Positieve reactie op het werk van JDB van Campbell Dodgson
Campbell Dodgson - Wikipedia
Campbell Dodgson (1867 -1948) was an art historian and museum curator. He was the Keeper of Prints and Drawings at the British Museum in 1912–32.
Dodgson was the editor, in the 1920s, of The Print Collector’s Quarterly. He was also a contributor to The Burlington Magazine and to the Dictionary of National Biography.[1]
Dodgson gave generously to the British Museum during his Keepership, but at the same time amassed a very large collection of over 5,000 prints which he bequeathed to the Museum.[7] This included the first works by Pablo Picasso and Salvador Dalí to enter that collection. The same bequest included also the box file Dodgson used to document his acquisitions, which have recently been added to the British Museum’s online database.[8]
PS
Onze Kunst. Jaargang 14 - _onz021191501_01.pdf
"Onder de intelligente leiding van Campbell Dodgson, conservator van de afdeeling ‘Printsand Drawings’, waaraande studie der Nederlandsche prentkunst al heel wat te danken heeft, werd thans een aanvang gemaakt met de beschrijving en catalogiseering der Teekeningen der Vlaamsche en Hollandsche meesters “
CAMPBELL DODGSON.M.A., Catalogue of early German and Flemish Woodcuts in the British Museum. London,1911
PS
by Campbell Dodgson. Vol. 21, No.1, January 1934.
£25.00
Description
12mo. Original paper covers. Articles ‘True and false Technique’ by John Copley, ‘Jules de Bruycker’ by R.A.Walker, ‘Francis Sydney Unwin’ by Randolph Schwabe etc. Covers rubbed.Item details
Publisher: J.M.Dent & Sons Ltd.Format: Paperback
Date: 1934
Place: London
Edition: First edition
Condition: Very Good
Book ID: 025930
PS
British Museum - La Gravure Originale Belge
Collection online
La Gravure Originale Belge
• Previous 117/15 Next
• Object type
• album
• Museum number
1949,0411.5141.1-11
• Title (series)
• La Gravure Originale Belge
• Description
Album of eleven prints by various Belgian artists, 7th album, containing topographical views and figures (printed by J-E Goossens, Brussels, 1934); with title-sheet and list of members of La Gravure Originale Belge; this edition 24/70 printed for Campbell Dodgson
• Producer name
• Print made by: Jules de Bruycker
• Print made by: Marguerite Callet-Carcano
• Print made by: Julien Célos
• Print made by: Edmond Delsa
• Print made by: Jaques Gorus
• Print made by: Maurice Langaskens
• Print made by: Victor Mignot
• Print made by: Henri Mortiaux
• Print made by: Edward Pellens
• Print made by: Ramah
• Print made by: Edgard Tytgat
• School/style
• Belgian
• Date
• 1934
PS
UIt Elsevier Weekblad:
CAMPBELL DODGSON, Modern Drawings, London, The StudioLtd. 1933.Het doel van deze nieuwe Studio-uitgave was, blijkens de voorrede, omdoor middel van representatieve voorbeelden een beeld te geven van hetkarakter der moderne teekening in verschillende Westelijke landen (waarbijdan de Ver. Staten en Mexico worden gerekend te behooren). Naar eenigevolledigheid heeft men dan ook niet gestreefd. Daarom blijven dergelijkeboeken, zooals wij er al zoovele kennen, aardige plaatjesboeken met een —beperkt — nut, doch zijn het geen betrouwbare bronnen voor de kennis dermoderne grafiek. De samenstelling is kennelijk onder den invloed van hetmeer of minder gemak, waarmee de samensteller materiaal kon verzamelen.Vandaar de naar verhouding tot de hoedanigheid groote hoeveelheid vanEngelsche grafische werken, voor het meerendeel niet zeer belangrijk. Wat eruit de Ver. Staten is afgebeeld, staat over het algemeen op hooger peil.Frankrijk is er tamelijk goed afgekomen, Nederland daarentegen zeer slecht(een zelfportret van Eekman, een teekening van Henriet en een majorcaan-sche visscher van Schuhmacher, ziedaar alles). Van België niets dan een heele-maal niet representatieve teekening van Jules de Bruycker. Duitschland kreegmeer kans, al ontbreekt de grootste figuur in grafisch opzicht, Kathe Kollwitz.Aan de uitvoering is veel zorg besteed; de reproducties, waarvan ver-schillende op getint papier, maken een goeden indruk. In een inleiding be-spreekt de samensteller de meeste afgebeelde werken in het kort. J. S.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten