vrijdag 20 maart 2020

God en Vaderland


"De economische motieven van tentoonstellingspraktijken worden tevens geïllustreerd met de bloei van ‘nijverheidstentoonstellingen’ te Gent in de negentiende eeuw [Afb. 35 en 36]. Dergelijke tentoonstellingen kwamen voort uit de maatregelen die vanaf de tweede helft van de achttiende eeuw werden genomen ter bevordering van de industrie.180 Hierbij werden de meest exclusieve producten van lokale ondernemers tentoongesteld, waarvan de beroemde Gentse ‘Floraliën’ tot op vandaag de bekendste erfgenaam zijn.181 De aandachtspraktijken hierbij hadden niet zozeer een disciplinerende civilisatiedrang tot doel, maar wel de ontwikkeling van lokale nijveraars." (Jonckheere)




woensdag 18 maart 2020

Aula Uuniversiteit


“Si Franz Hellens ne nous a laissé qu'une sorte de croquis (caché) de son ami, par contre Jules De Bruycker a représenté son compagnon dessinant aux environs de l’année 1905”.


Voir P.V., Vestibule de 1'Université. Exposition d'oeuvres de MM. Albert Dutry, Prosper Böss et Theo Nicolet. [Rubrique Chronique artistique, dans Le Bien ...

maandag 16 maart 2020

Patershol

Faculteit van de Letteren en Wijsbegeerte - RUG01-001244524_2010_0001_AC.pdf

https://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/244/524/RUG01-001244524_2010_0001_AC.pdf

Als we Gent bekijken op het einde van de 19de eeuw zien we dat er zich een groep intellectuelen verzamelt, gevormd aan het atheneum, het Sint- Barbaracollege ende Koninklijke Academie voor Schone Kunsten. Zowel Franstalige studenten uit de bourgeoisie als Vlaamse arbeiders- en middenstandszonen en dochters vinden elkaar in hun artistieke beleving. Ze scholen samen in het Patershol, toen een verwaarloosde wijk. Dit wordt hun thuishaven. Jules de Bruycker, George Minne, Valerius de Saedeler, Karel en Gustaaf van de Woestijne zijn enkele van deze jonge intellectuelen. Zij verlaten deze wijk al gauw en trekken samen naar Sint-Martens-Latem waar ze de eerste Latemse School oprichten. Er ontstaat een soort kunstenaarskolonie die echter vijf jaar later ophoudt met bestaan. Niettemin heeft ze haar sporen nagelaten en Sint-Martens-Latem is sindsdien een verzamelplek van artiesten. 

De Bruycker Léopold François


001: ovk01:000008018 100: DE BRUYCKER, Léopold François [1817-unknown] 910: Gent: Lange Violettestraat 11. Zoon van Philippe en broer van Jean Baptiste, schilders en behangers. In 1856 vertrokken naar Brussel ; Schilder. 375: Man 900: Gent 920: Schilders

(Van Ryssel)

Van Ryssel


Vereecken Achiel

100: VEREECKEN, Achiel [1889-1933] 901: Gent 910: Gent: Oude Schaapmarkt 28. Zoon van Emile Jules, kleermaker. Beter bekend als zoon van Moeder Tamboer. Samen met Callewaert, Lorein, Cornel en De Vuyst vormde hij een artiestengroepje. Beroep: bouwkundig tekenaar verbonden aan het Bestuur van Bruggen en Wegen in Gent. Net als J. De Bruycker en R. Callewaert had hij een voorliefde voor de gevels en daken van het Patershol en pittoreske Gentse stadsgezichten. Leraar aan de Academie te Sint-Niklaas ; Landschappen. Stadsgezichten. Interieurs. Stillevens. Figuren ; Leerling aan de Gentse Academie (Delvin), waar hij de eerste prijs behaalde in de klas naar het antiek beeld. Schilder. Tekenaar. Aquarellist.

Siniaver

100: SINIAVER, Ossip Joseph [1899-unknown] 910: Deelname aan de Gentse kunstsalons ; Havengezichten. Landschappen. Stadsgezichten. Genrestukken. Stillevens. Figuren ; Invloed van J. De Bruycker. Symbolistisch werk met bittere ironie ; Leerling aan de GentseAcademie. Schilder. Tekenaar. Aquarellist. Illustrator ; Vestigde zich te Gent. In 1936 vertrokken naar Ukkel.

Lexicon van Oost-Vlaamse Schilders en Beeldhouwers (1700-1940) 

Broodzakken

  Op de broodzakken bij een 100-tal bakkers in het Gentse prijkt vanaf morgen een reproductie van een werk van Jules De Bruycker en een QR-c...