Tekening: 0061 LE GLAS WEER KLEPT DE DOOD OVER VLAANDEREN.
Hier zien we geen gebouwen die verwijzen naar de realiteit
(maar het skelet zou gebaseerd zijn op een beeld van een gevallen Duitse
soldaat) (zie War Works) (zie de laarzen die nog voorkomen). Een man is
opgehangen aan de kerk. De priester? Twee figuren haasten zich naar de kerk, zo
te zien Satan en een misdienaar. Daarrond verschijnen mensen die zich spoeden
naar de kerk, een begrafenisstoet verdwijnt in de kerk. Lijkkisten alom. De
natuur is kaal en onvruchtbaar.
Die kisten en mensen met dierlijke kenmerken doen denken aan invloed van Breugels Triomf van de
Dood. Het hoge standpunt van waaruit ook JDB kijkt en zo het gebeuren
beschrijft als een tragi-komedie met de nadruk op de tragiek.
(a clear link with a
photograph. Geen reële gebouwen maar het skeleton is gebaseerd op een beeld van
een gevallen Duitse solaat –
) zie War Works
soldaat?
Terugkerend figuur (zie Palfijn):
Invloed van Pieter Breugel de Oudere: Jagers in de Sneeuw
En: Triomf van de Dood:
Invloed van Jeroen Bosch: de figuren die bestaan uit menselijke en dierlijke kenmerken:
Pieter Bruegel wordt vaak beschouwd als dé belichaming van
de Vlaamse identiteit. Waarom is dat zo, sinds de revival van zijn werk rond
1900? Hoe komt het dat hij uitgroeide tot een icoon, een onuitputtelijke bron
van inspiratie én een huizenhoog cliché? In de expo “Feast of Fools.
Bruegel herontdekt” maakt de bezoeker kennis met een reeks sleutelwerken van
Vlaamse en internationale kunstenaars die ‘iets met Bruegel hebben’. Ze knopen
aan bij zijn thema’s, herinterpreteren die, citeren hem, … en tonen zo aan dat
zijn werk niets aan relevantie heeft ingeboet. De tentoonstelling vertrekt
vanuit ‘het grote misverstand’, toen Bruegel in de nadagen van de romantiek
geproclameerd werd tot een diep in de Vlaamse klei gewortelde schilder van
boerenpsalmen, krakende sneeuwlandschappen en eeuwig ruisende korenvelden. De
expo peilt naar de manier waarop Vlaamse en bij uitbreiding Belgische en
internationale kunstenaars tijdens het interbellum en ook nadien nog omgingen
met zijn artistiek legaat. Wij focussen daarbij op de volgende kunstenaars:
James Ensor, Valerius De Saedeleer(foto links), Jules De Bruycker, Gustave Van
de Woestyne(foto top), Jean Brusselmans, Constant Permeke(foto rechts), Anto
Carte, Otto Dix en George Grosz.
zie verder invloed van de foto
BOOK REVIEW,COVENANTS WITH DEATH, DAILY EXPRESS,1934 - YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=HwUdYai6a3o
Het geraamte van de foto wordt omgedraaid en gebruikt om de dood te symboliseren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten