zaterdag 27 juni 2020

Mondriaan

Piet Mondriaan, Compositie met grijze lijnen, 1918. Olieverf op doek, 84,5 x 84,5 cm © Gemeentemuseum Den Haag 


 1918: ontwikkelingen van de avantgarde.

vrijdag 26 juni 2020

Veergrep: Foto.







Veeckman Désiré, 'Kortrijksepoortstraat - Veergrep: beluik 't Luizengevecht bekijken - Stad Gent’.

https://beeldbank.stad.gent/index.php/image/watch/dfdd8e4ab4f94adc91cf89f61b14c05e84566aaf3d7c4ed387487b4a22c8e8c8dnj6rsvdfuspdl52hoiombvdw1k4slnx

Veeckman Désiré


1898 – 1899 Gent, Chaussée de Bruges 29
1900 – 1902 Gent, Weverstraat 50
1903 – 1904 Gent, Phoenixstraat 68
1905 – 1911 Gent, Phoenixstraat 70
1912 – >1923 Gent, Phoenixstraat 3


------------------------------------------------------------------

Afbeelding Gent: Bijlokekaai -Kortrijksepoortstraat - Veergrep, 1915-1916 bekijken - Stad Gent

Kommandantur Gent, Photographische Abteilung
Kriegsalbum


https://beeldbank.stad.gent/index.php/image/watch/e84a8003df9c4299ac27404e196b809930319e6b70104166a95a8771eb100fef2f40e2a4c959488a895e07a02edd4547?s=5ef66e5be4ada&c=18




donderdag 25 juni 2020

Panoramich Gezicht op Gent



“Het anonieme Panoramisch Gezicht op Gent, in de cartouche gedateerd 1534, geeft een prachtig gedetailleerd beeld op de stad Gent in het begin van de 16de eeuw. Het  is  een  uniek  schilderij,  een  topstuk  in  de  vaste  collectie  van het STAM.



Precieze  weergave  van  het Gentse stadsbeeld (vanuit het Oosten).

Een uitzonderlijke  stadskaart:" tijdgebonden en  uniek beeld van Gent  in een scharnierperiode  van  de  Gentse  geschiedenis,  vooral  kort  voor  de  grote  stedenbouwkundige ingrepen die vanaf 1540 plaats vonden. In deze bijdrage worden de hoofdlijnenvan  het  recente  onderzoek  voorgesteld  en  worden  deze  bevindingen  gekaderd binnen  hun  context,  namelijk  die  van  de  kaartmakers  of  geografen  uit  de  16de eeuw."



dinsdag 23 juni 2020

Baertsoen Delvin Den Duyts


Retrospectieve Albert Baertsoen (1866-1922), Jean Delvin (1853-1922), Gustave Den Duyts (1850-1897) - Verkoopstentoonstelling.
(van 27/11/15 tot 31/12/15).

Galerie St-John nodigt u uit drie invloedrijke schilders uit het einde van de 19de en het eerste kwart van de 20ste Eeuw te (her)ontdekken: Albert Baertsoen (1866-1922), Jean Delvin (1853-1922) en Gustave Den Duyts (1850-1897). Een retrospectieve tentoonstelling brengt de werken van deze grootmeesters opnieuw in de actualiteit. In ongeveer 100 werken wordt getoond hoe deze kunstenaars omgingen met de veranderingen in de kunst van het einde van de negentiende en het begin van de twintigste eeuw en hun plaats veroverden binnen het (post-) impressionisme. Schilderijen, aquarellen en pastels, schetsen en tekeningen, worden aangevuld met eigentijdse documenten en foto’s. Ook het belangrijke grafische oeuvre van de kunstenaars wordt niet over het hoofd gezien.

Vandaag lijkt het alsof deze grootmeesters in de schaduw staan van enkele individuen. Toch speelden zij een beslissende rol in de grote vernieuwing binnen de Belgische en Europese kunst. Jean Delvin was bijvoorbeeld lid van de avant garde kunstenaars vereniging ‘Les XX’ en Albert Baertsoen en Gustave Den Duyts werden in het buitenland algemeen beschouwd als leiding- en richtinggevend binnen de Europese kunst. Van de drie kunstenaars bevinden zich werken in belangrijke musea over de hele wereld. Hun werk wordt in navolging van de groeiende interesse voor de alternatieve schilderkunst uit het fin-de-siècle, opnieuw naar waarde geschat. Deze tentoonstelling vormt hierin een schakel.

