Kunstschilder Victor De Budt (1886-1965), een leven in documenten
Geert Van Damme, Gandavum²: januari 2018
Foto van zijn geboortehuis:
[Eenzelfde grandeur blijkt ook uit het
huis dat Frans in 1907-1908 liet optrekken in de pas getrokken Lieven de
Winnestraat (nr. 22-24). Architect Urbain Crommen creëerde een nog
steeds bestaande, prachtige Art Nouveau-woning. Het geheel is duidelijk
opgevat als een combinatie van 'winkel/atelier' en 'privéwoonst',
getuige het houten winkelraam, geflankeerd door twee deuren. Boven de
deuropeningen treffen we een voorstelling van de vier seizoenen aan. Het
geheel is geschilderd op doek onder glas en van de hand van zoon
Victor, die studeert aan de Gentse Academie.]
Gebruik van foto
[Aangehaald "Portrait de jeune fille" is in de praktijk een portret van zijn dochter Françoise (olieverf op paneel). Als een ongenaakbare sfinx troont ze in een zetel. Met dit werk verdient Victor De Budt zeker een plaats binnen het Vlaamse symbolisme.]
[Aangehaald "Portrait de jeune fille" is in de
praktijk een portret van zijn dochter Françoise (olieverf op paneel). Als een
ongenaakbare sfinx troont ze in een zetel. Met dit werk verdient Victor De Budt
zeker een plaats binnen het Vlaamse symbolisme.]
[Bij het schilderen van het portret van zijn dochter maakte
Victor De Budt gebruik van bovenstaande foto. Op diverse plaatsen zijn
de prikgaatjes nog te zien, naast vier verkleuringen door de gebruikte duimspijkers.]
In open lucht/ en plein air
[In 1936 nam Victor De Budt het initiatief tot de cursus
Schilderen in openlucht. Volgens Rik Clément (Het Volk - datumloos knipsel) kende deze cursus een groot succes omdat hij zijn leerlingen buiten de enge beslotenheid der Academie de kans liet zichzelf te zijn.]
[Jef Crick noteerde: Wij
meenen dat zijn onderricht ten slotte hier op neerkomt: Tracht zoo
persoonlijk mogelijk een beeld te zien en weer te geven, maar tracht
vooraf het juist te zien en juist we
er te geven, met al de daarbij
komende faktoren van licht, lichtweerkaatsing, kleurenspel, en dies
meer.]
De cursus trok ook de aandacht van John Flanders, toen journalist bij de krant De Dag. In de editie van 2 juni 1939 brengt hij (zij het anoniem) in de column "Wat Dulle Griet zegt", volgend sfeerverslag:
Door toedoen van den befaamden kunstschilder meester Victor De Budt, leeraar aan onze Akademie van Schoone Kunsten werd mijne onmiddellijke omgeving sedert enkele dagen in een openluchtschilderschool herschapen. Een groep juffrouwen en jonge mannen hebben rond mijn oud karkas hun schildersezels opgesteld. Ze doen hun uiterste best om de schilderachtige uitzichten der oude omgeving in een pittoresk spel van lijnen en kleuren op het doek te brengen.
De Budt, beoogt met deze openlucht-schilderschool een verjonging van het kunstonderwijs aan onze Akademie.
Het is een schilderen als men zegt naar "levend model". De uitslagen zijn dan ook verrassend. In feite is het een bestrijding van wat men pleegt te noemen het "akademisme" dat vrij dikwerf de ontplooiing der persoonlijkheid bij den jongen kunstenaar stuit.
Daarom mag men er zich over verheugen wanneer de oude tante "Akademie" haar deuren ontsluit en haar kweekelingen toelaat "zich te gaan inspireeren in de vrije natuur".
In open lucht leert de jeugd beter de natuur aanvoelen en zelfs te snappen wat er verborgen ligt in het wezen der dingen.
Het onderwerp dat de leerlingen het meest aanlokt is het weergeven in kleurensimfonieen van de oude geveltjes die zich weerspiegelen in het water van de Leie.
"In deze geïmproviseerde openlucht-schilderschool worden oog, gemoed en esthetisch gevoel harmonisch ontwikkeld. Deze school is zeer nuttig en ik ben zelfs zoo overmoedig te denken dat onder mijne hoede, menig leerling die thans in mijn nabijheid schoonheid weet te puren uit het oude Gentsche kader, zal opgroeien tot een befaamd meester, tot glorie onzer lieve stad Gent.]
Geen opmerkingen:
Een reactie posten