vrijdag 8 januari 2021

Breugel: Triomf van de Dood





 
Pieter Bruegel de Oude, Triomf van de Dood (1562).

Een bewerking van het populaire motief van de dodendans aansluitend bij de schilderijen van Jheronimus Bosch.

“Het schilderij stelt een panorama voor waarop een leger van geraamtes door een verwoest landschap trekt. Op de achtergrond zijn bosbranden en een zee met scheepswrakken te zien. De skeletten vallen de levenden aan die proberen weg te vluchten of proberen terug te vechten. In de linkerbenedenhoek een wagen vol schedels voorgetrokken door een uitgemergeld paard. In de linkerbovenhoek twee geraamtes die een bel luidden. Dit staat voor het einde van de wereld, dat de oordeelsstijd is gekomen. In de rechterbenedenhoek bespeelt een man de luit, achter hem een vrouw en een geraamte dat meespeelt. In het midden is een hond afgebeeld die aan het gezicht van het kind knabbelt. In het midden van het schilderij staat een kruis dat als val is opgezet, want allen die erheen gaan worden gedood door een geraamte met een zeis. Een skelet bespeelt de mensen door zich voor te doen als een draailier, maar met zijn kar verplettert hij ze. Een vrouw is gedaald in het pad van de kar des doods. Ze heeft in haar hand een spindel en spinrok, wat de broosheid van de mens symboliseert. Net onder de vrouw wordt een kardinaal vermoord door een skelet die zijn mijter draagt. Een dode koning ligt erbij, wiens gouden munten worden gestolen door een ander geraamte. Op het schilderij zijn allemaal menselijke verschrikkingen afgebeeld zoals moordlust, demonen en angst. Het schilderij toont mensen van verschillende sociale standen, van boer tot edelman, koning en kardinaal die allemaal hun dood tegemoet gaan. Het toont ook aspecten van het dagelijkse leven in de 16e eeuw. De klederdracht uit deze periode is herkenbaar” (Wikipedia).


PS
Het schilderij ‘Triomf van de de Dood’.
Het enige werk dat apocalyptisch is. Morbide. Sterke verticaliteit: galgen en galgenraden.

 

Breugel, Triomf van de Dood. 




Pieter Bruegel the Elder
The Triumph of Death
Probably after 1562 // Panel, 117 × 162 cm // Madrid, Museo Nacional del Prado, inv. no. P01393

(was dit schilderij uit het Prado te zien in Brugge, heeft JDB het gezien?

Eén van de somberste schilderijen van Breugel met een kritsich perspectief op zijn tijd. Het werk wordt vaak besproken vanuit de metafoor: voor wie de doodsklok luidt. Geraamtes beheersen de wereld en verspreiden gruwel en paniek onder de mensen. We krijgen een apocalyptisch landschap te zien. Een reden om Breugel te vergelijken met Hieronymus Bosch (c. 1450 – 1516). We zien een massa mensen die vooruitgestuwd worden: niemand ontsnapt - los van leeftijd of stand – aan de dood. Een leger van geraamtes.

We zien twee geraamtes die de doodsklok luiden.








n

Leger van skeletten. Vechtend




n

 De lier en de zandloper.


koning met kroon & dood


n



Landschappen in de verte... Opgehangen personen. 




Al deze vragen over Breugel, kunnen ook gelden voor JDB. $


Doedelzakken.



Bron (screenshots): 
(4) ARTH 4007 Pieter Bruegel (Brueghel) the Elder - Part 1 - YouTube

 

 

De triomf van de dood van Pieter Bruegel de Oude


.

Het schilderij is een eigen verwerking van Pieter Bruegel van het populaire motief van de dodendans. Het schilderij sluit nauw aan bij schilderijen van Jheronimus Bosch.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bankbiljetten

  https://museum.nbb.be/sites/default/files/2022-08/Onze_biljetten_bestaan...149_jaar.pdf   “Zo kwam de Bank in 1939 terecht bij Jules De Br...