zondag 19 augustus 2018

WEER KLEPT DE DOOD OVER VLAANDEREN (oorlog)

J.D.B. 072 WEER KLEPT DE DOOD OVER VLAANDEREN // LE GLAS 1916
 Le Glas (de doodsklok)



Tekening: 0061 LE GLAS WEER KLEPT DE DOOD OVER VLAANDEREN. 

b

Hier zien we geen gebouwen die verwijzen naar de realiteit (maar het skelet zou gebaseerd zijn op een beeld van een gevallen Duitse soldaat) (zie War Works) (zie de laarzen die nog voorkomen). Een man is opgehangen aan de kerk. De priester? Twee figuren haasten zich naar de kerk, zo te zien Satan en een misdienaar. Daarrond verschijnen mensen die zich spoeden naar de kerk, een begrafenisstoet verdwijnt in de kerk. Lijkkisten alom. De natuur is kaal en onvruchtbaar.
Die kisten en mensen met dierlijke kenmerken doen denken  aan invloed van Breugels Triomf van de Dood. Het hoge standpunt van waaruit ook JDB kijkt en zo het gebeuren beschrijft als een tragi-komedie met de nadruk op de tragiek.

Tekening: “Eén van de meest merkwaardige oorlogstekeningen” (John)


(a clear link with a photograph. Geen reële gebouwen maar het skeleton is gebaseerd op een beeld van een gevallen Duitse solaat – ) zie War Works 
soldaat?


 Terugkerend figuur (zie Palfijn):




Invloed van Pieter Breugel de Oudere: Jagers in de Sneeuw



En: Triomf van de Dood: 

Invloed van Jeroen Bosch: de figuren die bestaan uit menselijke en dierlijke kenmerken:




https://www.dbnl.org/tekst/_vla016196001_01/_vla016196001_01_0125.php

"En de Gentenaar Jules De Bruycker (1870-1945) heeft in zijn koperets ‘Het kleppen van de dood’ weer de triomf van de dood uitgebeeld, groots, machtig en niets ontziend". 


PS

Expo ‘Feast of Fools. Bruegel herontdekt’ | Cartoon-Productions
https://www.cartoon-productions.be/2018/06/25/expo-feast-of-fools-bruegel-herontdekt/ 

Pieter Bruegel wordt vaak beschouwd als dé belichaming van de Vlaamse identiteit. Waarom is dat zo, sinds de revival van zijn werk rond 1900? Hoe komt het dat hij uitgroeide tot een icoon, een onuitputtelijke bron van inspiratie én een huizenhoog cliché? In de expo “Feast of Fools. Bruegel herontdekt” maakt de bezoeker kennis met een reeks sleutelwerken van Vlaamse en internationale kunstenaars die ‘iets met Bruegel hebben’. Ze knopen aan bij zijn thema’s, herinterpreteren die, citeren hem, … en tonen zo aan dat zijn werk niets aan relevantie heeft ingeboet. De tentoonstelling vertrekt vanuit ‘het grote misverstand’, toen Bruegel in de nadagen van de romantiek geproclameerd werd tot een diep in de Vlaamse klei gewortelde schilder van boerenpsalmen, krakende sneeuwlandschappen en eeuwig ruisende korenvelden. De expo peilt naar de manier waarop Vlaamse en bij uitbreiding Belgische en internationale kunstenaars tijdens het interbellum en ook nadien nog omgingen met zijn artistiek legaat. Wij focussen daarbij op de volgende kunstenaars: James Ensor, Valerius De Saedeleer(foto links), Jules De Bruycker, Gustave Van de Woestyne(foto top), Jean Brusselmans, Constant Permeke(foto rechts), Anto Carte, Otto Dix en George Grosz.



PS
Pieter Bruegel the Elder | Lambiek Comiclopedia





After his death Bruegel's popularity rose. Just like Bosch his work was widely copied and imitated, mostly by Bruegel's own sons. Throughout the centuries many other great artists also started producing landscape paintings and scenes depicting villagers and/or proverbs: Joos De Momper, Jan Steen, Adriaen Brouwer, Adriaen van Ostade, Hans Bol, Jacob Jordaens, Jacob Savery, Abel Grimmer... William Hogarth made similar satirical and moralistic reflections on his own time period. Francisco de Goya's later more dark, gruesome and fantastical works also echo Bruegel's influence. James Ensor, Jules De Bruycker, Eugène Laermans, Constant Permeke, Gustaaf De Smet, Max Beckmann, Wilfredo Lam and Jacek Yerka all admired Bruegel's craft.  




West-Vlaanderen. Jaargang 9 · dbnl:


"Een bijzondere rol heeft de dood, als geraamte gezien, wel gespeeld in anecdotische, sarcastische en infernale taferelen in het werk van James Ensor (1860-1949). Ensor heeft blijkbaar gaarne met geraamten omgegaan; de dood is bij hem de graaggenode gast, de ontmoeting die iedere dag kan gebeuren, de kameraad bijna, het bijna tot clowneske voorstelling aangeklede geraamte, de spotter die de relativiteitszin van de mensen aanscherpt en toch altijd meester blijft van het resultaat. En de Gentenaar Jules De Bruycker (1870-1945) heeft in zijn koperets ‘Het kleppen van de dood’ weer de triomf van de dood uitgebeeld, groots, machtig en niets ontziend.  "
En de Gentenaar Jules De Bruycker (1870-1945) heeft in zijn koperets ‘Het kleppen van de dood’ weer de triomf van de dood uitgebeeld, groots, machtig en niets ontziend.


PS
sonner le glas : de doodsklok luiden 
Komt voor bij Jeroen Bosch en Brueghel


zie verder invloed van de foto

BOOK REVIEW,COVENANTS WITH DEATH, DAILY EXPRESS,1934 - YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=HwUdYai6a3o
Het geraamte van de foto wordt omgedraaid en gebruikt om de dood te symboliseren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bankbiljetten

  https://museum.nbb.be/sites/default/files/2022-08/Onze_biljetten_bestaan...149_jaar.pdf   “Zo kwam de Bank in 1939 terecht bij Jules De Br...