La Canatrice (1902).
Jonckheere identificeert deze zangeres als Madame Blanche ‘la Chanson des Roses’ zingt (de informatie is afgeleid van de partituur van de pianist… - Jonckheere).
[Afb. 48].346
“De publiciteit voor het Bockbier, de Franse opschriften en de kokette verschijning van de ‘cantatrice’ doen vermoeden dat het hier om een zeldzame illustratie van een Gents café-concerttafereel gaat. Een café-concert onderscheidde zich immers van het gewone café door de aanwezigheid van een podium waarop een programma van diverse attracties te zien was: zangers en zangeressen, maar ook dansers en andere foorattracties, die veelal door piano en soms zelfs een orkest werden begeleid. De toeschouwers namen plaats aan tafels voor het podium”.
In het Lincoln Center in N.Y werd een zaal naar de naam van deze Gentse Diva genoemd.
De aquarel ‘Cantatrice’ van Jules De Bruycker uit 1902 illustreert het optreden van ene ‘Madame Blanche’ die ‘la Chanson des Roses’ zingt onder pianobegeleiding op een bescheiden podium in een café [Afb. 48].346 De publiciteit voor het Bockbier, de Franse opschriften en de kokette verschijning van de ‘cantatrice’ doen vermoeden dat het hier om een zeldzame illustratie van een Gents café-concerttafereel gaat. Een café-concert onderscheidde zich immers van het gewone café door de aanwezigheid van een podium waarop een programma van diverse attracties te zien was: zangers en zangeressen, maar ook dansers en andere foorattracties, die veelal door piano en soms zelfs een orkest werden begeleid. De toeschouwers namen plaats aan tafels voor het podium.
Deze informatie valt af te leiden uit inscripties op de partituur van de pianist en in de achtergrond van de aquarel ‘Cantatrice’.
Bos Bier bij Manet: La Serveuse de Bos
In een café chantant.
Le Bon Bock (1873)
Édouard Manet (French, 1832–1883)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten