Jules-César Van Paemel (Blankenberge, 23 februari 1896 – 3
januari 1968) was een Belgische architect en grafisch kunstenaar die vooral
bekend is als etser.
Leven
Na de Middelbare School volgde hij de cursussen architectuur
en tekenen aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Gent. Daar kreeg
hij les van George Minne. Hij leerde de techniek van het etsen zonder deze te
beoefenen. Aanvankelijk.
In 1922 trouwde hij met de oudste dochter van Gégoire Le Roy. Hij beoefende van 1927
tot 1935 het beroep van architect te Brussel en te Blankenberge.
In 1928 begint hij te etsen. Een oeuvre van 285 werken, meestal etsen en voor een groot deel
landschappen. Zijn enorme verbeelding inspireerde hem tot talrijke composities
die krioelen van fantastische dieren en vreemde personages. Jules Van Paemel
was een kunstenaar met internationale faam. Werken van hem worden bewaard in
Brighton, Boedapest, Buenos Aires, Caïro, New York, Parijs en Warschau.
Trivia
Jules Van Paemel was bevriend met de kunstschilder en etser James Ensor.
Op een met de hand ingekleurde ets (La Cathédrale) schreef Ensor : "Pour
Jules Van Paemel graveur magnifique en souvenir de son apothéose".
Gesigneerd James Ensor 1933.
Van Paemel illustreerde de enige roman die Le Roy in het Nederlands schreef.
Uit de persoonlijke verzameling van JDB:
Jules Vanpaemel
1896-1968 Belgique
Relativité et superstition
Eau-forte
Sig. au crayon avec titre - Avec dédicace à Jules de Bruycker
1er état - Ex. no. 7/7
77 x 60 cm
coll. personnelle de l'artiste Jules De Bruycker
Jules Vanpaemel
1896-1968
Belgique
En Westflandre (ca. 1933)
Album comprenant 32 eau-fortes
Sur papier Japon nacré
Sig. et sig. chaque eau-forte - Avec dédicace à Jules De Bruycker
Ex. no. V/XX
30 x 28 cm
coll. personnelle de l'artiste Jules De Bruycker
PS
Jules Vanpaemel - Vanpaemel Jules - Ecole de Mons - Galerie du Pistolet d'Or
http://www.galeriedupistoletdor.com/gdpo/vanpaemel.htm
La critique a souvent souligné la force de la tradition qui détermine la démarche de Vanpaemel : tradition technique dans le respect de la pureté d' expression et l' usage exclusif de l' eau-forte, avec une admiration avouée pour Rembrandt et Jules De Bruycker, tradition aussi dans la thématique puisque nombre de planches fantastiques reprennent des thèmes anciens (Tentation de St Antoine, Tour de Babel, Jugement dernier, Sept péchés capitaux...) et, en un temps où les sujets religieux ne sont guère traités, des épisodes de la vie du Christ. Leur modernité n'en est que plus frappante et l' amateur d' estampes a tôt fait de dépasser l' anecdote pour jouir des émotions d' une vision spécifiquement graphique. Autrement dit, au-delà du sujet, l' esprit s' oriente bientôt vers les valeurs sensibles du trait (la morsure de l' eau-forte), de la lumière et de l' espace (intéractions du blanc du papier et du noir de l' encre) par lesquelles le graveur a choisi de nous émouvoir.
zie werken op deze pagina
Geen opmerkingen:
Een reactie posten