Kleurenets.
Op JDB-site staat een verzameling van de de etsen met een aparte album voor kleurenetsen - (slechts enkele voorbeelden).
Bij de beschrijvingen lezen we “gekleurde afdruk”, “gekleurd”, “gekleurde ets”, “licht ingekleurd exemplaar” etc.
Probleem: gaat
het bij JDB om achteraf met de hand ingekleurde etsen of gaat om etsen die met kleureninkt
gemaakt zijn?
Voorbeelden:
D.099A INGEKLEURD
EXEMPLAAR VAN HET SUPPLEMENT DE LA PETITE REVUE ILLUSTREE DE L'ART EN FLANDRE
J.D.B. 031A LE DEVOT gekleurde afdruk
Marché St.Jacques Gand (1911). Ets
J.D.B. 041A MARCHE ST.
JACQUES GAND 1911 Gekleurde
afdruk
H 508-B 616
L.R.N.M.
L.R.N.M.
J.D.B. 041D SINT
JACOBSMARKT Gekleurde ets.
Deze ets is verseden in de hoogte en de breedte, gekleefd op passe-partout, zodat de plaatindrukken niet meer zichtbaar zijn
Deze ets is verseden in de hoogte en de breedte, gekleefd op passe-partout, zodat de plaatindrukken niet meer zichtbaar zijn
J.D.B. 060 BRUGES EN AQUARELLE 1914
Uitzonderlijke staat
Enig exemplaar (proefdruk)
H 207-B 130
L.R.48
Vreemde structuur.... Zou JDB hier experimenteren met kleuren? Niet ingekleurd maar eens getest met de verschillende methodes. Zou de ets hierboven. In mijn inleiding over etsen schreef ik: "Voor het inkleuren van etsen zijn tegendrukken heel geschikt omdat de lijnen minder gepronenceerd zijn". Hebben we hier te maken met zo'n poging? Een experiment dat JDB niet verder zet.
T.M.113 BRUGES EN
AQUARELLE Er bestaan
verschillende staten van etsen
Ook gekleurde exemplaren, zeer zeldzaam
Ook gekleurde exemplaren, zeer zeldzaam
D.099 SUPPLEMENT DE LA
PETITE REVUE ILLUSTREE DE L'ART EN FLANDRE 15/09/1902
Van dit werk is
een licht ingekleurd exemplaar gezien.
Gesigneerd door Jules De Bruycker.
Gesigneerd door Jules De Bruycker.
D.099A INGEKLEURD
EXEMPLAAR VAN HET SUPPLEMENT DE LA PETITE REVUE ILLUSTREE DE L'ART EN FLANDRE
zou dit geen vernis mou zijn?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten