vrijdag 3 juli 2020

Nevinson


 By Christopher R. W. Nevinson - Google Art Project: Home - pic Maximum resolution., Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=76512380



"Ik kies één voorbeeld uit Londen uit de periode dat JDB daar vertoeft en focus verder op de kunstenaars die in zijn omgeving werken. De Engelse kunstenaar Richard Nevinson (1889-1946) was bevriend met Marinetti en omhelsde aanvankelijk het beeld van een heroïsche oorlog in een kubistische-futuristische stijl. Maar Nevinson nam dienst in de ‘Friends’ Ambulance Unit’ in Frankrijk, werd ziek en keerde terug met een heel ander beeld van de oorlog. Zijn schilderij Paths of Glory toont het omgekeerde van de glorificatie.
  

De titel verwijst naar een bekend gedicht Elegy Written In A Country Church-Yard van Thomas Gray (1716-1771) en specifiek het vers: “The paths of glory lead but to the grave”. Voor de lezer van vandaag verwijst de titel en het vers ook naar de film (1956) met dezelfde titel en aanklacht van Stanley Kubrick (1928-1999). Op het schilderij van Levinson zien we twee soldaten dood of gewond achtergelaten in een soort no man’s land. Kortom, Levinson vond de modernistische stijl niet langer geschikt om de gruwel van de oorlog te schilderen en kiest voor meer realisme. Het schilderij werd gecensureerd, Levinson toonde het werk toch met het woord ‘censored’ erop. Hij kreeg een reprimande maar ook een beloning: het schilderij werd gekocht door het museum. Over een ander schilderij La Mitrailleuse van Nevinson schreef Walter Sickert dat het waarschijnlijk het beste beeld van de oorlog ooit is. Een bewijs van de zeggingskracht van de schilderkunst in een tijd waarin de fotografie steeds dominanter werd."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Daumier

Honoré Daumier, Het drama (ca 1860) (oil on canvas)