CAMPBELL
DODGSON, Modern Drawings, London, The StudioLtd.
1933.
Het doel van deze
nieuwe Studio-uitgave was, blijkens
de voorrede, omdoor middel van representatieve voorbeelden een beeld te geven van hetkarakter der moderne
teekening in verschillende Westelijke landen
(waarbijdan de Ver. Staten en Mexico worden
gerekend te behooren). Naar eenigevolledigheid heeft men dan ook niet
gestreefd. Daarom blijven dergelijkeboeken, zooals wij er al zoovele kennen, aardige plaatjesboeken
met een —beperkt — nut, doch zijn het geen betrouwbare bronnen voor de
kennis dermoderne grafiek. De
samenstelling is kennelijk onder den invloed van hetmeer of minder
gemak, waarmee de samensteller materiaal kon
verzamelen.Vandaar de naar verhouding
tot de hoedanigheid groote hoeveelheid vanEngelsche grafische werken, voor het
meerendeel niet zeer belangrijk. Wat eruit de Ver. Staten is
afgebeeld, staat over het
algemeen op hooger peil.Frankrijk
is er tamelijk goed
afgekomen, Nederland daarentegen zeer slecht(een zelfportret van
Eekman, een teekening van
Henriet en een majorcaan-sche visscher van Schuhmacher, ziedaar alles).
Van België niets dan een heele-maal niet representatieve
teekening van Jules de Bruycker.
Duitschland kreegmeer kans, al
ontbreekt de grootste figuur in grafisch opzicht, Kathe Kollwitz.Aan de
uitvoering is veel zorg
besteed; de reproducties, waarvan
ver-schillende op getint papier,
maken een goeden indruk. In een inleiding
be-spreekt de samensteller de meeste afgebeelde werken in het kort. J. S.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten