François Antoine Maxime Lalanne (1827 -1886) was een Frans
tekenaar, schilder, etser en lithograaf.
In 1852 verhuisde hij naar Parijs, waar hij zijn hele
actieve leven verder zou verblijven. Hij werd er leerling van Jean Gigoux. In
de eerste jaren was hij vooral actief als tekenaar en lithograaf. In het begin
van de jaren zestig ging hij zich toeleggen op het etsen. Deze techniek was
enigszins in onbruik geraakt, maar zou - mede dankzij Lalanne - een revival
kennen in Frankrijk. Hij werd in 1862 medestichter van de door de Parijse
uitgever Alfred Cadart opgerichte Société des Aquafortistes en werkte de
volgende twintig jaar samen met Cadart. In de uitgaven van de Société
verschenen zeer regelmatig etsen van Lalanne.
Daarnaast schreef Lalanne twee handboeken: een over de
techniek van het etsen in 1866, dat een standaardwerk zou worden, en een over
het tekenen met houtskool in 1869. Van zijn handboek over etstechnieken
verscheen in 1878 een tweede uitgave, die ook in het Engels vertaald werd en in
1880 in de Verenigde Staten uitgegeven werd. Daar zorgde het boek eveneens voor
een heropbloei van de etskunst.
Maxime Lalanne, Interieur van de Handelsbeurs in Antwerpen
(ets).
Op het einde van zijn leven, in 1885, trok hij zich terug in
Nogent-sur-Marne, waar hij het jaar daarna, op 29 juli 1886, zou overlijden.
Ondanks het feit dat hij geplaagd werd door de botaandoening osteomalacie bleef
hij tekenen tot zijn laatste levensadem.
Maxime Lalanne wordt beschouwd als een van de beste etsers
van de 19de eeuw. Hij paarde een sterke technische kunde aan een goed
observatievermogen en een grote zorg bij het uitwerken van zijn platen. Als
onderwerpen koos hij zowel landschappen als stads- en havengezichten. Bekend
zijn zijn gezichten van Parijs, waarbij hij de goorheid van de achterbuurten en
de industriële wijken niet schuwde. Hij maakte ook een reeks prenten van de
gevolgen van het beleg van Parijs tijdens de Frans-Duitse Oorlog in 1870-1871.
Uiteraard maakte hij ook platen van zijn geboortestad Bordeaux, waarmee hij
steeds een hechte band bleef houden, maar evengoed van plaatsen in het
buitenland, waaronder Antwerpen, Ieper, Amsterdam, Haarlem en het Drentse
Gieten.
Catalogus van zijn etsen en lithografieën: Jeffrey M. Villet, The Complete Prints of Maxime Lalanne: Catalogue Raisonné, Lithographs
and Etchings, 3rd ed., Washington 2010.
De
Markt, op een marktdag, gezien in oostelijke richting. Op de
achtergrond de Nederlands Hervormde Kerk en de Sint Janskathedraal.
Maxime Lalanne, Rue des Marmousets (Quartier de la cite, vieux Paris), 1862 - National Gallery of Art
Gezicht op de Pont Saint-Michel in Parijs, Maxime François Antoine Lalanne, 1865 - 1866
Geen opmerkingen:
Een reactie posten