Een klein stukje Belfort | VTM (te zien op website)
woensdag 8 juli 2020
dinsdag 7 juli 2020
Lievekaai (Boulanger)
'Gezicht op de Lievekaai' (ca. 1855-1860) van F. J. L. Boulanger, dat een stukje van de Prinsenhofwijk voorstelt, is daarvan een mooi voorbeeld. (Stam - https://stamgent.be/en/collection/artworks/A2011_02).
Stadsgzichten Gent
Zie Stam: https://stamgent.be/en/collection/artworks/A2011_02
Geschilderde stadsgezichten van Gent vormen een belangrijk onderdeel van de collectie van het STAM. Ze tonen de gedaanteverwisselingen en transformaties van straten, pleinen, wijken en het randgebied van de stad door de eeuwen heen. Naast de 17de- en 18de-eeuwse, laten vooral de 19de-eeuwse kunstenaars zich inspireren door de stad. Het historische stadscentrum met de middeleeuwse monumenten sprak het meest tot hun verbeelding. Belfort, Sint-Niklaaskerk, Sint-Baafskathedraal, Sint-Baafs- en Sint-Pietersabdij, evenals de beroemde Koren- en Graslei zijn vaak het onderwerp bij kunstenaars als Pierre François De Noter (1779 – 1842) en François Jean Louis Boulanger (1819 -1873). Voor het STAM zijn dergelijke stadsgezichten vaak unieke bronnen die de toestand vóór de stedenbouwkundige ingrepen visualiseren. Het Stadsmuseum poogt dan ook zijn verzameling stadsgezichten uit te breiden met minder vaak in beeld gebrachte stadsdelen.
Geschilderde stadsgezichten van Gent vormen een belangrijk onderdeel van de collectie van het STAM. Ze tonen de gedaanteverwisselingen en transformaties van straten, pleinen, wijken en het randgebied van de stad door de eeuwen heen. Naast de 17de- en 18de-eeuwse, laten vooral de 19de-eeuwse kunstenaars zich inspireren door de stad. Het historische stadscentrum met de middeleeuwse monumenten sprak het meest tot hun verbeelding. Belfort, Sint-Niklaaskerk, Sint-Baafskathedraal, Sint-Baafs- en Sint-Pietersabdij, evenals de beroemde Koren- en Graslei zijn vaak het onderwerp bij kunstenaars als Pierre François De Noter (1779 – 1842) en François Jean Louis Boulanger (1819 -1873). Voor het STAM zijn dergelijke stadsgezichten vaak unieke bronnen die de toestand vóór de stedenbouwkundige ingrepen visualiseren. Het Stadsmuseum poogt dan ook zijn verzameling stadsgezichten uit te breiden met minder vaak in beeld gebrachte stadsdelen.
vrijdag 3 juli 2020
Nevinson
By Christopher R. W.
Nevinson - Google Art Project: Home - pic Maximum resolution., Public Domain,
https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=76512380
"Ik
kies één voorbeeld uit Londen uit de periode dat JDB daar vertoeft en focus
verder op de kunstenaars die in zijn omgeving werken. De Engelse kunstenaar Richard
Nevinson (1889-1946) was bevriend met Marinetti en omhelsde aanvankelijk het
beeld van een heroïsche oorlog in een kubistische-futuristische stijl. Maar
Nevinson nam dienst in de ‘Friends’ Ambulance Unit’ in Frankrijk, werd ziek en keerde
terug met een heel ander beeld van de oorlog. Zijn schilderij Paths of Glory toont het omgekeerde van
de glorificatie.
De titel verwijst
naar een bekend gedicht Elegy Written In
A Country Church-Yard van Thomas Gray (1716-1771) en specifiek het vers:
“The paths of glory lead but to the grave”. Voor de lezer van vandaag verwijst
de titel en het vers ook naar de film (1956) met dezelfde titel en aanklacht van
Stanley Kubrick (1928-1999). Op het schilderij van Levinson zien we twee
soldaten dood of gewond achtergelaten in een soort no man’s land. Kortom,
Levinson vond de modernistische stijl niet langer geschikt om de gruwel van de
oorlog te schilderen en kiest voor meer realisme. Het schilderij werd
gecensureerd, Levinson toonde het werk toch met het woord ‘censored’ erop. Hij
kreeg een reprimande maar ook een beloning: het schilderij werd gekocht door
het museum. Over een ander schilderij La
Mitrailleuse van Nevinson schreef Walter Sickert dat het waarschijnlijk het
beste beeld van de oorlog ooit is. Een bewijs van de zeggingskracht van de
schilderkunst in een tijd waarin de fotografie steeds dominanter werd."
donderdag 2 juli 2020
Veergreppe Luizengevecht
De Kortrijksepoortstraat, dat tijdens La Belle Epoque nog
Kortrijkschestraat heette, loopt parallel met de Leie en was toen nog
voorzien van talrijke zijsteegjes en beluiken die afdaalden naar dat water. Op
een 16de-eeuwse kaart ziet men beter waar dit is gesitueerd:
In Archiefbeelden Gent deel V, Beluiken, poortjes en
cités, 2003, van Roger Moreau, staat p. 86 identiek dezelfde foto als op
deze in 1903 verstuurde Suggkaar en
wordt deze foto gedateerd als zijnde van rond 1880. Merkwaardig genoeg is daar
deze foto ondertekend met “ J.V. Waesberghe Gent” waaruit men zou kunnen
afleiden dat dus niet, zoals de meeste andere Suggzichten, Edmond Sacré
(1851-1921) deze foto nam.
Jos Tavernier vestigde er mijn aandacht op dat dit
onmogelijk was gezien Jozef Van Waesberghe leefde van 1908 tot 1982.
Hoe zit de vork juist aan de steel? Bij het overlijden
in 1921 van Sacré was zijn fotozaak gevestigd in de Kalandestraat 1, op
de hoek met de Korte Kruisstraat (waar later boekhandel Intelect kwam). De zaak
werd verder gezet door zijn dochters die de negatieven van hun vader Edmond
verder commercialiseerden. In 1938 werd de zaak overgenomen door
fotograaf Jozef Van Waesberghe en ook hij bleef de negatieven gebruiken maar
dan met vermelding van zijn eigen naam in de beelden! Via hem kwam een deel van
de Sacré-negatieven terecht in het Koninklijk Instituut voor het
Kunstpatrimonium in Brussel en zo in het boek van Roger Moreau.
Het ondertussen verdwenen cité Kortrijksepoortstraat
116-142 die deze Suggkaart ons toont werd, zoals ook dit in de
Groendreef, het Luizengevecht genoemd, omdat het er zo vuil was. Uit een
verslag van 1852 blijkt dat deze woonsten als varkenshokken waren waar de
bewoners slechts over een vunzige strozak beschikten waarop een vuil en smerig
deken lag. Het krioelde er van de luizen. Dit beluik ging rond 1907
tegen de vlakte.
Gent telde omstreeks 1880 ongeveer 700 beluiken en een 7.500
krotten die onderdak verleenden aan ca. 30.000 mensen. Toen leefde één
Gentenaar op vijf in erbarmelijke omstandigheden. Ieder huisje bestond uit één
kamertje van 4 op 4 meter die én als keuken én als slaapkamer dienst deed. De
zolderkamer, zonder ramen, gebruikte men als kinderkamer. Zo waren er beluiken
die uit 117 krotten bestonden, waarvoor maar twee waterpompen en zes toiletten
ter beschikking stonden. Momenteel heeft Gent nog steeds beluiken, waarvan
sommigen al meer dan 120 jaar bewoond worden.
woensdag 1 juli 2020
Rupture or Continuity: Belgian art around World War
Rossi-Schrimpf, Ing en Kollwelter Laura (ed) (2018), Rupture or Continuity: Belgian art around
World War. Leuven University Press.
Maurice Buyle
"Maurice Buyle is één der laatsten die iets geschreven heeft en De Bruycker nog gekend heeft." (John DB).
Zie Website Jules De Bruycker. Persartikelen: Persartikelen MB 1 en MB 2.
Zie Website Jules De Bruycker. Persartikelen: Persartikelen MB 1 en MB 2.
Abonneren op:
Posts (Atom)
Brecht De poorter
Brecht De Poortere (post): “Jules De Bruycker is best known for his prints (if you haven't seen them, I highly recommend you have a ...

-
Jules De Bruycker | MSK Gent Jules De Bruycker Een veelzijdige tekenaar 23.10.20-23.01.21 Tentoonstelling Naar aanleiding van zijn 150e gebo...
-
De Saedeleer (1867-1941) studeerde aan de Gentse Academie voor Schone Kunsten o.a. bij Théodore-Joseph Canneel. Zie zijn verblijf in het P...
-
Op de broodzakken bij een 100-tal bakkers in het Gentse prijkt vanaf morgen een reproductie van een werk van Jules De Bruycker en een QR-c...