Uit een interview met Ronny Van de Velde:
Humor in de Belgische kunst
‘De jongste jaren ontwikkelden we een passie voor historisch onderzoek. Het was een plezier om dingen uit te spitten en werk op te sporen van Jules Schmalzigaug en Henri De Braekeleer, kunste- naars die herwaardering verdienen.’
‘We werken nu aan een Dictionnaire van humor, spot en experiment in de Belgische kunst, van de Zwans-tentoonstellingen tot Guillaume Bijl. Zo was er de grapjas Louis Ghémar, die eind
19de eeuw de stijl van zijn tijdgenoten pasticheerde. Zo radicaal: hij liep vooruit op dada.’
‘Zeker, ik laat mij nog wel eens verleiden tot een gekke aankoop.
Mijn jongste aanwinst is een gip- sen sculptuur van George Segal, van een man aan een echte flip- perkast. Broodthaers zag dat werk in Parijs: het was voor hem de trigger om een Belgische variant van popart te beginnen, met frie-ten, eierschalen en mosselen.
‘Dit soort referentiewerken, die grote kunstenaars inspireeren, houden mij in de ban. Misschien zitten er wel een volgende tentoonstelling en een boek in.’
Geert Van der Speeten
De vijf seizoenen galerie Ronny Van de Velde, deel 1. Muhka, Antwerpen tot 20/2.
De studie over zwanzen is een verwijzing (zonder echt te verwijzen) naar het werk van Eliane van de Ende over 'zwanzen'.
Omschrijving
Het Félicien Ropsmuseum te Namen brengt dit najaar ode aan de Zwans in de tentoonstelling "La Zwanze, burlesque et parodie" met werk van o.a. James Ensor, Louis Ghémar, Amédée Lynen, Arthur Navez en Félicien Rops. In samenwerking met Ronny Vandevelde geeft Ludion een boek uit over dit fascinerende maar weinig gekende onderwerp, uitvoerig geïllustreerd, met teksten van Eliane van den Ende, Willem Coppejans, Patrick Florizoone, Herwig Todts en Véronique Carpiaux. De tentoonstelling loopt van 19 oktober 2018 tot 7 februari 2019.
PS
Sommige schilderijen en aquarellen van JDB lijken pastiches op Impressionisten. Is het zo bedoeld of het gevolg van het feit dat hij niet zo'n goed schilder was?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten