zaterdag 8 december 2018

De Boever


Over J.F. De Boever - Symbolist

Jules De Bruycker had een atelier dat hij deelde met de schilder J.F. De Boever (1872-1949) aan de ‘Tichelrei’ en daar is 'Het pand’ gevestigd in het  Caermersklooster.

Jan Frans De Boever (1872-1949).

Hij studeerde aan de Gentse Academie onder Louis Tytgadt die hem in de hogere kringen introduceerde. Zo werd hij een gevierd kunstenaar in de Salons.

Rond 1900 veranderde zijn sijl en thema’s: wulpse vrouwen, prosituées in morbiede omgeving. Dood en erotiek staan centraal. Hij creëerde een eigen vorm van symbolisme aansluitend bij het decadentisme. Invloeden van literatuur en muziek.
De Boever maakte gouaches (tussen 1914 en 1924) bij de dichtbundel Les Fleurs du mal van Charles Baudelaires.





Naj.Boddart@gmail.com

 

 

Onderwerp: JDB en JFDB

Datum: 7 juli 2021 om 19:31:49 CEST

Aan: John De Bruycker <johndebruycker@telenet.be>

 

Dag John, hoever sta je nu met uw oeuvrecatalogus van De Bruycker? Zijn er al meer dan 2 exemplaren?

Zelf ben ik al weken en weken bezig met het herlezen en controleren van mijn oeuvrecatalogus van De Boever. Er blijven nog altijd foutjes (vooral tikfouten) aan het licht komen waar ik de eerste keren gewoon over gelezen heb. Ook heb ik de fotokwaliteit van de ongeveer 850 foto's met photoshop bijgewerkt, wat ook heel arbeidsintensief was. Mijn bedoeling om alles bij de drukker te hebben voor de verlofperiode zal dus niet lukken. Er komen ook geregeld nog nieuwe zaken te voorschijn, die ik natuurlijk wil invoegen.

Vorige week contacteerde mij iemand die een collectie schilderijen van De Boever blijkt te hebben van meer dan 40 stuks. Gelukkig was er maar één enkel schilderij bij dat ik nog niet gezien had. Maar er zijn er wel een aantal bij waarvan mijn eigen foto, soms 20 of 30 jaar geleden gemaakt, van minder goede kwaliteit is; ik ga er dus binnenkort nieuwe foto's van gaan maken voor in het boek.

 

Mijn perfectionisme (want wellicht wordt dit de aller- allerlaatste druk) dwingt mij ook om nog een en ander te controleren. Je zal je nog herinneren dat ik u bij onze kennismaking een tekst uit 1931 gaf van de kunstcriticus Achille Cavens waarin stond dat De Boever en De Bruycker met Dessenis nog een atelier gedeeld hadden aan de Tichelrei. Ik was dit nog niet gaan verifiëren, omdat ik dacht dat hierover niets te vinden zou zijn. Vorige week controleerde ik toch nog eens de verschillende adressen van De Boever in De Zwarte Doos, in de "Dubbele Wegwijzer der Stad Gent" van de verschillende jaargangen, omdat ik dat indertijd aan mijn co-auteur van de eerste druk had overgelaten. Tot mijn verbazing vond ik in de editie van 1898 als adres: De Boever G, landschapschilder, Tichelrei 9 Gent. Blijkbaar heeft mijn co-auteur gedacht dat het een andere schilder betrof. Maar de initiaal "G" is gewoon een drukfout, het moet "J" zijn. Pas in de editie van 1899 is het De Boever J, landschapschilder, geworden; met dan als zijn adres Begijnenstraat 1. Het zou nog tot 1904 duren vooraleer De Boever zich in deze stadsgids geen "landschapschilder" meer liet noemen, maar "Genre et portraits".

 

Ik had nooit gedacht dat Tichelrei ooit een officieel adres van De Boever geweest was; ik dacht dat hij daar enkel een atelier had maar er niet woonde. Maar nu weet je dus ook waar De Bruycker nog zijn atelier heeft gehad: Tichelrei 9, het adres dus waar Frans Hellens De Bruycker heeft leren kennen. Dat is dus aan de Tichelrei aan de linkerkant, vlakbij de 'vroegere Korte Steenstraat', nu 'Grauwpoort'.

 

Groeten,

Jan


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bankbiljetten

  https://museum.nbb.be/sites/default/files/2022-08/Onze_biljetten_bestaan...149_jaar.pdf   “Zo kwam de Bank in 1939 terecht bij Jules De Br...