zaterdag 20 maart 2021

Dürer in Gent

"De Bruycker zat in de traditie van Brueghel en Dürer, als tekenaar en als mens" (Keymeulen)


Albrecht Dürer die in 1521 in Gent was en overnachtte in Huis der Cruideniers (ook de Rode Hoed genaamd), naast de Sint-Niklaaskerk waar nu een gedenkplaats geplaatst is.). In zijn dagboek vermeldt hij ook het verhaal van de Onthoofdbrug een plaats die JDB ook tekende. 
Wat mogelijke invloed op JDB betreft, bepaalde figuren uit de oorlogsetsen: de doedelzakspeler, de personficatie van de dood als een geraamte met een zeis... Hoewel deze beelden in vele Middeleeuwse afbeeldingen voorkomen. 

A. Dürer en Gent

In 1521 verbleef hij van 9 tot 16 april in Gent. Daarvan getuigde hij in zijn Tagebuch…
Hij overnachtte er in het Huis der Cruideniers (ook de Rode Hoed genaamd), naast de Sint-Niklaaskerk. Op die huisgevel in Klein Turkije nr. 4 getuigt een gedenkplaat (niet geheel precies) van zijn verblijf. Hij werd er waardig ontvangen door Jacob Gheerolfs, deken der schilders. Hij beklom er de toren van de Sint-Janskerk (de latere Sint-Baafs) en zag het Lam Gods van de gebroeders Van Eyck dat hij “een wonderbaarlijk en zeer knap vervaardigd schilderij” noemde. Hij haalde ook de Gentse sage aan over de Onthoofdingsbrug en maakte diverse schetsen van de leeuw die eerder samen met vier leeuwinnen door Keizer Karel vanuit Tunis aan ene Dominicus van Houcke waren gestuurd en die in het Prinsenhof gekooid waren.
Globaal beschreeef hij de stad Gent als “een fraaie en wonderlijke stad”.
http://literairgent.be/lexicon/auteurs/d%C3%BCrer-albrecht/ 

Nadien zou Dürer in Antwerpen ook nog de befaamde Gentse miniaturist Gerard Horenbout (1465?-1540) ontmoeten. Horenbout was in dienst van Margaretha van Oostenrijk en hij verluchtte een gebedenboek voor Karel V.

[Jean-Paul den Haerynck]

Over A. Dürer:

Albrecht Dürer, zie internet: http://www.kunstbus.nl/kunst/albrecht+durer.html
Albrecht Dürer, Johann Hauer, Friedrich Leitschuh: Tagebuch der Reise in die Niederlande (1884), zie ook internet: http://www.archive.org/details/albrechtdrersta00drgoog
M. Steels: Albrecht Dürer te Gent, in: Ghendtsche tydinghen, jrg. 1, nr.9 (oktober 1972), p. 159-160
P. T. A. Swillens: Albrecht Dürer: zijn dagboek van de reis door de Nederlanden in 1520-1521 (1941)
Dürer, Albrecht, in: Grote Winkler Prins Encyclopedie, dl.7 (1980), p. 569-572
Gerd Unverfehrt: Da sah ich viel köstliche Dinge : Albrecht Dürers Reise in die Niederlande (2007)

Wat mogelijke invloed op JDB betreft, bepaalde figuren uit de oorlogsetsen: de doedelzakspeler, de personficatie van de dood als een geraamte met een zeis... Hoewel deze beelden in vele Middeleeuwse afbeeldingen voorkomen. 

The Bagpiper (doedelzakspeler)

Albrecht Dürer (German, Nuremberg 1471–1528 Nuremberg) 
Date: 1514
Medium: Engraving
Dimensions: plate: 4 9/16 x 2 15/16 in. (11.6 x 7.5 cm)
sheet: 4 13/16 x 3 1/8 in. (12.2 x 8 cm)
(The Met)


Hoewel dergelijke doedelzakspelers ook bij Bruegel en anderen voorkomen: 


Seated Man, Precariously Balanced, Playing Bagpipes
Artist: Anonymous, Netherlandish, 16th century
Artist: After Pieter Bruegel the Elder (Netherlandish, Breda (?) ca. 1525–1569 Brussels)
Date: 16th century
Medium: Pen and brown ink
Dimensions: 11 x 7 11/16 in. (28 x 19.5 cm)
Classification: Drawings
Credit Line: Bequest of Harry G. Sperling, 19751
Accession Number: 1975.131.172
The Met 





 


Albrecht Dürer, König Tod zu Pferde, 1505. Kohle, 21,1 x 26,5 cm. London, British Museum



Dood personificatie...   Geraamte van de Koning (zie Danse Macabre)

Artistic Arsenals 5: Priceless Prints & Reproductions: Printmaking from Dürer to Serra. You Tube

A recording of a a lecture presented by Dr. Micah Christensen (PhD, History of Art, University College London) at the Beaux-Arts Academy on a general history and development of European and Japanese print technology from the 15th to 20th centuries.

Een video over de etskunst.


Dürer en Kentridge: 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bankbiljetten

  https://museum.nbb.be/sites/default/files/2022-08/Onze_biljetten_bestaan...149_jaar.pdf   “Zo kwam de Bank in 1939 terecht bij Jules De Br...