In 1927 bestudeert JDB publikaties van Zorn, Forain, Callot, Ensor e.a.). (33). Hij schrijft: Kalot.
Jacques Callot (1592-1635)
Callot werd beschreven als een fotojournalist uit de 17de eeuw.
Tekeningen en etsen.
Thema’s: spektakels, figuren uit diverse lagen van de bevolking (van bedelaars tot de hogere adel) met ook voorbeelden van groteske figuren (doen denken aan Bosch en Bruegel) en burleske gemaskerde figuren uit de commedia dell'arte.
Oorlogen waarbij hij ook aandacht besteedt aan de ellende van de oorlog voor de gewone burgers (deze werken waren bron van inspiratie voor Francisco de Goya (1746-1828), die in een gelijkaardige prentenserie (Los desastros de la guerra) de gruwelijkheden vastlegde die plaatsvonden gedurende de napoleontische invasie in Spanje.
Religieuze prenten met theatrale effecten.
Landschappen en stadgezichten (dat laatste checken: zie Notre Dame)
Daarbij komt dat Callot een etser is die ook een bijdrage leverde aan de ontwikkeling van het genre (zie invloed van Rembrandt?)
“everything from street performance, to landscape, from court pomp and ceremony to religious themes (…). This form of art work would be the historical equivalent of photojournalism."
Callot at the Albury Art Gallery from Friday, April 12th to Sunday, May 26th 2013.
De 17de eeuw door de ogen van Jacques Callot Een selectie uit het Prentenkabinet van het Groeningemuseum - PDF Free Download
Vlaamse Kunstcollectie
http://www.vlaamsekunstcollectie.be/nl/judit_en_holofernes.aspx
Callot verbeeldde slechts tweemaal een scène uit het Oude Testament, namelijk De doortocht door de Rode Zee en Judit met het hoofd van Holofernes. Toen het Assyrische leger het Joodse Betulia bezette, verleidde Judit, een Joodse weduwe, de generaal van het leger, Holofernes, en hakte hem vervolgens het hoofd af. Zo redde ze haar volk en haar geloof van de ondergang. In de post-Tridentijnse 17e eeuw was de voorstelling van Judit die Holofernes onthoofdt een geliefd onderwerp, omdat het de triomf van de katholieke kerk over het protestantisme symboliseerde. De prent is volledig met de punt van een naald geëtst (gravée au pointillé), een veeleisende techniek die Callot slechts enkele malen toepaste.
Kreupele - STAM (glas)
https://stamgent.be/nl_be/collectie/kunstwerken/07795
Callot, Bedelares met stok, naar rechts(1620) Rijksmueseum
Dwerg met doedelzak; Commedia…
==================================================================
Karel Van de Woestijne in Onze Kunst. Jaargang 17 - _onz021191801_01.pdf
https://www.dbnl.org/tekst/_onz021191801_01/_onz021191801_01.pdf
Ook zou men, naar aanleiding van zekere pikante figuren of van zeker sterken geestig accent,Callot kunnen noemen. Maar dan zou opeens zeker muskettiers-romantisme over DeBruycker’s werk komen zweven .En hier ligt de romantische toets toch alleen in het uitzichtvan het werk. Bij Callot openbaart die zich in een soortlooze snoefzucht der personages,en tevens in den elegantenen uiterlijken trek der graveerstift. Hoedenwe ons voor vergelijkingen ,welke een schoolschen al te gemakkelijk hulpmiddelzijn, en vooral te onnauwkeurigen onbillijk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten