UIt de persoonlijke verzameling van JDB
Victor Lorein
1894-1954
Belgique
Le dessinateur (1918)
Fusain
Sig. '18
61,3 x 43,8 cm
coll. personnelle de l'artiste Jules De Bruycker
A. van Bastelaer
Paysage suisse (1937)
Eau-forte
Sig. 1937 avec titre au crayon et sig. 1937 dans la planche
Ex. no. 1/50
28,2 x 24,6 cm
Avec dédicace à Jules De Bruycker
coll. personnelle de l'artiste Jules De Bruycker
Jacques Maes
1905-1968
Belgique
La moisson (1944)
Toile
Sig. 1944
50 x 60 cm
Sans cadre
coll. personnelle de l'artiste Jules De Bruycker
Jules Vanpaemel
1896-1968
Belgique
Relativité et superstition
Eau-forte
Sig. au crayon avec titre - Avec dédicace à Jules de Bruycker
1er état - Ex. no. 7/7
77 x 60 cm
coll. personnelle de l'artiste Jules De Bruycker
Jules Vanpaemel
1896-1968
Belgique
En Westflandre (ca. 1933)
Album comprenant 32 eau-fortes
Sur papier Japon nacré
Sig. et sig. chaque eau-forte - Avec dédicace à Jules De Bruycker
Ex. no. V/XX
30 x 28 cm
coll. personnelle de l'artiste Jules De Bruycker
Jacques Gorus
1901-1981
Belgique
Aspects (1941)
Album comprenant 10 eau-fortes
Sur papier Japon impérial
Sig. avec titre (chac.) - Avec dédicace à Jules De Bruycker
Ex. no. 20/60
41 x 29 cm
Éd. J. Van Overloop, Anvers
coll. personnelle de l'artiste Jules De Bruycker
zondag 5 april 2020
JDB: persoonlijke collectie
https://devuyst.auction.fr/_fr/lot/victor-lorein-1894-1954-belgique-le-dessinateur-1918-fusain-sig-18-12590247#.XooB1G7grdc
Victor Lorein
1894-1954
Belgique
Le dessinateur (1918)
Fusain
Sig. '18
61,3 x 43,8 cm
coll. personnelle de l'artiste Jules De Bruycker
A. van Bastelaer
Paysage suisse (1937)
Eau-forte
Sig. 1937 avec titre au crayon et sig. 1937 dans la planche
Ex. no. 1/50
28,2 x 24,6 cm
Avec dédicace à Jules De Bruycker
coll. personnelle de l'artiste Jules De Bruycker
Jacques Maes
1905-1968
Belgique
La moisson (1944)
Toile
Sig. 1944
50 x 60 cm
Sans cadre
coll. personnelle de l'artiste Jules De Bruycker
Jules Vanpaemel
1896-1968
Belgique
Relativité et superstition
Eau-forte
Sig. au crayon avec titre - Avec dédicace à Jules de Bruycker
1er état - Ex. no. 7/7
77 x 60 cm
coll. personnelle de l'artiste Jules De Bruycker
Jules Vanpaemel
1896-1968
Belgique
En Westflandre (ca. 1933)
Album comprenant 32 eau-fortes
Sur papier Japon nacré
Sig. et sig. chaque eau-forte - Avec dédicace à Jules De Bruycker
Ex. no. V/XX
30 x 28 cm
coll. personnelle de l'artiste Jules De Bruycker
Jacques Gorus
1901-1981
Belgique
Aspects (1941)
Album comprenant 10 eau-fortes
Sur papier Japon impérial
Sig. avec titre (chac.) - Avec dédicace à Jules De Bruycker
Ex. no. 20/60
41 x 29 cm
Éd. J. Van Overloop, Anvers
coll. personnelle de l'artiste Jules De Bruycker
Jacques Gorus
Jacques (Jaak) Gorus was een Belgische kunstenaar geboren in Sint Gillis
Dendermonde in 1901 en die gestorven is in Antwerpen in 1981. Hij was
een schilder, tekenaar, aquarellist, lavistekenaar en graficus. Hij
volgde opleiding aan de Academie te Gent en aan het Hoger Instituut in
Antwerpen. Debuteerde in de jaren 20 met impressionistische
stemmingsbeelden van de Antwerpse havenbuurt. Hij vond inspiratie in
genretaferelen met personages zoals Antwerpse dokwerkers, volkse types,
straatmadeliefjes, zeelui en dronkenlappen. Hij is gekend voor een
reeks Antwerpse etsen. Hij reisde in 1929 naar New York, in 1955 naar
Parijs en Spanje
Illustrator van De Ghelderode.
Hij draagt een werk op aan JDB. (zie de Ghelderode in deze blog).
Hij was oud leerling van JDB in Antwerpen.
Jacques Gorus
1901-1981
Belgique
Aspects (1941)
Album comprenant 10 eau-fortes
Sur papier Japon impérial
Sig. avec titre (chac.) - Avec dédicace à Jules De Bruycker
Ex. no. 20/60
41 x 29 cm
Éd. J. Van Overloop, Anvers
coll. personnelle de l'artiste Jules De Bruycker
Illustrator van De Ghelderode.
Hij draagt een werk op aan JDB. (zie de Ghelderode in deze blog).
Hij was oud leerling van JDB in Antwerpen.
Jacques Gorus
1901-1981
Belgique
Aspects (1941)
Album comprenant 10 eau-fortes
Sur papier Japon impérial
Sig. avec titre (chac.) - Avec dédicace à Jules De Bruycker
Ex. no. 20/60
41 x 29 cm
Éd. J. Van Overloop, Anvers
coll. personnelle de l'artiste Jules De Bruycker
Emile Langui
Emile Langui (1940) - in de Vooruit - schrijft: “Niemand maar
dan ook absoluut niemand, die het nog in zijn kop zou halen om over de
ontzaglijke beteekenis van dezen kunstenaar te discussieeren, anders dan met
eerbied en lof. En toch bekleedt de man niet de plaats die hem toekomt in de
hedenaagsche constellatie der kunstenaars (Wat hem duidelijk steenkoud laat en
voor de toekomst geen sikkepit beteekenis heeft!)”. De reden voor Langui is duidelijk:
“men weet er eenvoudig geen weg mee”. Het artikel eindigt met een uitspraak van
JDB over zijn gezondheid: “L’oeil est bon et la main ne tremble pas”. (uit mijn inleiding)
==============================================
Wikipedia:
Vanaf 1933 schreef hij wekelijks in de Vooruit over kunst. Hedendaagse kunst zoals kubisme en futurisme kwamen ruim aan bod en hij bekeek alles door de lens van zijn socialistische overtuigingen en zijn antifascistische opinies.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog trad hij toe tot het onafhankelijkheidsfront, nauw verwant met de communistische partij. In september 1943 werd hij gearresteerd op verdenking tot het Verzet te behoren, maar kwam weer vrij. Hij nam deel aan de gevechten voor de bevrijding van Gent, Zelzate en Terneuzen. Hij begon onmiddellijk artikels te publiceren waarin hij de terugkeer naar België aanmoedigde van de door de nazi's ontvreemde kunstwerken.
UIt interview met Florquin
==============================================
Wikipedia:
Vanaf 1933 schreef hij wekelijks in de Vooruit over kunst. Hedendaagse kunst zoals kubisme en futurisme kwamen ruim aan bod en hij bekeek alles door de lens van zijn socialistische overtuigingen en zijn antifascistische opinies.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog trad hij toe tot het onafhankelijkheidsfront, nauw verwant met de communistische partij. In september 1943 werd hij gearresteerd op verdenking tot het Verzet te behoren, maar kwam weer vrij. Hij nam deel aan de gevechten voor de bevrijding van Gent, Zelzate en Terneuzen. Hij begon onmiddellijk artikels te publiceren waarin hij de terugkeer naar België aanmoedigde van de door de nazi's ontvreemde kunstwerken.
UIt interview met Florquin
U bent dan ook kunstcriticus geworden aan het Gentse dagblad ‘Vooruit’.
| |
[p. 221]
| |
|
specialist. Het is deze groep die de beruchte pagina Het Geestesleven opstelde en die bladzijde had zo een sukses dat ook vele niet-socialistische intellektuelen het zondagsblad van Vooruit kochten. Dat is een bijzonder prettige samenwerking geweest. We mochten alles schrijven in de volledigste vrijheid. We waren erg kombattief en niet altijd even ortodox maar toch werden er nooit direktieven gegeven. Desondanks zat er een zekere eenheid in ons streven en dat kwam wel omdat we mekaar geregeld ontmoetten en urenlang diskussieerden.
zaterdag 4 april 2020
vrijdag 3 april 2020
Abonneren op:
Posts (Atom)
Brecht De poorter
Brecht De Poortere (post): “Jules De Bruycker is best known for his prints (if you haven't seen them, I highly recommend you have a ...

-
Jules De Bruycker | MSK Gent Jules De Bruycker Een veelzijdige tekenaar 23.10.20-23.01.21 Tentoonstelling Naar aanleiding van zijn 150e gebo...
-
De Saedeleer (1867-1941) studeerde aan de Gentse Academie voor Schone Kunsten o.a. bij Théodore-Joseph Canneel. Zie zijn verblijf in het P...
-
Op de broodzakken bij een 100-tal bakkers in het Gentse prijkt vanaf morgen een reproductie van een werk van Jules De Bruycker en een QR-c...