zaterdag 11 januari 2020

Tekening JDB


CAMPBELL    DODGSON,   Modern   Drawings,    London,   The   StudioLtd.  1933.

Het  doel  van  deze  nieuwe  Studio-uitgave  was,  blijkens  de  voorrede,  omdoor  middel  van  representatieve  voorbeelden  een  beeld  te  geven  van  hetkarakter  der moderne  teekening  in verschillende  Westelijke  landen  (waarbijdan  de  Ver.  Staten  en  Mexico  worden  gerekend  te  behooren).  Naar  eenigevolledigheid  heeft  men  dan  ook  niet  gestreefd.  Daarom   blijven   dergelijkeboeken,  zooals  wij  er  al  zoovele  kennen,  aardige  plaatjesboeken  met  een —beperkt  — nut,  doch  zijn  het  geen  betrouwbare  bronnen  voor  de kennis  dermoderne  grafiek.  De  samenstelling  is  kennelijk  onder  den  invloed  van  hetmeer  of  minder  gemak,  waarmee  de samensteller  materiaal  kon  verzamelen.Vandaar  de  naar  verhouding  tot  de  hoedanigheid  groote  hoeveelheid  vanEngelsche grafische  werken,  voor het  meerendeel  niet  zeer belangrijk.  Wat eruit  de  Ver.  Staten  is  afgebeeld,  staat  over  het  algemeen  op  hooger  peil.Frankrijk  is  er  tamelijk  goed  afgekomen,  Nederland  daarentegen  zeer  slecht(een  zelfportret  van  Eekman,  een  teekening  van  Henriet  en  een  majorcaan-sche visscher van Schuhmacher, ziedaar alles). Van  België niets dan  een heele-maal niet representatieve teekening van Jules de Bruycker. Duitschland  kreegmeer kans, al ontbreekt  de grootste figuur  in grafisch  opzicht, Kathe Kollwitz.Aan  de  uitvoering  is  veel  zorg  besteed;  de  reproducties,  waarvan   ver-schillende  op  getint  papier,  maken  een  goeden  indruk.  In  een  inleiding  be-spreekt  de  samensteller  de  meeste  afgebeelde  werken  in  het  kort.           J.  S.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heinrich Zille

  De Bruycker is perhaps to Ghent what the slightly older and more emphatically political artist Heinrich Zille was to Berlin. (Goddard: 27)...