zaterdag 17 november 2018

Breugel

Feast of Fools. Bruegel herontdekt | www.tento.behttp://www.tento.be/tentoonstellingen/feast-fools-bruegel-herontdekt



Pieter Bruegel wordt vaak beschouwd als dé belichaming van de Vlaamse identiteit. Waarom is dat zo, sinds de revival van zijn werk rond 1900? Hoe komt het dat hij uitgroeide tot een icoon, een onuitputtelijke bron van inspiratie én een huizenhoog cliché? In de expo "Feast of Fools. Bruegel herontdekt" maakt de bezoeker kennis met een reeks sleutelwerken van Vlaamse en internationale kunstenaars die ‘iets met Bruegel hebben’. Ze knopen aan bij zijn thema’s, herinterpreteren die, citeren hem, … en tonen zo aan dat zijn werk niets aan relevantie heeft ingeboet.

De tentoonstelling vertrekt vanuit ‘het grote misverstand’, toen Bruegel in de nadagen van de romantiek geproclameerd werd tot een diep in de Vlaamse klei gewortelde schilder van boerenpsalmen, krakende sneeuwlandschappen en eeuwig ruisende korenvelden. De expo peilt naar de manier waarop Vlaamse en bij uitbreiding Belgische en internationale kunstenaars tijdens het interbellum en ook nadien nog omgingen met zijn artistiek legaat. Met o.a. James Ensor, Valerius De Saedeleer, Jules De Bruycker, Gustave Van de Woestyne, Jean Brusselmans, Constant Permeke, Anto Carte, Otto Dix en George Grosz.

Hierbij aansluitend trekt de tentoonstelling verschillende hedendaagse registers open, met kunst, performance en muziek. Aan een tiental kunstenaars werd gevraagd om in te spelen op thema’s uit Bruegels oeuvre of op de interpretatie daarvan door de generatie van de herontdekkers. Deelnemende kunstenaars zijn Pascale Marthine Tayou, Honoré d’O, Emanuelle Quertain, Jan Van Imschoot & Salam Atta Sabri, Dirk Braeckman/Franz West/Lisbeth Gruwez, Kasper Bosmans, Gilberto Zorio, Grazia Todori, Anetta Mona Chisa & Lucia Tkácová, Christoph Fink, Daniel Buren, Jimmie Durham & Ricardo Brey en Bart Lodewijks.

Dit tentoonstellingstraject doorheen het Kasteel van Gaasbeek wordt dramaturgisch versterkt door Rimini Protokoll, een van Berlijns meest creatieve theatergezelschappen, met hun werk Global Village. After Bruegel. Rimini Protokoll creëert een eigentijds portret van het landelijke leven over de hele wereld in de vorm van een meeslepende video-installatie met virtual reality-brillen. Net als in de schilderijen van Bruegel wordt de toeschouwer geconfronteerd met een tafereel dat de cruciale werkelijkheid van het leven op het platteland uitbeeldt, niet alleen in Vlaanderen, maar ook in dorpen in Burundi, Oost-Anatolië, Utah of Punjab. De toeschouwer bevindt zich middenin dit maatschappijmodel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bankbiljetten

  https://museum.nbb.be/sites/default/files/2022-08/Onze_biljetten_bestaan...149_jaar.pdf   “Zo kwam de Bank in 1939 terecht bij Jules De Br...