Kunstenaar Francis Alÿs ten voeten uit | De Morgen
Wat Alÿs meteen aantrok in Mexico was de microkosmos van schoenpoetsers, handelaars, marktkramers, venters en straatvegers. Ze komen vaak terug in zijn video’s, foto’s en prachtige tekeningen: dat gaat van een bijna feeëriek ‘ballet’ van straatvegers die in de nachtelijke straten een onoverzienbare hoop zwerfvuil samenbrengen, tot een actie waarin Alÿs zelf een blok ijs door de Mexicaanse straten vooruitduwt, tot die na negen uur gesmolten is tot een ijsklontje. Die laatste video geeft een beeld van de zin of de onzin van het dagelijkse gesjouw van de straatventers met hun karretjes.In een van zijn eerste werken liet Alÿs zich fotograferen te midden van werkzoekenden die zich opstellen op het centrale plein van de stad met een kartonnen bordje in de hand. Alÿs presenteerde zich als “turista” naast loodgieters en schrijnwerkers. Met tekeningen, animatie, video en een marxistische uiteenzetting maakte hij een indrukwekkende installatie over werk en arbeid, waarbij hij uitging van de schoenpoetsers in de straten van Mexico.Alÿs is een betrokken kunstenaar. Maar ziet hij zichzelf ook als een politiek kunstenaar? “Politiek is een van de sociaaleconomische elementen waar je in een samenleving mee moet omgaan”, is zijn antwoord. Zijn kunst is niet zozeer bedoeld als statement dan als een uitnodiging om na te denken.Francis Alÿs mag dan niet de vlotste spreker zijn, de Goudvis-documentaire is alleszins een sfeervol opgenomen introductie tot zijn veelzijdig, integer, intrigerend en vaak erg esthetisch werk. (ER)
PS aandacht voor de paria:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten