By Christopher R. W.
Nevinson - Google Art Project: Home - pic Maximum resolution., Public Domain,
https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=76512380
"Ik
kies één voorbeeld uit Londen uit de periode dat JDB daar vertoeft en focus
verder op de kunstenaars die in zijn omgeving werken. De Engelse kunstenaar Richard
Nevinson (1889-1946) was bevriend met Marinetti en omhelsde aanvankelijk het
beeld van een heroïsche oorlog in een kubistische-futuristische stijl. Maar
Nevinson nam dienst in de ‘Friends’ Ambulance Unit’ in Frankrijk, werd ziek en keerde
terug met een heel ander beeld van de oorlog. Zijn schilderij Paths of Glory toont het omgekeerde van
de glorificatie.
De titel verwijst
naar een bekend gedicht Elegy Written In
A Country Church-Yard van Thomas Gray (1716-1771) en specifiek het vers:
“The paths of glory lead but to the grave”. Voor de lezer van vandaag verwijst
de titel en het vers ook naar de film (1956) met dezelfde titel en aanklacht van
Stanley Kubrick (1928-1999). Op het schilderij van Levinson zien we twee
soldaten dood of gewond achtergelaten in een soort no man’s land. Kortom,
Levinson vond de modernistische stijl niet langer geschikt om de gruwel van de
oorlog te schilderen en kiest voor meer realisme. Het schilderij werd
gecensureerd, Levinson toonde het werk toch met het woord ‘censored’ erop. Hij
kreeg een reprimande maar ook een beloning: het schilderij werd gekocht door
het museum. Over een ander schilderij La
Mitrailleuse van Nevinson schreef Walter Sickert dat het waarschijnlijk het
beste beeld van de oorlog ooit is. Een bewijs van de zeggingskracht van de
schilderkunst in een tijd waarin de fotografie steeds dominanter werd."
Geen opmerkingen:
Een reactie posten