"De economische motieven van tentoonstellingspraktijken worden tevens
geïllustreerd met de bloei van ‘nijverheidstentoonstellingen’ te Gent in de
negentiende eeuw [Afb. 35 en 36]. Dergelijke tentoonstellingen kwamen voort
uit de maatregelen die vanaf de tweede helft van de achttiende eeuw werden
genomen ter bevordering van de industrie.180 Hierbij werden de meest exclusieve
producten van lokale ondernemers tentoongesteld, waarvan de beroemde Gentse
‘Floraliën’ tot op vandaag de bekendste erfgenaam zijn.181 De aandachtspraktijken
hierbij hadden niet zozeer een disciplinerende civilisatiedrang tot doel, maar
wel de ontwikkeling van lokale nijveraars." (Jonckheere)
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Heinrich Zille
De Bruycker is perhaps to Ghent what the slightly older and more emphatically political artist Heinrich Zille was to Berlin. (Goddard: 27)...
-
Constantinus De Bruycker (1823-1896), een neef van de vader van JDB en een kunstschilder met een zekere reputatie (hij participeerde aan de ...
-
Hotel Ganda Wanneer Karel van de Woestijne ca. 1910 uit Brussel op bezoek kwam naar Gent, logeerde en at hij in het hotel-restauran...
-
D.135 ALBUM "SITES ET VISIONS DE GAND" checken of ik geen werken bespreek na de aankondiging van het verschijnen van...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten