dinsdag 12 mei 2020

Brief over Permeke

Prentbriefkaart van JDB aan zijn vrouw

Postkaart Parijs    15/08/1924           




“J’apprends énormément et je voudrais tant y faire un séjour de deux mois - pas de photos mais d’après nature. Quelle cri là-bas à Gand ! les vaches de Permeke ! Si mon appareil a bien fonctionné j’apporte des choses intéressantes pour autant qu’on puisse faire en 5 jours. Je rentrerai quand la portefeuille … je n’ai pas pris des précautions pour rester plus longtemps - serai épuisé. Je pense que je reviendrai lundi, même train que le notre. Dureste je t’écrirai. Je regrette vivement que tu n’es pas avec moi. Baisers    Jules



Johan De Smedt in boek over Latemse kunst vermeldt een tentoonstelling op 24/8 die commotie veroorzaakt: (check: de verwijzing op een kaart van 15/8 kan niet kloppen met de tentoonstelling uit Gent die later zou komen):




https://www.mijnwoordenboek.nl/vertaal/NL/FR/viswijf

het viswijf    vache (v) ; sorcière (v) ; dragon (m) ; gendarme (m) ; tarte (v) ; furie (v) ; chienne (v) ; vipère (v) ; charogne (v) ; mégère (v) ; virago (v) ; chipie (v)


Terug naar de natuur. Centraal concept in de Latemse school

"naar de natuur gaan schilderen en de grote betekenis die hij toekende aan de natuur was op zich een belangrijke inspiratiebron voor de eerste groep Latemse schilders. Het intellectuele middelpunt van deze groep was Karel van de Woestijne"

Karel van de Woestijne, Verzameld journalistiek werk. Deel 1. Nieuwe Rotterdamsche Courant juli 1906 - juni 1907 · dbnl
https://www.dbnl.org/tekst/woes002verz12_01/woes002verz12_01_0014.php

Toen ik vernam, dat ze zouden in veiling komen op 't einde dezer maand - van 29 tot 31 Augustus, in 't huis des Meesters - wilde ik voor 't laatst de teekeningen en schilderijen vereenigd terugzien die Xaveer de Cock, toen hij in 1896 stierf, naliet in zijn vredig huis te Deurle aan de Leie, waar ik ze lange namiddagen bewonderd had.

Ik stoomde dus naar Vlaanderen terug, naar die streek - Afsnee, Sinte Martens Laethem, Deurle, Astene - die wel verdiende het Vlaamsche Gooi te heeten, en reeds, om de talrijke schilders die er zich sedert eene halve eeuw, - sedert rechtstreeks naar de natuur, zonder omwegen, onder onmiddellijke impressie geschilderd wordt, - gevestigd hebben, ons Barbizon wordt genoemd. Want dit land heeft inderdaad eene gansche reeks kunstenaars, van Xaveer de Cock tot aan Emiel Claus, bezield, die zijne rivier, - de vlakke, kalme Leie, - die zijne kouters en zijne dennebosschen hebben verheerlijkt. 


PS


Constant Permeke (Belgian, 1886–1952) Title:
Koeien bij de hoeve , 1935–1935



Lot 239 - Permeke Constant (1886 - 1952) - Ecole : Belgique - Vaches à l'ombre (ca. 1930) - [...]


 


 

 

 

 

PS
René Magritte – 1948 (La Période Vache) – Endless Lowlands (Archived)

https://endlesslowlands.wordpress.com/2010/07/20/rene-magritte-1948-la-periode-vache/

"Hij doopte de serie ‘vache’ wat in het Frans zowel ‘koe’ als ‘gemeen’ kan betekenen, een verwijzing ook naar de ‘les fauves’ (de wilden), waar hij het felle kleurgebruik van ‘leende’.  "

Turner: Horloge

Zie ets van JDB in Rouen.





Turner

Turner worked gouache and watercolour paints over this ink drawing to depict the fourteenth-century Grand Horloge timepiece at Rouen with the cathedral rising behind. Particular attention has been paid to capturing the busy life of the street and the heavily ornamented urban architecture by the application of dense, sketchy pen marks and irregular patches of blue and ochre paint. This is one of seven colour studies of Rouen which Turner worked up around this date with a view to potential publication; for a list of these, see the entry for Tate D24655 (Turner Bequest CCLIX 90). Art historian Ian Warrell has identified two pencil sketches in the earlier Dieppe, Rouen and Paris sketchbook as sources for the present study: see Tate D24518 (Turner Bequest CCLVIII 10) and Tate D24520 (Turner Bequest CCLVIII 11).1 For the finished watercolours of Rouen in the Turner Bequest, see Tate D24672–D24674 (Turner Bequest CCLIX 107–109). All this activity culminated in three engravings in the 1834 volume of Turner’s Annual Tour: Wanderings by the Loire and Seine (1833–5; later reissued as Rivers of France); see Tate impressions T05604, T05605, T05607.

Turner: Rouen

maandag 11 mei 2020

De Bruycker - familie




 Informatie van John:

Verdonck was de echtgenoot van Esthella De Bruycker.

De Bruycker had drie mappen voorzien:

Map 1 - voor zijn vrouw Rafphaëlle  welke zij bijna volledig verkocht hebben aan Van Habost (zeer traag) zij heeft er haar verdere leven met bekostigd.

Map 2 -  is naar Esthella en Verdonck gegaan. Die was in enkele jaren volledig verkocht. Aan God en alleman.

Map 3 - de belangrijkste bij Andrée zijn dochter en haar echtgenoot Naeyaert. (Havenarbeider)

Het was een eeuwig gevecht tussen Andrée en Naeyaert om bepaalde werken te behouden. Uiteindelijk hebben de twee kleinkinderen het laatste werk verkocht bij De Vuyst in 2019.

zondag 10 mei 2020

Van Leusden



Willem van Leusden (Utrecht, 25 september 1886 - Utrecht, 8 maart 1974) was een schilder die in Utrecht en vanaf zijn 23ste in Maarsseveen woonde.
Van Leusden volgde zijn opleiding aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en de Rijksakademie in Amsterdam. Hij verwierf gedurende drie jaar de koninklijke subsidie voor jonge kunstenaars.
Hij was verbonden aan de Burgeravondschool waar hij tekenles aan jongens gaf.
In zijn vrije werk maakte hij een ontwikkeling door van realistisch, via abstracte schilderijen en meubelen die in de traditie van De Stijl passen, tot surrealistisch werk. Van Leusden bekwaamde zich ook in verschillende ets- en graveertechnieken. Met de kunstenaars Jopie Moesman en Willem Wagenaar vormde hij de kern van de groep surrealisten die in de periode 1930 tot 1950 in Utrecht actief waren. Ook was hij lid van het grafisch gezelschap De Luis.
In grafische vakkringen verwierf hij grote bekendheid door zijn onderzoek naar de grafische techniek van Hercules Seghers. Na lang aandringen publiceerde hij daarover in 1960 zijn bevindingen.
Willem van Leusden overleed in het Utrechtse ziekenhuis Oudenrijn.


W. Van Leusden, Kathedraal van Reims (1914)





Westelijke hoofdportaal van de gothische kathedraal in Reims
Vervaardiger
Willem van Leusden (Utrecht 1886 - 1974 Maarssen)
Datering
1913 - 1914
Materiaal / Techniek





De ets REIMS (075, 076) (1916) 





Goya

JDB werd vergeleken met Goya:

“In his etchings of the war, his satire becomes a tragic thing and the prints surpass even those from Goya in horror. Goya gains his effects by extreme realism and the use of much gruesome detail. DB achieves results even more fearful by making use of a freer method of attack; - by introducing fiends when Goya uses corpses, by peopling every shadow with the hold of unknown horrors. (geciteerd bij Huys: 85)

Sturges, Lucy Hale, 
An Etcher of Flanders [Jules de Bruycker] [Electronic File]
Champlain, N.Y.: Winfred Porter Truesdell, 1923. 9 pp. 5 illustrations. PDF file (approx. 1.75 MB). Originally published in The Print Connoisseur, 1923. Delivery in PDF format. The first complete Index to The Print Connoisseur, 1920-1932, is available as catalogue no. 319-3. Requires Adobe Reader or similar program to view.

Weer klept & Covenants with death

BOOK REVIEW,COVENANTS WITH DEATH, DAILY EXPRESS,1934 - YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=HwUdYai6a3o




Innes, T.A., Ivor Castle (1934), Covenants with Death. Daily Express Publications

zie Weer klept de Dood

Brecht De poorter

  Brecht De Poortere (post):   “Jules De Bruycker is best known for his prints (if you haven't seen them, I highly recommend you have a ...