maandag 11 maart 2019

LE QUAI AU BLE


Tekening EGLISE ET PONT ST.MICHEL (A0209)


 Deze versie is vanuit een ander perspectief genomen dan de etsen.



LE QUAI AU BLE (301) (1932 )
H 233-B 158
L.R.N.M.




J.D.B. 302 LE QUAI AU BLE 1932
H 233-B 158
L.R.188






Quai au Blé (huidige Korenlei aan de Leie - rechtover de Graslei).

Er zijn twee versies. In de versie (302) zien we onderaan een ton etc. staan.

Vanaf de 11de eeuw was de Korenlei een soort aanlegsteiger om goederen (voornamelijk graan uit Artesië)  naar de aanpalende pakhuizen te brengen of om goederen af te halen. 

Gent bezat het zogenaamde graanstapelrecht, waardoor het graan (en dus koren) dat vanuit Noord-Frankrijk kwam, via Gent moest lopen. Het graan moest eerst twee weken op de graanstapelplaats liggen, voordat het verhandeld mocht worden op de markt van Gent. Verschillende panden herinneren sterk aan die activiteiten en weerspiegelen de bloei van de Gentse ambachten en neringen.

 Op de brug (karikaturaal afgebeeld) zien we de comedie humaine karikaturaal: Sinterklaas met kinderen, een karikaturale auto (Red Star) met toeristenen een gids wiens tekst als in een stripverhaal verschijnt op het beeld 'build before Christ".




RS: tot wanneer werden op de Korenlei graan verhandeld? Geeft het beeld dat JDB hier tekent/etst een beeld van de tijd waarin hij het beelde tekende (1932)? Checken.

"Hoge zeeschepen liggen aangemeerd. Het schilderij geeft de situatie weer anno 1791. Sinds het graven van de Coupure in 1753 was er opnieuw een bloeiende havenactiviteit.” (zie schilderij)



De brug. JDB heeft de brug reeds eerder getekend maar steeds weer eerder schematisch of zelfs karaikaturaal.


Beeld uit Google map:









LDV schrijft:
Het meest opvallende verschil met de brug van De Bruycker is dat de huidige brug - die eigenlijk een helling is - vertrekt aan het St. Michielsplein. Op de ets van JDB is aanzet vlakbij de oever van de Leie. Zijn brug is veel steiler (Luc). 








Boulanger


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heinrich Zille

  De Bruycker is perhaps to Ghent what the slightly older and more emphatically political artist Heinrich Zille was to Berlin. (Goddard: 27)...