donderdag 9 augustus 2018

Masereel

 Frans Masereel in het atelier van Jules De Bruycker (detail), olieverf op doek, 1910) (zie bibliografie van Masereel):









FRANS MASEREEL (395 en A) "19.."  (gebaseerd op een aantal tekeningen waar Masereel staart naar het lege doek).

J.D.B. 395A FRANS MASEREEL IN HET ATELIER "19.."





Een aquarel: Mon AMI FRANS MASEREEL DANS MON ATELIER (A.139):   

aquarelschilderij
Datum 1909



Met aan de muur: tekening/ets van de Veegreppe en ander beeld van Masereel

De jonge Masereel zal wel enkele maanden aan de Gentse Academie studeren maar hij getuigt dat hij veel meer leerde in het atelier van JDB. Later zou hij zich als autodidact verder bekwamen.

Naast de techniek zal Masereel ook beïnvloed worden door de thema’s die centraal staan in het werk van JDB: het verpauperde leven in de stad. Ook het satirisch perspectief zal een constante zijn in het werk van Masereel.

PS
"Het boek Patershol. Onder die daken vermeldt dat Jules De Bruycker en Frans Masereel samen in ‘’t Gouden Zulleken’ vertoefden. Het blijft echter gissen of dit hier al dan niet om een herberg gaat en waar die dan zou hebben gelegen" (Van Heuverzwijn). $


Joos Florquin (1962), Frans Masereel, Ten huize van... 1 · dbnl

Was u toen al met de houtsnede bezig?
 Nee, met tekenen alleen. Ik was toen ook veel samen met Jules de Bruycker, die mij heel wat geleerd heeft, ik mag dat niet vergeten te vermelden want dat is belangrijk. Jules de Bruycker was veel ouder dan ik maar we waren toch goed bevriend. Hij heeft mij leren etsen en heeft waarschijnlijk wel invloed op mij gehad, als realist maar zeker ook als fantast. Hij was een man van grote fantazie, Jules de Bruycker.
Kon u van uw kunst al leven toen u zich in Parijs vestigde?

Nee natuurlijk niet. Ik had wat geld op zak en werkte voor mij alleen. Dat waren nog de studiejaren, de tijd van zoeken en proberen, wat de Duitsers de Bildungsjahre noemen. Mijn eerste gravures waren in de trant van Félicien Rops en Jules de Bruycker, realistische kunst zonder meer. Ook mijn eerste houtsneden dateren uit deze tijd, maar ze zijn louter tekeningen, die op hout werden overgebracht, zonder eigen techniek. Ik had toen de mogelijkheden, die in het materiaal liggen, nog niet ontdekt. Ik heb in Parijs toen eens een kleine expositie gehad, in Le Salon des Indépendants waarschijnlijk, ik herinner me dat zo goed niet meer, het is ook zo lang geleden. Akwarellen heb ik in die tijd ook gemaakt. 




Ons Erfdeel. Jaargang 32 · dbnl

De evolutie lag bij de jongere Masereel vooral op het inhoudelijke aspect van zijn grafisch eeuvre. De Bruycker had hem al in het vooroorlogse Gent een ander maatschappijbeeld getoond dan de situatie waarin hij door zijn burgerlijke afkomst verkeerde.
(RS: niet zo vanzelfsprekend wat hier staat, in het interview met Florquin vertelt Masereel daar andere dingen over).

De artistieke opleiding die Frans Masereel had genoten, stelde niet veel voor. Hij bracht zijn jeugd door in Gent en studeerde enkele maanden aan de academie. Het meeste stak hij op in het atelier van de befaamde graficus Jules de Bruycker, een kunstenaar die zijn inspiratie vond in het leven in de stad. Die inspiratiebron nam Masereel over en wanneer hij na verblijven in Londen en Duitsland in 1910 naar Parijs reisde, ontwikkelde hij zich als autodidact in het tekenen en in de grafische technieken die hij bij De Bruycker leerde. Na een maandenlang verblijf in Tunesië maakte hij bij zijn terugkeer in Parijs kennis met Henri Guilbeaux en trachtte medewerker te worden aan diens satirisch dagblad dat evenwel niet lang meer stand hield.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bankbiljetten

  https://museum.nbb.be/sites/default/files/2022-08/Onze_biljetten_bestaan...149_jaar.pdf   “Zo kwam de Bank in 1939 terecht bij Jules De Br...