zaterdag 4 augustus 2018

Ruelle Haringsteeg

Ruelle (1906).



Er zijn beelden uit het Patershol: Ruelle (007, A, 008). Deze ets verwijst naar gelijkaardige beelden, zoals de aquarel: A.266 PATERSHOL TE GENT (Eén van de voorstudies voor de ets La Ruelle). 


En ook een tekening (deel van de ets): B0366 GRAVENSTEEN. 



 
Spencer Museum of Art | Collection - de Bruycker, Jules Jules de Bruycker


“etching, aquatint”

http://collection.spencerart.ku.edu/eMuseumPlus?service=ExternalInterface&siteId=1&module=artist&objectId=16695&viewType=detailView&lang=en&actionListenerClassName=ch.zetcom.mp.presentation.tapestry.util.customCode.ActivateDetailTabPos2ActionListener





Karel Van de Woestijne schreef:  "Dit wordt ge gewaar op de twee zichten uit het ‘Patershol’, etsen ongeveer uit die periode. Gij kunt er zien, hoe de kinderen op den eene, de miserie, - de oude vrouwen, op het andere, het spookerige van heel den wijk weergeven, en dat het den artiest om niets anders dan om die expressie te doen is geweest, schimmig en schematisch als hij zijne figuurtjes hield."

Karel van de Woestijne, Verzameld werk. Deel 4. Beschouwingen over literatuur en kunst · dbnl
https://dbnl.org/tekst/woes002verz06_01/woes002verz06_01_0040.php


JDB laat de muren overhellen vol bedreiging voor de klapeien. Kinderen aapachtig - aan het spelen in een riool (Chabot). Pauperisme in de industriestad.


"De  ets  Het  steegje (fig.  I.3.5) legt  de  nadruk  op  de  armoede   en  de  zwaarmoedigheid  van het leven met op de achtergrond de drukkende  donkere  massa van het  Gravensteen waardoor een bijna apocalyptische sfeer heerst". 


Er is ook een duidelijke verwijzing naar een illustratie van JDB bij de roman En Ville Morte van Franz Hellens (B0026, B0027). 


De roman werd gepubliceerd eind 1905, het gaat hier dus om het hernemen van beelden uit het verleden, deze keer als etsen. 

De plek is een steegje in het Patershol (Haringsteeg) dat uitgeeft op het Gravensteen te herkennen aan de romaanse ’vensters’ en de logge  toren die toen nog een dak droeg van de textielfabriek die ooit in de burcht gevestigd was. De donjon zal de volgende jaren gerestaureerd worden.
We zien spelende kinderen (is een kind aan het tekenen?), werkende vrouwen (breien?), een zwarte heksachtige verschijning. Zoals steeds legt de afbeelding de nadruk op de armoede en Gravensteen drukt als een donkere massa op in de verte wat het geheel een apocalyptische sfeer geeft.
Vriend-architect LDV maakte twee foto's:



JDB maakte ook aquarellen van de Haringsteeg:
A.006 HARINGSTEEG PATERSHOL GENT


Een tekening vanuit hetzelfde straatje (zie hierboven):
B0366 GRAVENSTEEN

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bankbiljetten

  https://museum.nbb.be/sites/default/files/2022-08/Onze_biljetten_bestaan...149_jaar.pdf   “Zo kwam de Bank in 1939 terecht bij Jules De Br...