dinsdag 3 november 2020

Ensor: De Wraak van Hop-Frog

James Ensor, De wraak van Hop-Frog(1885) (lithografie).  Museum voor Schone Kunsten Gent

(zie ook schilderij).



Voor de voorstelling “De wraak van Hop-Frog” baseerde Ensor zich op het gelijknamige verhaal van Edgar Allan Poe. De kunstenaar heeft het moment weergegeven waarop de koning en zijn ministers, verkleed als apen, brandend boven een carnavalesk uitgedoste menigte hangen, waar ook Ensor zelf deel van uitmaakt. Intussen wakkert de dwerg Hop-Frog met zijn toorts het vuur aan. De compositie vertoont sterke overeenkomsten met de tekening van Jacques Callot “Eerste intermezzo van 1617” (Berlijn, Kupferstichkabinett). Van de voorstelling maakte Ensor in 1885 een litho, in 1896 een schilderij en twee jaar later een ets. De voorstelling in ets staat in spiegelbeeld, in vergelijking met de versie in lithografie.

 

Eerste intermezzo van 1617  (Callot)

 


 

De wraak van de nar Hop-Frog – Kröller-Müller Museum
https://krollermuller.nl/james-ensor-de-wraak-van-de-nar-hop-frog-1 



https://krollermuller.nl/james-ensor-de-wraak-van-de-nar-hop-frog-1

 

La vengeance de Hop-Frog, circa 1896

De wraak van de nar Hop-Frog

 

JAMES ENSOR (1860 - 1949)

 

Olieverf op doek

114cm x 81,5cm

KM 105.847

 

 

Verhaal van Edgar Allan Poe

In een stampvol theater zijn de gemoederen verhit: brandende apen in de lucht! James Ensor verbeeldt hier de slotscène van het gelijknamige verhaal van Edgar Allan Poe. Het bezingt de wraak van hofnar Hop-Frog, een kreupele dwerg, op de corrupte koning en zijn zeven ministers.

Slotscène

De nar adviseert de koning om met zijn ministers als geketende apen naar het gemaskerde bal te gaan, ter vermaak van het volk. Op het hoogtepunt van het bal hijst Hop-Frog de acht figuren als een kroonluchter de lucht in en steekt ze in brand boven de hoofden van de menigte.

Criticaster van de macht

Ensor, een notoire kritische mopperaar, hekelt alles wat naar macht riekt: het leger, de kerk, de rechters, de ministers. Op zijn schilderijen en tekeningen komen veel monsters en maskers voor. Zo verbeeldt hij de angsten en dreigingen van zijn tijd en de schijnheiligheid en kleinburgerlijkheid van de mensen. In combinatie met de overdonderende expressiviteit van lijn, licht en kleur, is dit schilderij een ware handtekening van Ensor.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bankbiljetten

  https://museum.nbb.be/sites/default/files/2022-08/Onze_biljetten_bestaan...149_jaar.pdf   “Zo kwam de Bank in 1939 terecht bij Jules De Br...