Er zijn beelden uit het Patershol: Ruelle (007, A, 008). Deze
ets verwijst naar gelijkaardige beelden, zoals de aquarel: A.266 PATERSHOL TE
GENT (Eén van de voorstudies voor de ets La Ruelle).
En ook een tekening (deel
van de ets): B0366 GRAVENSTEEN.
Spencer
Museum of Art | Collection - de Bruycker, Jules Jules de Bruycker
“etching,
aquatint”
http://collection.spencerart.ku.edu/eMuseumPlus?service=ExternalInterface&siteId=1&module=artist&objectId=16695&viewType=detailView&lang=en&actionListenerClassName=ch.zetcom.mp.presentation.tapestry.util.customCode.ActivateDetailTabPos2ActionListener
Karel Van de Woestijne schreef: "Dit wordt ge gewaar op de twee zichten uit het ‘Patershol’, etsen ongeveer uit die periode. Gij kunt er zien, hoe de kinderen op den eene, de miserie, - de oude vrouwen, op het andere, het spookerige van heel den wijk weergeven, en dat het den artiest om niets anders dan om die expressie te doen is geweest, schimmig en schematisch als hij zijne figuurtjes hield."
Karel van de Woestijne, Verzameld werk. Deel 4. Beschouwingen over literatuur en kunst · dbnl
https://dbnl.org/tekst/woes002verz06_01/woes002verz06_01_0040.php
JDB laat de muren overhellen vol bedreiging voor de klapeien. Kinderen aapachtig - aan het spelen in een riool (Chabot). Pauperisme in de industriestad.
"De ets Het steegje (fig.
I.3.5) legt de nadruk op de armoede en
de zwaarmoedigheid van het leven met op de achtergrond de drukkende donkere massa van het Gravensteen
waardoor een bijna apocalyptische sfeer heerst".
Er is ook een duidelijke verwijzing naar een illustratie van JDB bij de roman En Ville Morte van Franz Hellens (B0026, B0027).
De roman werd gepubliceerd eind 1905, het gaat hier dus om het hernemen van
beelden uit het verleden, deze keer als etsen.
De plek is een steegje in het Patershol (Haringsteeg) dat
uitgeeft op het Gravensteen te herkennen aan de romaanse ’vensters’ en de
logge toren die toen nog een dak
droeg van de textielfabriek die ooit in de burcht gevestigd was. De donjon zal
de volgende jaren gerestaureerd worden.
We zien spelende kinderen (is een kind aan het tekenen?),
werkende vrouwen (breien?), een zwarte heksachtige verschijning. Zoals steeds
legt de afbeelding de nadruk op de armoede en Gravensteen drukt als een donkere
massa op in de verte wat het geheel een apocalyptische sfeer geeft.
A.006 HARINGSTEEG
PATERSHOL GENT
Een tekening vanuit hetzelfde straatje (zie hierboven):
B0366 GRAVENSTEEN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten