zondag 5 maart 2023

Van Eeeden

 “Van Eeden zelf hield van dit korte bezoek aan Gent een sterke indruk over. Hij raakte er niet alleen geboeid door het middeleeuwse architecturale patrimonium, maar zag er onder leiding van de neo-impressionistische schilderes Anne Virginie Caroline De Weerdt-Cogen (1867- 1950) ook werk van haar leermeester Emiel Claus (1849-1924) en van de schilders en etsers Albert Baertsoen (1866-1922) en Jules de Bruycker (1870-1945), op dat ogenblik zowat de belangrijkste vertegenwoordigers van de Gentse school”. 

Mario Baeck, 'Frederik van Eeden en Vlaanderen, receptie en contacten: een overzicht'. 


Van Eeden schrijft:


schilderes, mevrouw de Weert(27), kleindochter van Ledegank. Ik vond dat de jonge Belgische schilders een heel wat beeter figuur maakten dan de Hollanders. Er waren een aantal zeer goede landschappen. Claus(28), Bartsoen(29) - ook kranige etsen van een Gentenaar / de Breukere(30) geloof ik. Rembrandt zou er plezier in hebben. 
Mevrouw de Weert vroeg mij naar haar buiten te koomen, te Afsnee/een dorp aan de Leye. Ik had er wel ooren naar. Cyriel Buisse(31) woont er ook. Maar den volgenden dag voelde ik dat ik naar huis moest

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bankbiljetten

  https://museum.nbb.be/sites/default/files/2022-08/Onze_biljetten_bestaan...149_jaar.pdf   “Zo kwam de Bank in 1939 terecht bij Jules De Br...