat Jules De Bruycker twee heren diende op een bedrieglijke manier
De twee verzamelaars hadden de illusie dat zij de enigen waren die een uniek werk hadden op perkament
Dit werk zat in de verzameling van René Van Herrewege 

 

 

J.D.B. 057F MONTAGE DU DRAGON


Epreuve d'essai sur parchemin (perkament)
Enkele zeer uitzonderlijke werken werden op perkament afgedrukt (3 gekend tot op heden)
Zoals u ziet onder het nr. JDB 057F, is er een tweede exemplaar dat ook op perkament geëtst is
Dit is nogmaals het bewijs dat Jules De Bruycker twee heren diende op een bedrieglijke manier
De twee verzamelaars hadden de illusie dat zij de enige waren die een uniek werk hadden op perkament
Dit werk zat in de verzameling van Bertainchand 

 

J.D.B. 057G MONTAGE DU DRAGON SUR LE BEFFROI 1914


Enig exemplaar op perkament

 



The Montage du Dragon shows the fervor surrounding the events of January 8, 1913, when the renovated dragon was hoisted back up to the pinnacle of the belfry in preparation for the World's Fair.


De Bruycker anticipated that this etching would even surpass his highly regarded Rond het s'Graven Kasteel te Gent. On January 21, 1914, he wrote to René van Herrewege:


Montage du Dragon

The first state is almost finished and I expect a result superior to the Chateau des comtes. Excuse my vanity! I have been scraping like a madman without a break for two weeks. And I can have this hope! I am biting it right now. I am proceeding differently, slowly, with an etch of six to twelve hours. This etching must be less material, more vision that the Chateau des comtes. I repeat, I have much hope and tenacity or obstinacy and when I weaken, I descend to my wine cellar and open one of those bottles ... not of nitric acid!

In fact, Montage du Dragon was a great success, both in Ghent and in the 1914 Venice Biennale. Chabot reports that German and Italian firms sought the rights for reproducing the image, and that the Emperor Victor Emmanuel purchased a complete set of De Bruycker's exhibited etchings.[50]






Chabot schrijft over een tekening van de Botermarkt (Rond het Belfort). Hij citeert: "En ze voltooien zou gelijk staan met ze te vermoeien."
"Ik durf deze tekening niet reproduceren als een ets. Ik had ze willen behouden en niet afstaan"

(John).


D.140 DE VERMELDING OP HET EERSTE DEFINITIEVE EXEMPLAAR VAN "HET HIJSEN VAN DE DRAAK" TE GENT 1914 





B0357 WERKEN AAN HET BELFORT TE GENT
Deze tekening was de rug van een kader 


Tekening HERSTELLINGSWERKEN AAN HET BELFORT (B0362):



Ets UN CROQUIS 1914  (053, A)






Ets HET HIJSEN VAN DE DRAAK 23/06/1914(057C)
Huldetekening aan A. Van Campenhout op het eerste definitieve exemplaar 1/125 


zie datum: 

Humor van deze tekening.




Nieiige mensenmassa in confrontatie met het gebouw.



Realistisch feit … maar JDB wil meer dan realisme, hij wil een visie uitdrukken.

“Ik krab als een bezetene zonder ophouden, sedert twee weken. En ik mag hoop hebben. Ik ben aan het beitsen. Ik ga totaal anders te werk gaan,langzaam etsend gedurend 6 tot 12 uur. Deze ets moet minder materieel zijn, veel "visie" dan het het Gravensteen.

Ik herhaal het, ik heb er veel hoop op. Ik werk vooral door, hardnekkkig, koppig. Als ik ga verzwakken, ga ik in de kelder en ontstop ik een fles maar geen azijnzuur....." (zie: Chabot, "Jules De Bruycker," 1963, p. 133:



Dit werk heeft hij langzaam laten etsen, zodat de lijnen dunner maar dieper gebeten zijn. De lijnen zijn niet zo krachtig uitgebeten en daardoor doen ze subtieler, onstoffelijker aan. De ets is biJgewerkt met de droge naald (3 = Leroy, Catalogue) vooral in het rechter gedeelte. Dat geeft een zekere warmte, een zeker flou karakter omdat de contouren door de braam niet zo heel precies zijn atgetekekend.” (Callebaut: 75).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bankbiljetten

  https://museum.nbb.be/sites/default/files/2022-08/Onze_biljetten_bestaan...149_jaar.pdf   “Zo kwam de Bank in 1939 terecht bij Jules De Br...