Xavier Casals - Wikipedia
Born in 1963 in Barcelona,[1] he has authored several works about the Far right, featuring studies both about the Spanish Neo-nazi and far right scene,[2][3][4][5] as about an international comparative context.[6][7] He has co-authored a biography of Miguel Primo de Rivera.[8] He also has studied the phenomenon of populism.[9]
"Caricatura en tècnica digital de Jules de Bruycker, un gravador (entre altres disciplines) belga que em tè el cor robat.
Durant els pròxims dies treuré un nou llibre, recull de retrats i caricatures. En Jules hi serà, de ben segur!
Jules de Bruycker for my new caricature done in digital technique. And
to be featured in my new book about my work on caricatures and
portraits."
dinsdag 20 augustus 2019
Op-sinjoorke
Bibliothèque
Ouvrage : | |
Titre : | Jules de Bruycker en ... Op-Sinjoorke. 41R15 |
ID : | 72912 |
Contenu : | |
Auteur : | HUYS Paul |
Revue : | VOLKSKUNDE |
Mots clefs : | m, habitat (haute provence 17-18e siècles), familles (haute provence aux 17-18e siècles), t, haute-provence (maison et habitat aux 17-18e siècles) |
Références : | |
Tome : | 87/2 |
Pages : | 139-144 |
zondag 18 augustus 2019
Fritz van Loo
Fritz van Loo
(Gent 1871 - 1957), graficus en impressionistisch schilder van portretten,
landschappen en interieurs, studeerde aan de Academie van Gent bij o.a. Jean
Delvin en Louis Tytgadt. Tussen 1921 en 1936 was hij conservator van het Museum
van Gent. (checken)
“Zoals Armand
Heins twintig (!) jaar voor hem kon ook De Bruycker zich niet wenden tot de
Gentse Academie, er was nog steeds geen cursus grafiek, en De Bruycker wendde
zich tot de schilder en etser Fritz Van Loo. Heins had het ooit moeten leren
uit een handboek van de Parijse uitgever Roret.”
Van Loo tekent een portret van JDB:
JDB:
“Un jour, ma flânerie me conduit au musée où je découvre une planche de
Baertsoen. Ce fut une révélation.
Mon emballement pour ce procédé fut soudain, irrésistible. Je me lançai chez
Fritz Van Loo que je savais initié en cet art. El me donna ma première leçon.
Son atelier était au ‘Pand’, rue de la Vallée. Encore un couvent désaffecté.
(…) C’est là, de la fenêtre même de l’atelier de Fritz Van Loo, que j’ai gravé
ma première planche: deux pignons de la ruelle que je voyais devant moi.
Planche et épreuves ont disparu, probablement détruites. L’imprimeur Van
Campenhout, le père -un père aussi pour les aquafortistes- voulant
m’encourager, me fit don d’un petit cuivre, et c’est dans son atelier même que
j’esquissai son portrait. A dater de ce jour, mon temps se partagea entre le
dessin, l’aquarelle et l’eau-forte, celle-ci rongeant de plus en plus – comme
fait l’acide sur la plaque – les heures consacrées aux autres.’’ (Uit Leroy p. 14) (zie bibliografie bij John)
Tentoonstelling JDB
Ook vijf portretten van Gentse actrices
Jules De Bruycker naast ondeugend Lam in galerie Jan Colle
24/07/2009 om 00:00 door Karel Van Keymeulen
Het Nieuwsblad.
Gent - Als u zich rept kunt u nog een concert van de alomtegenwoordige
trompettist Bart Maris meepikken in galerie Jan Colle. Hij speelt er op vrijdag
om 17.30 uur. Maar er is meer. In de galerie kunt ook de tentoonstelling met
onder meer het 'Ondeugend Lam' van Leen Brands meepikken. Ook zijn er vijf portretten
van Gentse actrices door Charlotte Bouckaert (een “Acte de Présence” van
Marijke Pinoy, Maaike Cafmeyer, Mieke Dobbels, Veerle Malschaert en Wine
Dierickx. Deze werken van hedendaagse Gentse dames staan in contrast met een
interpretatie van Gent tussen de twee wereldoorlogen, in ongekend en ongezien
werk van de Gentse kunstenaar Jules De Bruycker (1870-1945).
De Bruycker geniet vooral vermaardheid als een virtuoos
tekenaar met een geweldig oog voor detail. Daarnaast was hij een belangrijke
etser. Gent en de mensen van Gent waren zijn belangrijkste onderwerp. Jules De
Bruycker zocht nooit het platteland op, zoals veel kunstenaars van toen, maar
bleef zijn geboortestad trouw. Hij was een man van de stad.
Hij tekende in de kroeg, in de engelenbak van de schouwburg,
in de wachtzaal van het station, op markten of vanop terrassen. Hij was
gefascineerd door monumenten en nog meer door ruïnes en versleten gebouwen.
Maar hij leefde ook mee met de sukkelaars. Zijn sociale betrokkenheid was
groot.
Middeleeuwse kathedralen, vervallen torens en afgebrokkelde
stadsmuren vormen het toneel voor een wereld, wemelend van menselijke microben,
voortgejaagd in een ziekelijke dans', schrijft kunstkenner Piet Boyens over
zijn werk. Humor, sarcasme, spot, een lichte of schalkse toon, het zat er
allemaal in. Maar hij kon ook heel scherp zijn, als het over de oorlog ging. De
Bruycker zat in de traditie van Brueghel en Dürer, als tekenaar en als mens.
Galerij Jan Colle, Jakob van Caeneghemstraat 16, 9000 Gent.
Openingsuren :
Vr—za—ma van 14 tot 18 uur. Zo van 11 uur tot 12u30 en van
15u30 tot 19 uur
Tel. 09- 223 95 50
dinsdag 13 augustus 2019
JDB: Portret
108 DE BRUYCKER, Jules - [Portrait d’homme de profil = Portret van een man in profiel]. 194 0.Dessin à la plume et à l’encre noire, vergé 27 x 21 cm; signé et daté dans le coin inf. dr. = Zwarte inkt pentekening; gesigneerd en gedateerd in rechter benedenhoek.
De opdracht is geschreven door Raphaelle ...
vrijdag 9 augustus 2019
JDB etser
CCMaasmechelen tentoonstelling
inleiding-grafiek-thematentoonstelling.pdfhttps://www.ccmaasmechelen.be/files/downloads/inleiding-grafiek-thematentoonstelling.pdf
"Jules De Bruycker (1870-1945) wordt zowat beschouwd als de grootste Belgische etser na James Ensor (1860-1949). Als kunstenaar van het volle leven kenmerkt zijn werk zich door de interesse voor volkse taferelen, stegen, figuren, markten, armoedige wijken, met oog voor detail, maar ook door de sublieme weergave van kathedralen. Zijn personages vallen op door gedeformeerde gezichten, met veel deernis en sympathie geëtst, maar ook soms karikaturaal, met referenties aan Ensor."
inleiding-grafiek-thematentoonstelling.pdfhttps://www.ccmaasmechelen.be/files/downloads/inleiding-grafiek-thematentoonstelling.pdf
"Jules De Bruycker (1870-1945) wordt zowat beschouwd als de grootste Belgische etser na James Ensor (1860-1949). Als kunstenaar van het volle leven kenmerkt zijn werk zich door de interesse voor volkse taferelen, stegen, figuren, markten, armoedige wijken, met oog voor detail, maar ook door de sublieme weergave van kathedralen. Zijn personages vallen op door gedeformeerde gezichten, met veel deernis en sympathie geëtst, maar ook soms karikaturaal, met referenties aan Ensor."
vrijdag 2 augustus 2019
Abonneren op:
Posts (Atom)
Broodzakken
Op de broodzakken bij een 100-tal bakkers in het Gentse prijkt vanaf morgen een reproductie van een werk van Jules De Bruycker en een QR-c...
-
Jules De Bruycker | MSK Gent Jules De Bruycker Een veelzijdige tekenaar 23.10.20-23.01.21 Tentoonstelling Naar aanleiding van zijn 150e gebo...
-
De Saedeleer (1867-1941) studeerde aan de Gentse Academie voor Schone Kunsten o.a. bij Théodore-Joseph Canneel. Zie zijn verblijf in het P...
-
Op de broodzakken bij een 100-tal bakkers in het Gentse prijkt vanaf morgen een reproductie van een werk van Jules De Bruycker en een QR-c...