zondag 13 januari 2019

SELECTION Van Hecke

Manu van der Aa, Tatave! Paul-Gustave van Hecke: Paul-Gustave van Hecke – Kunstpaus. .

 

De eigenzinnige Van Hecke – Pégé, Gust of Tatave voor de vrienden – was een duiveldoet-al die zich met wisselend succes roerde in de politiek en met zijn scherpe pen heel wat theaterstukken en films maakte of kraakte. Hij mag gerust ook de eerste Belgische modeontwerper genoemd worden. Maar bovenal was hij een echte kunstpaus. Hij promootte onder meer het werk van de expressionisten Constant Permeke, Frits van den Berghe en Gust de Smet, en de surrealisten René Magritte en Paul Delvaux. Vijftig jaar na zijn overlijden brengt Manu van der Aa Tatave en een halve eeuw Belgische kunstgeschiedenis opnieuw tot leven.




 


Paul-Gustave van Hecke (Gent, 27 december 1887 - Elsene, 23 februari 1967), was een Belgisch journalist, auteur, kunsthandelaar en -promotor, couturier en organisator van filmfestivals. Hij onderhield goede relaties met onder anderen Frits Van den Berghe, Gustave De Smet en René Magritte.




Spilliaert_VanHecke





SELECTION

In de zomer van 1920 richtte Paul-Gustave Van Hecke samen met André De Ridder de galerij Sélection op. De galerij profileerde zich als ‘Atelier d’art contemporain’, een actief centrum voor de nieuwe kunst. Ter ondersteuning van deze missie verscheen gedurende zeven jaar het tijdschrift Sélection, Chronique de la vie artistique. Het maandblad was in eerste instantie een belangrijk forum voor de promotie van de tweede groep van Sint-Martens-Latem met Constant Permeke, Gustave De Smet, Frits Van den Berghe, en van het expressionisme in het algemeen. In de beginjaren was Sélection gekant tegen de abstracte kunst en verdedigde in hoofdzaak een kunst waarin de zichtbare, tastbare werkelijkheid nog herkenbaar was. Vanaf 1923 werd het interesseveld verruimd naar het Franse kubisme, de Dada-beweging en het surrealisme. Vanaf 1927 tot 1933 gaf Sélection enkel nog een reeks monografische cahiers uit (zie MSK).




In 1926 legde Tytgat in „Souvenir dun dimanche (afb. 174) het bezoek van Marc Chagall in Afsnee vast.

De voltallige Sélection groep ontvangt hem als eregast en ze maken samen een boottochtje op de Leie met het huis van Paul Gustave Van Hecke als  eindbestemming. Chagall zit samen met zijn vrouw achteraan in het bootje. Leon De Smet  stuurt de sloep terwijl Frits Van den Berghe en Oscar Jespers vooraan in een gesprek verwikkeld zijn. Links op de oever is Gust De Smet aan het boogschieten  naar een staande wip. Op de rechteroever helpt Hippolyte Daeye Norine Van Hecke uit de boot. Paul Gustave Van Hecke wacht met muziek en drank iedereen op voor zijn huis, villa Malpertuis, waaraan op deze feestelijke zondag de vlag van Gent hangt te wapperen. Tytgat zelf schildert het tafereel vanuit het raam op de eerste verdieping.
In totaal bestond deze groep, volgens Dasnoy, uit 28 mensen.150
Hij identificeert de inzittenden van de sloep echter incorrect.

HEEMKUNDIGE SCHUTTERSKRING: tekeningen en schilderijen door Belgische Kunstenaars over de boogschutters(sport) (DEEL 3)

Tytgat stelde op zijn typisch speelse naïef-vertellende manier één van de vele zondagen voor dat kunstenaars er elkaar terugvonden. Marc Chagall en  zijn vrouw zitten achteraan in de sloep die wordt bijgestuurd door Léon De Smet. Vooraan in de boot zijn Frits Van den Berghe en Oscar Jespers in een levendig gesprek verwikkeld, terwijl links op de oever Gustave De Smet zijn kunsten toont als boogschutter. Hippolyte Daeye - in een mooi wit pak - helpt Norine Van Hecke aan land, terwijl de gastheer zijn genodigden opwacht met drank en muziek. Edgard Tytgat zelf heeft zich teruggetrokken in de bovenkamer van het landhuis om van daaruit het tafereel te schilderen.



(PS JDB mist de boot - dat is ook figuurlijk bedoeld)






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bankbiljetten

  https://museum.nbb.be/sites/default/files/2022-08/Onze_biljetten_bestaan...149_jaar.pdf   “Zo kwam de Bank in 1939 terecht bij Jules De Br...