De verbeelde stad: marketing van een ruimtelijke omgeving — University of Twente Research Information
Net zoals voor bedrijven geldt voor steden dat ze meer dan ooit overgeleverd zijn aan de tucht van de markt. De inzet in die stedenstrijd is de gunst van burgers, ondernemers en toeristen. Vooral in West-Europa realiseren stadsbestuurders zich dat het louter investeren in stedelijke voorzieningen onvoldoende is om potentiële vestigers en bezoekers voor hun stad te interesseren. Men laat zijn keuze voor een bepaalde stad nu eenmaal grotendeels afhangen van het beeld dat die stad oproept. Het belang van zo'n stedelijk beeld dwingt steden tot na te denken over hun identiteit en vraagt om een duidelijk strategie van stadsmarketing.
Hospers, G. J. (2004). De verbeelde stad: marketing van een ruimtelijke omgeving. Kunst en wetenschap, 13(1), 9-10.
Goldmund: Verbeelde stad
https://goldmund.be/projecten/verbeelde-stad/
Bij elk abstract beeld kunnen we ons afvragen wat het voorstelt of wat het tracht te communiceren. Maar de vormelijke en picturale eigenschappen van een ontwerp kunnen ook de aandacht volledig naar zich toetrekken, waardoor het vraagt om louter esthetisch te worden aanschouwd.
Verbeelde Stad is een persoonlijk beeldend onderzoek van de Gentse binnenstad om de publieke ruimte met eenzelfde poëtische blik trachten te ‘lezen’. Deze eerder subjectieve en fragmentarische ervaring van een stedelijke leefomgeving heb ik vertaald naar persoonlijke stadsbeelden via een abstracte beeldtaal en een achterliggende visuele methode.
Bladeren door het boek is dus net als een wandeling door de stad. Elke Gentse buurt wordt ook bij het binnenstappen sober ingeleid met een bestaand gedicht over die specifieke uithoek.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten