zondag 10 maart 2019

Geert Van Damme

SOMS OVERTREFT DE WERKELIJKHEID DE FANTASIE
RAYMOND DE KREMER ALIAS JEAN RAY / JOHN FLANDERS
EEN BIOGRAFIE

GEERT VANDAMME


     
Toen Raymond De Kremer (Gent, 1887) in 1964 overleed kenden slechts weinigen zijn naam. Nog minder mensen wisten iets van zijn omvangrijke oeuvre.

Dat hij de schrijver was die schuil ging achter de pseudoniemen Jean Ray en John Flanders was evenmin algemeen bekend.

Nochtans is zijn oeuvre immens. Naast fantastische romans en verhalen schreef hij ook sprookjes, scenario’s voor stripverhalen, gedichten en revueteksten, avonturenverhalen voor de jeugd en diverse journalistieke bijdragen.

In Vlaanderen is hij vooral bekend voor zijn Vlaamsche Filmkens voor de jeugd en de (verfilmde) roman Malpertuis (1943).

Raymond De Kremer was een fantast, een meester-misleider als het om zijn turbulente leven ging. Fantasie en werkelijkheid waren moeilijk uit elkaar te halen.

Pas na zijn dood is de mist geleidelijk opgetrokken en kwamen stukjes van de biografische puzzel tevoorschijn.


    
Geertvandamme   
Geert Vandamme (1962), sinds tientallen jaren een gepassioneerd vorser voor alles wat met Gent te maken heeft, heeft zich met een ongelooflijke inzet gebogen over de biografische aspecten van Raymond De Kremer. Zijn monumentale biografie (2 delen, samen 630 pagina’s) onthult tal van nieuwe feiten, gegevens en anekdotes. Zijn onderzoek deed hem concluderen: ‘soms overtreft de werkelijkheid de fantasie’, wat meteen de titel van de biografie werd.

Beide delen van de nieuwe biografie zijn beschikbaar vanaf 9 maart 2019, uitsluitend in Boekhandel Walry, Gent. Op diezelfde dag (9/3) is auteur Geert Vandamme te gast in Boekhandel Walry / VOS Coffee & tea. Van 17u tot 19u signeert hij er de nieuwe uitgave.

Wie niet aanwezig kan zijn op zaterdag 9/3 en toch graag een gesigneerd exemplaar wil, neemt best contact op met Boekhandel Walry, bel of mail naar 09 222 91 67 of boekhandel@walry.be


Contacteren: Vrienden 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heinrich Zille

  De Bruycker is perhaps to Ghent what the slightly older and more emphatically political artist Heinrich Zille was to Berlin. (Goddard: 27)...