De selectie van werken die te zien is in de galerie werd in de loop van de laatste 10 jaar samengebracht. Er zijn werken die niet meer in het openbaar werden getoond sinds de belangrijke retrospectieven van Jean Delvin in 1922 of Albert Baertsoen in het MSK Gent in 1973. Andere werken werden door de vorige eigenaars rechtstreeks gekocht op de atelierveilingen van de kunstenaars (Den Duyts 1897; Baertsoen 1932, Delvin 1925,…) nog andere werken komen uit belangrijke privécollecties van kunstenaars (Georges Buysse, Anna De Weert) of uit historische verzamelingen (Jules De Smet-Gent, Rouché-Paris).
Als primeur exposeren we het verloren gewaande meesterwerk van Jean Delvin, illustraties voor Salammbô van Gustave Flaubert, dat bestaat uit 38 originele tekeningen die het oriëntalistisch-realistische verhaal illustreren. Delvin verkocht deze tekeningen nooit en toonde ze enkel aan een select publiek. Sinds zijn dood in 1922 waren de tekeningen niet meer te zien. Wij herontdekten deze unieke collectie tekeningen in 2014 en stellen ze nu voor het eerst tentoon.

Alle kunstwerken zijn te koop, worden kunsthistorisch geduid en worden verkocht met authenticiteitsgarantie.

Een catalogus zal ter beschikking zijn in de galerie en online, vanaf de opening van de tentoonstelling.

zondag 21 juni 2020

Gezicht op Gent - Casper Merian - Jan Peeters



Gezicht op Gent, Caspar Merian, naar Jan Peeters, 1654 - ca. 1700

Caspar Merian (Frankfurt, 13 februari 1627 - Walta-state in Wieuwerd (Friesland), 12 april 1686) was een van de belangrijkste topografische graveurs en uitgevers in de barokperiode. Hij kwam uit de in Frankfurt gevestigde tak van de Bazeler Merian-familie.





Gezicht op Gent, Caspar Merian, naar Jan Peeters, 1654 - ca. 1700 - Rijksmuseum
https://cdn.rijksmuseum.nl/nl/collectie/RP-P-AO-18-86


Identificatie

Titel(s)

Gezicht op Gent
Gent (titel op object)

Objecttype

prent
Objectnummer

RP-P-AO-18-86

Catalogusreferentie

Wüthrich (Merian) NLB 135
Omschrijving

Gezicht op Gent vanuit het noordoosten. Linksboven een legenda 1-6. Te zien zijn, onder andere, de Sint-Bavokerk, het Stadhuis en de Sint-Pieterskerk. Rechts op de voorgrond een galg.

Vervaardiging

Vervaardiger

prentmaker: Caspar Merian
naar tekening van: Jan Peeters
uitgever: Caspar Merian
Plaats vervaardiging

Frankfurt am Main

Datering

1654 - ca. 1700


Materiaal en Techniek

Fysieke kenmerken

ets en gravure; gedrukt van twee platen op twee bladen

Materiaal

papier
Techniek

etsen / graveren (drukprocedé) / plakken

Afmetingen

plaatrand: h 142 mm (bestaat uit twee aan elkaar geplakte bladen)
blad: b 532 mm (links binnen plaatrand afgesneden; bestaat uit twee aan elkaar geplakte bladen)

Toelichting

Prent gebruikt in: Zeiller, Martin. M.Z. Topographia Circuli Burgundici Oder Beschreibung une Eigentliche Abbildung der Vornehmsten Örter in dem Hochlöblichen Burgund- un Niderlandischen Crayse. Frankfurt am Main: Caspar Merian, 1654. Of in: Zeiller, Martin. M. Z. Topographia Germaniae-Inferioris vel Circuli-Burgundici, das ist Beschreibung (…). Frankfurt am Main: Caspar Merian, 1659. Of in een van de twee latere uitgaven van deze publicatie die, hoewel het jaar 1659 erin staat vermeld als jaar van uitgave, zijn uitgegeven in respectievelijk ca. 1670 en ca. 1700. 

Gezicht op Gent

Een koperen etsplaat, Gezicht op Gent na de grote brand van 1789, 19e eeuw -

https://www.rm-auctions.com/nl/taxidermie-europese-afrikaanse-islamitische-kunst/4397-een-koperen-etsplaat-gezicht-op-gent-na-de-grote-brand-van-1789-19e-eeuw.



Den Duyts Gustave



olieverfschilderij: 87 cm x 143,5 cm
1881-H
In de negentiende eeuw was Gent de meest geïndustrialiseerde stad van Vlaanderen, wat onder meer door de aanleg van het kanaal Gent-Terneuzen werd versneld. Het schilderij van Gustave Den Duyts Panoramisch gezicht op de stad Gent toont de stad gezien vanaf de aanzet van het kanaal, nog voor het graven van de voorhaven tussen 1882 en 1886. Links zien we een paar vrachtkarren naast de kade waarlangs een boot gemeerd ligt. Op de rechteroever reizen de fabrieksschoorstenen naast de historische torens van Gent. De schilder speelt hier de oplichtende hemel uit tegen de grauwe voorstad. De verf is met korte nerveuze toetsen aangebracht waardoor het geheel een impressionistisch karakter krijgt.


Invloed op Baertsoen. 

Delvin deelde een tijdlang een atelier met Gustave Den Duyts in een tuinhuis in de Drabstraat. Hij woonde in de Rooigemlaan 282 in Gent.


Broodzakken

  Op de broodzakken bij een 100-tal bakkers in het Gentse prijkt vanaf morgen een reproductie van een werk van Jules De Bruycker en een QR-c...