donderdag 20 februari 2020

Brief JDB Emile Van Vooren (11)



“Oudemannenhuis”
Ik zit hier reeds 2 weken gekluisterd met een stomme omgeslagen voet - en nog ben ik verre van te been te zijn - moest u me nu langs uw venster zien voorbijgaan, u zou niet zeggen dat ik er jong  uitzie  - n’ en vieux marcheur!
Emile in ’t kort komt er in een revue (sérieuze) een artikel over men kunstenmakerij en over men persoon. Dit voor vriend Hellens en ik denk dat het heel serieus zijn zal - ik heb verschillige reproducties - wil u dat ik er uw schilderij “Lochte” in zet, ik zou dat heel curieus vinden.
Gelief dus als het past bij Sacré*1 te gaan en vragen of hij voor de 20ste november een reproductie - 20 breedte en gesoigneerd wil maken? Leen me ook eens de dessin van Raph. R.*2, die lap ik er ook in.
Voor de rest zorg ik.
Ik denk, vraag ook eens aan den Sacré of hij mijne smoel die in uw keuken hangt wil aftrekken op 7 - 8 centimeter hoogte.
Zorg eens daarvoor Emile daar ik niets - niets kan doen daarvoor.
U kunt denken hoe ik me vermaak - niet te slenteren nog in weken of dagen! Verdoemd dringend m. verdoemd! En dit men schuld, altijd die acrobatie niet oud willen worden. Ik zet in ’t boek niet: Lochte Gent - appartenant à M. E. Van Vooren.
Pruimen zullen ze hé! d’accord.
Hartelijk en misschien spring ik t’ avond eens in een fiacre tot bij u.     Jules
Hebt ge Smet nog gewaar geworden of andere van kluitmoeilijkafgaandenietlavementmogelijkoptestekenophoudendekunstminnaars?

kluit moeilijk afgaande niet lavement mogelijke op te steken ophoudende kunstminnaars?

Emile ik werk toch maar altijd voort en verlies mijn goed humeur niet - ik leef in de hoop men revanche te nemen en in de donker afgelegene Gentsche poetische wijk ’s avonds wel romanseque (van het andere geslacht) terug te vinden - Heerlijk!! En ik soigneer in die hoop men voet als een moeder hare eerste met jeugdopgestokene kleine j.
*1Edmond Sacré (Gent, 1851 - 1921) was een Belgisch fotograaf die ruim archief aan foto's naliet aan de stad Gent
= Robert-Raphaël Haardt ? https://gabriellehaardt.wixsite.com/gabriellehaardt/biographie (=nichtje van)






Brief gelezen en uitgeschreven door Frank & Eli


Waarschijnlijk:  

L’Expansion Belge (1914) Franz Hellens. Un grand artiste flamand. Jules de Bruycker, p. 24-28, 4 fig. (tableaux, dessin et eau-forte).





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bankbiljetten

  https://museum.nbb.be/sites/default/files/2022-08/Onze_biljetten_bestaan...149_jaar.pdf   “Zo kwam de Bank in 1939 terecht bij Jules De Br...