dinsdag 3 november 2020

Ensor: De intrede van Christus in Jeruzalem

 

De intrede van Christus in Jeruzalem (1885)

contépotlood, potlood, zwart en bruin krijt, collage, gedoubleerd op Japans papier en gespannen op een houten raam (in 1986)

Museum voor Schone Kunsten Gent

 


 

 

 

Zoals "Christus getoond aan het volk (Museum voor Schone Kunsten Gent, inv. 1988-C), maakt. De intrede van Christus in Jeruzale - deel uit van de reeks Aureolen van Christus. De aureolen illustreren zes episodes uit het leven van Christus. Wanneer men de reeks vanuit deze thematiek beschouwt, is het opvallend dat Ensor de etappes uit het leven van Jezus eerder intuïtief heeft gekozen. De volgorde strookt immers niet met het evangelie. Maar het is dan ook niet het religieuze verhaal dan wel het symbolische en zuiver plastische opzet dat primeert. In de figuur van Christus vindt Ensor een symbool van onschuld, vervolgde waarheid en van onderworpen goedheid aan de aanvallen van een vijandige massa. Voor de kunstenaar is de reeks dan ook een aanleiding om zijn eigen conflictrijke verhouding met de samenleving tot uiting te brengen. Vanaf deze reeks blijft de Christusthematiek zeer belangrijk in het werk van Ensor en in sommige werken is duidelijk dat hij zich met de Christusfiguur identificeert. De belangstelling voor de figuur van Christus is op zichzelf niet uitzonderlijk in deze periode. Net zoals vele generatiegenoten werd Ensor geboeid door de Christusfiguur als revolutionair of als anarchist.

 

===============================================================


De intrede van Christus in Brussel

1898

Materiaal: 

koperets op papier (1ste staat, correcties in pen)

Museum:

Museum voor Schone Kunsten Gent

 

 


 

In maart 1899 werd James Ensor, samen met Edmond Verstraeten, met een expositie van zijn etsen gehuldigd in de Cercle Artistique et Littéraire in Brussel. Naar aanleiding van deze tentoonstelling schreef Ensors vriend Eugène Demolder een artikel in La Revue des beaux-arts et des lettres, waarin de prent voor het eerst werd gepubliceerd. Door middel van deze prent hoopte Ensor zijn meesterwerk De intrede van Christus in Brussel in 1889 (Malibu, The J. Paul Getty Museum) bij een breder publiek te introduceren. De prent is een vrij nauwkeurige kopie van het schilderij. Het grote spandoek met het opschrift Vive la sociale ontbreekt even wel. In de massa bemerkt men echter meer opschriften dan op het schilderij het geval is. De meeste daarvan werden overgenomen van de grote tekening De intrede van Christus in Jeruzalem (Museum voor Schone Kunsten Gent, inv. 1963-E).

 

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bankbiljetten

  https://museum.nbb.be/sites/default/files/2022-08/Onze_biljetten_bestaan...149_jaar.pdf   “Zo kwam de Bank in 1939 terecht bij Jules De Br...