vrijdag 19 februari 2021

De Bosschere:

 De Bosschere (J.D.B.), J. (1917). Exhibition of Belgian art for the benefit of the Croydon general hospital. The art gallery, Octob.-Novemb.1916. Onze Kunst, 16, 33–34. https://www.dbnl.org/tekst/_onz021191701_01/_onz021191701_01.pdf


Het ‘Kolossal!’ van De Bruyckeris een der acht wonderschoone werken die hij tentoonstelt. Wij zijn voornemens een afzonderlijke studie aan zijn werk te wijden.





De Bosschere, J. (1917). Emiel Claus en Albert Baertsoennaar aanleidingvan hun werk in Engeland. Onze Kunst16, 69–80. https://www.dbnl.org/tekst/_onz021191701_01/_onz021191701_01.pdf

Er heerscht een schrijnende droefheid. Misschien is het smartelijker dan Baertsoen’s gezichten van Gent. Maar hier past een ander woord. Zijn de werken van den schilde rinderdaad met smart of droefheid gedrenkt, zooals die van Claus met hoog een teedere vreugde? Ik wil hier niet rechtstreeks op antwoorden. Ik merk alleen op, welke verlaten hoekjes van Gent hi jheeft gekozen. Hij kiest niet het centrum der oude stad, zooals de etser De Bruycker. Hij ontwijkt het levende hart der stad. Hij zoekt de stilte, hij verbant al wat geruchtmaakt, zooals in het strenge doek van het Museumte Antwerpen (De Bosschere 1917: 73). 



De Bosschere, J. D. B. (1917). Belgische tentoonstelling. Gemeente-Museum. Onze Kunst16, 173–175. https://www.dbnl.org/tekst/_onz021191701_01/_onz021191701_01.pdf

 

 

“Van de graphische afdeeling zou alleen reeds de wonderlijke dramatische etskunst van DeBruycker ons lang kunnen bezighouden. Is niet de humor de hoogere eenheid

van het comische en tragische?” (De Bosschere 1917: 175).   

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bankbiljetten

  https://museum.nbb.be/sites/default/files/2022-08/Onze_biljetten_bestaan...149_jaar.pdf   “Zo kwam de Bank in 1939 terecht bij Jules De Br...