zondag 9 december 2018

Tijdschriften: Masereel




Masereel:

"Invloed van zijn leraar tekenen Jean Delvin en van de karikaturisten rond het Franse satirische blad L’Assiette au Beurre (Steinlen, Vallotton, Grandjouan). Trekt op met de schilder en etser Jules De Bruycker".


RS: JDB kan al die werken gezien hebben en ze hebben invloed gehad op Masereel. Zulke harde kritiek vinden we niet bij JDB.


L’Assiette au beurre is een Frans tijdschrift (1901-1936). Vanaf het begin is het een vernieuwend blad door de aandacht voor grafiek (een volledige pagina, thema nummers, nummers gewijd aan het werk van een kunstenaar). De medewerkers kregen een grote vrijheid waardoor het tijdschrijft een bron werd voor kritiek op de maatschappij: kolonalisme, clericalisme, kapitalisme etc. Het tijdschrift geeft een beeld van heel wat grafisch werk uit de Belle Epoque.


Frans Masereel’s Picture Books against War · The Revelator

"He studied at the Academie of Arts in Ghent in 1907 where he met Jules de Bruycker, who Masereel declared “taught him to see and to draw” (14). He left school after a year and a half and travelled to Paris and Brittany where he continued to draw and paint. It was during this time that he submitted drawings to the satirical magazine L’Assiette au beurre, published by Henri Guilbeaux, who became a lasting friend of Masereel ".

Masereel zou sterke invloed gehad hebben van de karikaturisten van L’Assiette au beurre: Steinlen, Vallotton, Grandjouan.

Felix Vallotton (1865-1925)



Steinlen: zie blog




Grandjouan


1905 Naudin GRANDJOUAN La GREVE

In het voorjaar van 1912, van 20 maart tot 16 mei, exposeert hij op het 28ste Salon des Indépendants wel drie tekeningen3, maar voorlopig gaan zijn ambities in een andere richting. Sinds hij als student in l'Assiette au Beurre de scherpste pennen van Parijs heeft leren kennen - Steinlen, Vallotton, Naudin, Grandjouan, Veber, Delannoy - droomt hij ervan een serie eigen tekeningen in zijn lijfblad gepubliceerd te zien, en begin oktober staat hij op een dag in het redactiekantoortje van l'Assiette in de rue du Rocher met een map tekeningen, voldoende ‘om er een compleet nummer mee samen te stellen, zoals toen gebruikelijk was.’4 Wat hij op dat moment nog niet weet: het ooit zo populaire weekblad is op sterven na dood. In december 1911 is Henri Guilbeaux door directeur De Joncières als hoofdredacteur aangetrokken om een ultieme reddingsoperatie te organiseren, maar die is mislukt. Vanaf juli 1912 verschijnt het blad nog slechts om de twee weken en een paar maanden later is het helemaal afgelopen. Het nummer van 15 oktober is het allerlaatste. (Van Parys).

L’Assiette au beurre is een Frans tijdschrift (1901-1936). Vanaf het begin is het een vernieuwend blad door de aandacht voor grafiek (een volledige pagina, thema nummers, nummers gewijd aan het werk van een kunstenaar). De medewerkers kregen een grote vrijheid waardoor het tijdschrijft een bron werd voor kritiek op de maatschappij: kolonalisme, clericalisme, kapitalisme etc. Het tijdschrift geeft een beeld van heel wat grafisch werk uit de Belle Epoque. Masereel zou sterke invloed gehad hebben van de karikaturisten van L’Assiette au beurre: Steinlen, Vallotton, Grandjouan.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bankbiljetten

  https://museum.nbb.be/sites/default/files/2022-08/Onze_biljetten_bestaan...149_jaar.pdf   “Zo kwam de Bank in 1939 terecht bij Jules De Br...