donderdag 20 februari 2020

Brief Jules De Bruycker aan Emle Van Vooren (31)


Brief 31     +briefomslag afgest. Bruxelles 12/2/1914   Mijnheer E. Van Vooren          (brief - sic)
                                                                                                                      Université
                                                                                                                      Rue des Toulons Gand
Beste Emile
Ik zit hier al te Brussel ’s morgens vroeg -
Sapristi! ik voel me als een der broers (frères Siamois) en kan het verdoemd van me niet krijgen. Geen slapen - en ik vraag m’ af hoe ik dat gaat doorsnijden. Ik reken op men stijfhoofdigheid op men menschenschuwheid ! ja ik passeer voor een menschenschuw! Dit omdat ik me niet als een praline laat opzuigen. Ik heb geschreven aan “Willem, Fornier en Dh…”* - erg erg dat ze men weinig sociabiliteit moeten verontschuldigen - maar dat anders niet ’t kan dat. Du reste, dank aan die heerlijke défaut is dat ik de schoonwitgestreken schort afgelegd heb.
Ik heb nog goest waarlijk wat vrij adem te halen en dit pak van me te smijten, dit ‘t moet - ‘k wil zeggen dit ‘t zal.
‘k Gevoel me te sterk  - ‘k heb nog te veel te leven - te zeggen.
Mijn beste celibater, ’t was prachtig op den trein rond Brussel. ’t Afkomen van die dag - eh ik begon al die articles-paperassen erg te vergeten.
Ik schiet me dus geheimzinnig naar den drukker en dan sluip ik langs St. Gudula, als een dief - en stelen zal ik.
Vandaag koop ik me hier wat groote Munich*2 en ‘k hoop dat met dit nat, ook wat bitterheid zal doorspoelen.
8 dagen verlies - maar ‘k geef u rendez vous voor toekomende week voor m’ terug op men pooten te zien.
en Proziets*3 - Gents Duitsch
Jules
*1namen niet achterhaald en praktisch niet te lezen. Brief hypernerveuze JDB gaat vermoedelijk over een gebeurtenis i.v.m.:
(aanvullen)
Fornier wordt aangehaald door S. Goddard die verwijst naar Chabot http://www.jules-de-bruycker.de/goddard.1996.essay.htm
*3Ein prosit







Brief gelezen en uitgeschreven door Frank & Eli





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bankbiljetten

  https://museum.nbb.be/sites/default/files/2022-08/Onze_biljetten_bestaan...149_jaar.pdf   “Zo kwam de Bank in 1939 terecht bij Jules De Br...