Tekening (ingekleurd) LE COLLECTIONNEUR (B0101)
"Op deze tekening ziet men de ware aard van de collectioneur
De spinnenwebben hebben zich vastgeweven tussen hem en het werk
De goudmuntjes springen uit zijn zak in de hoop het werk te kunnen verwerven" (John DB)
Het gaat hier om Van Autryve(s) die ook in andere werken van JDB voorkomt.
B0127 Z.VAN AUTRYVES
verzamelaar (zie cartoon, zelfde figuur)
zie tekening, karikatuur van JDB zelf
b0128 Z.VAN AUTRYVES
b0128 Z.VAN AUTRYVES
B0125 MONSIEUR Z.VAN AUTRYVES
zie karikaturen met een brug (checken)
zie handtekening op een werk: 1909
B0129 Z.VAN AUTRYVES
"In 1898 voltooiden de architecten Louis Cloquet en Etienne (Stefaan) Mortier hun basisplannen voor het postgebouw en twee jaar later legde de aannemer, de gebroeders Muyncke, de funderingen. In 1902 startte aannemer Van Driessche met de ruwbouw en in 1906 kreeg aannemer Van Autryve de opdracht voor de afwerking toegewezen. In 1908 was het gebouw volledig afgewerkt maar het duurde nog tot oktober 1910 voor de postdiensten naar de Korenmarkt werden overgebracht."
Van "Autryve frères" geregeld vermeld in Onroerend Cultureel Erfgoed Gent.
Zie ook werken/portretten van de dochter Claire door JDB
Wie was Van Autryve?
Uit “de geschiedenis van de bruggen’:
“In mei 1906 begon de firma Van Autryve aan de bouw van de zeer mooie en monumentale brug. Het plan werd getekend door architect Cloquet, die ook de plannen had getekend van de Grote Post.
Voor de bouw van deze vaste en verhoogde brug, was het nodig de ganse huizenrij, van aan de Veldstraat tot aan de oude brug, te slopen, tWee hellingen aan te leggen waardoor tevens de Graslei en de Koornlei overbrugd werden en drie trappen te bouwen. De totale kostprijs voor deze brug liep dan ook op tot de niet onaardige som van 812.786 fr. Gelukkig kwam de Staat tussen voor 1/3 in de totale prijs. “
(Zie verder over de verbouwingen het artikel)
Het Museum voor Schone Kunsten in het Citadelpark was er gekomen toen, na jaren geklaag van de Vrienden van het Museum over hun te enge behuizing in de lokalen der Academie (Sint-Margrietstraat). In 1898 hadden ze hun slag thuis gehaald en stadsarchitect Charles Van Rysselberghe werd aangezocht om de plannen te tekenen. In 1900 was zijn definitief ontwerp klaar en in het voorjaar van dat jaar kon aannemer J. Van Autryve de ruwbouwwerken aanvatten. I
Van John DB:
Heren,
Deze voormiddag heb ik deze tekening ontdekt. Wat u aanbelangt is, vooral de rugkant van het werk waar ondernemer Van Autryve ondernemer was bij de restauratie van het Belfort, waaronder de restauratie van het hijsen van de draak.
Mevr. De Meulenaere.. 90 jaar, vertelde mij dat Van Autryve facteur was. Ik zie moeilijk De Bruycker 10 portretten maken van een facteur en ook zijn nichtje Claire. Er loopt daar iets niet juist.
Ik denk dat het geloofwaardiger is, dat de portretten van "Van Autryve" en "de collectioneur" alsook van zijn nicht “Claire", dat daar veel meer kans is dat het de restaurateur is van het Belfort die geportretteerd is en uiteraard de middelen had om De Bruycker te kopen.
Deze voormiddag heb ik deze tekening ontdekt. Wat u aanbelangt is, vooral de rugkant van het werk waar ondernemer Van Autryve ondernemer was bij de restauratie van het Belfort, waaronder de restauratie van het hijsen van de draak.
Mevr. De Meulenaere.. 90 jaar, vertelde mij dat Van Autryve facteur was. Ik zie moeilijk De Bruycker 10 portretten maken van een facteur en ook zijn nichtje Claire. Er loopt daar iets niet juist.
Ik denk dat het geloofwaardiger is, dat de portretten van "Van Autryve" en "de collectioneur" alsook van zijn nicht “Claire", dat daar veel meer kans is dat het de restaurateur is van het Belfort die geportretteerd is en uiteraard de middelen had om De Bruycker te kopen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten