Piet Mondriaan, Compositie met grijze lijnen, 1918. Olieverf op doek, 84,5 x 84,5 cm
©
Gemeentemuseum Den Haag
1918: ontwikkelingen van de avantgarde.
zaterdag 27 juni 2020
vrijdag 26 juni 2020
Veergrep: Foto.
Veeckman Désiré, 'Kortrijksepoortstraat - Veergrep: beluik 't Luizengevecht bekijken - Stad Gent’.
https://beeldbank.stad.gent/index.php/image/watch/dfdd8e4ab4f94adc91cf89f61b14c05e84566aaf3d7c4ed387487b4a22c8e8c8dnj6rsvdfuspdl52hoiombvdw1k4slnx
Veeckman Désiré
1898 – 1899 Gent, Chaussée de Bruges 29
1900 – 1902 Gent, Weverstraat 50
1903 – 1904 Gent, Phoenixstraat 68
1905 – 1911 Gent, Phoenixstraat 70
1912 – >1923 Gent, Phoenixstraat 3
------------------------------------------------------------------
Afbeelding Gent: Bijlokekaai -Kortrijksepoortstraat - Veergrep, 1915-1916 bekijken - Stad Gent
Kommandantur Gent, Photographische Abteilung
Kriegsalbum
https://beeldbank.stad.gent/index.php/image/watch/e84a8003df9c4299ac27404e196b809930319e6b70104166a95a8771eb100fef2f40e2a4c959488a895e07a02edd4547?s=5ef66e5be4ada&c=18
donderdag 25 juni 2020
Panoramich Gezicht op Gent
“Het anonieme Panoramisch Gezicht op Gent, in de cartouche
gedateerd 1534, geeft een prachtig gedetailleerd beeld op de stad Gent in het
begin van de 16de eeuw. Het
is een uniek schilderij, een topstuk in de vaste collectie van het
STAM.
Precieze
weergave van het Gentse stadsbeeld (vanuit het Oosten).
Een uitzonderlijke
stadskaart:" tijdgebonden en uniek
beeld van Gent in een scharnierperiode van de Gentse geschiedenis,
vooral kort voor de grote stedenbouwkundige ingrepen die vanaf
1540 plaats vonden. In deze bijdrage worden de hoofdlijnenvan het recente
onderzoek voorgesteld en worden
deze bevindingen gekaderd binnen hun context,
namelijk die van de
kaartmakers of geografen uit de 16de eeuw."
dinsdag 23 juni 2020
Baertsoen Delvin Den Duyts
Retrospectieve Albert Baertsoen (1866-1922), Jean Delvin
(1853-1922), Gustave Den Duyts (1850-1897) - Verkoopstentoonstelling.
(van 27/11/15 tot 31/12/15).
Galerie St-John nodigt u uit drie invloedrijke schilders uit
het einde van de 19de en het eerste kwart van de 20ste Eeuw te (her)ontdekken:
Albert Baertsoen (1866-1922), Jean Delvin (1853-1922) en Gustave Den Duyts
(1850-1897). Een retrospectieve tentoonstelling brengt de werken van deze
grootmeesters opnieuw in de actualiteit. In ongeveer 100 werken wordt getoond
hoe deze kunstenaars omgingen met de veranderingen in de kunst van het einde
van de negentiende en het begin van de twintigste eeuw en hun plaats veroverden
binnen het (post-) impressionisme. Schilderijen, aquarellen en pastels,
schetsen en tekeningen, worden aangevuld met eigentijdse documenten en foto’s.
Ook het belangrijke grafische oeuvre van de kunstenaars wordt niet over het
hoofd gezien.
Vandaag lijkt het alsof deze grootmeesters in de schaduw
staan van enkele individuen. Toch speelden zij een beslissende rol in de grote
vernieuwing binnen de Belgische en Europese kunst. Jean Delvin was bijvoorbeeld
lid van de avant garde kunstenaars vereniging ‘Les XX’ en Albert Baertsoen en
Gustave Den Duyts werden in het buitenland algemeen beschouwd als leiding- en
richtinggevend binnen de Europese kunst. Van de drie kunstenaars bevinden zich
werken in belangrijke musea over de hele wereld. Hun werk wordt in navolging
van de groeiende interesse voor de alternatieve schilderkunst uit het
fin-de-siècle, opnieuw naar waarde geschat. Deze tentoonstelling vormt hierin
een schakel.
De selectie van werken die te zien is in de galerie werd in
de loop van de laatste 10 jaar samengebracht. Er zijn werken die niet meer in
het openbaar werden getoond sinds de belangrijke retrospectieven van Jean
Delvin in 1922 of Albert Baertsoen in het MSK Gent in 1973. Andere werken
werden door de vorige eigenaars rechtstreeks gekocht op de atelierveilingen van
de kunstenaars (Den Duyts 1897; Baertsoen 1932, Delvin 1925,…) nog andere
werken komen uit belangrijke privécollecties van kunstenaars (Georges Buysse,
Anna De Weert) of uit historische verzamelingen (Jules De Smet-Gent,
Rouché-Paris).
Als primeur exposeren we het verloren gewaande meesterwerk
van Jean Delvin, illustraties voor Salammbô van Gustave Flaubert, dat bestaat
uit 38 originele tekeningen die het oriëntalistisch-realistische verhaal
illustreren. Delvin verkocht deze tekeningen nooit en toonde ze enkel aan een
select publiek. Sinds zijn dood in 1922 waren de tekeningen niet meer te zien.
Wij herontdekten deze unieke collectie tekeningen in 2014 en stellen ze nu voor
het eerst tentoon.
Alle kunstwerken zijn te koop, worden kunsthistorisch geduid
en worden verkocht met authenticiteitsgarantie.
Een catalogus zal ter beschikking zijn in de galerie en
online, vanaf de opening van de tentoonstelling.
zondag 21 juni 2020
Gezicht op Gent - Casper Merian - Jan Peeters
Gezicht op Gent, Caspar Merian, naar Jan Peeters, 1654 - ca.
1700
Caspar Merian (Frankfurt, 13 februari 1627 - Walta-state in Wieuwerd (Friesland), 12 april 1686) was een van de
belangrijkste topografische graveurs en uitgevers in de barokperiode.
Hij kwam uit de in Frankfurt gevestigde tak van de Bazeler Merian-familie.
Gezicht op Gent, Caspar Merian, naar Jan Peeters, 1654 - ca. 1700 - Rijksmuseum
https://cdn.rijksmuseum.nl/nl/collectie/RP-P-AO-18-86
Identificatie
Titel(s)
Gezicht op Gent
Gent (titel op object)
Objecttype
prent
Objectnummer
RP-P-AO-18-86
Catalogusreferentie
Wüthrich (Merian) NLB 135
Omschrijving
Gezicht op Gent vanuit het noordoosten. Linksboven een legenda 1-6. Te zien zijn, onder andere, de Sint-Bavokerk, het Stadhuis en de Sint-Pieterskerk. Rechts op de voorgrond een galg.
Vervaardiging
Vervaardiger
prentmaker: Caspar Merian
naar tekening van: Jan Peeters
uitgever: Caspar Merian
Plaats vervaardiging
Frankfurt am Main
Datering
1654 - ca. 1700
Materiaal en Techniek
Fysieke kenmerken
ets en gravure; gedrukt van twee platen op twee bladen
Materiaal
papier
Techniek
etsen / graveren (drukprocedé) / plakken
Afmetingen
plaatrand: h 142 mm (bestaat uit twee aan elkaar geplakte bladen)
blad: b 532 mm (links binnen plaatrand afgesneden; bestaat uit twee aan elkaar geplakte bladen)
Toelichting
Prent gebruikt in: Zeiller, Martin. M.Z. Topographia Circuli Burgundici Oder Beschreibung une Eigentliche Abbildung der Vornehmsten Örter in dem Hochlöblichen Burgund- un Niderlandischen Crayse. Frankfurt am Main: Caspar Merian, 1654. Of in: Zeiller, Martin. M. Z. Topographia Germaniae-Inferioris vel Circuli-Burgundici, das ist Beschreibung (…). Frankfurt am Main: Caspar Merian, 1659. Of in een van de twee latere uitgaven van deze publicatie die, hoewel het jaar 1659 erin staat vermeld als jaar van uitgave, zijn uitgegeven in respectievelijk ca. 1670 en ca. 1700.
Gezicht op Gent
Een koperen etsplaat, Gezicht op Gent na de grote brand van 1789, 19e eeuw -
https://www.rm-auctions.com/nl/taxidermie-europese-afrikaanse-islamitische-kunst/4397-een-koperen-etsplaat-gezicht-op-gent-na-de-grote-brand-van-1789-19e-eeuw.
https://www.rm-auctions.com/nl/taxidermie-europese-afrikaanse-islamitische-kunst/4397-een-koperen-etsplaat-gezicht-op-gent-na-de-grote-brand-van-1789-19e-eeuw.
Den Duyts Gustave
Gustave Den Duyts
"De autodidact Gustave Den Duyts schilderde graag de Gentse stadsrand, waarvan hij het karakter wist vast te leggen in vaak monumentale doeken. In tegenstelling tot de eigentijdse Belgische impressionisten schilderde hij geen zonovergoten landschappen. Den Duyts bracht integendeel een verstilde natuur in beeld. Zijn voorkeur ging uit naar weemoedige herfst- en winterlandschappen. Uit een schilderij als Lichtweerkaatsing op de sneeuw blijkt zijn voorliefde voor weidse panorama’s. Het avondlicht verzacht de contouren van de verschillende landschapselementen. De aanbrekende dooi wordt dan weer in gedempte kleurtonen gesuggereerd. De melancholische schilderijen, aquarellen en grafiek van Den Duyts hadden een grote invloed op de volgende generaties kunstenaars in Gent, onder meer op Albert Baertsoen en Jules De Bruycker. "
Gustave-François Den Duyts (1850-1897) schilder,
aquarellist, pastellist, etser en graficus, bekend voor zijn landschappen.
Gustave Den Duyts
Panoramisch gezicht op Gent
ca. 1881
ca. 1881
olieverfschilderij: 87 cm x 143,5 cm
1881-H
1881-H
In de negentiende eeuw was Gent de meest geïndustrialiseerde stad van
Vlaanderen, wat onder meer door de aanleg van het kanaal Gent-Terneuzen
werd versneld. Het schilderij van Gustave Den Duyts Panoramisch gezicht
op de stad Gent toont de stad gezien vanaf de aanzet van het kanaal,
nog voor het graven van de voorhaven tussen 1882 en 1886. Links zien we
een paar vrachtkarren naast de kade waarlangs een boot gemeerd ligt. Op
de rechteroever reizen de fabrieksschoorstenen naast de historische
torens van Gent. De schilder speelt hier de oplichtende hemel uit tegen
de grauwe voorstad. De verf is met korte nerveuze toetsen aangebracht
waardoor het geheel een impressionistisch karakter krijgt.
Invloed op Baertsoen.
Delvin deelde een tijdlang een atelier met Gustave Den Duyts in een tuinhuis in de Drabstraat. Hij woonde in de Rooigemlaan 282 in Gent.
Invloed op Baertsoen.
Delvin deelde een tijdlang een atelier met Gustave Den Duyts in een tuinhuis in de Drabstraat. Hij woonde in de Rooigemlaan 282 in Gent.
Abonneren op:
Posts (Atom)
Broodzakken
Op de broodzakken bij een 100-tal bakkers in het Gentse prijkt vanaf morgen een reproductie van een werk van Jules De Bruycker en een QR-c...
-
Jules De Bruycker | MSK Gent Jules De Bruycker Een veelzijdige tekenaar 23.10.20-23.01.21 Tentoonstelling Naar aanleiding van zijn 150e gebo...
-
De Saedeleer (1867-1941) studeerde aan de Gentse Academie voor Schone Kunsten o.a. bij Théodore-Joseph Canneel. Zie zijn verblijf in het P...
-
Op de broodzakken bij een 100-tal bakkers in het Gentse prijkt vanaf morgen een reproductie van een werk van Jules De Bruycker en een QR-c...