maandag 18 maart 2019

Callot

In 1927 bestudeert JDB publikaties van Zorn, Forain, Callot, Ensor e.a.). (33). Hij schrijft: Kalot. 



Jacques Callot (1592-1635)

 

Callot werd beschreven als een fotojournalist uit de 17de eeuw. 

Tekeningen en etsen. 

 

Thema’s: spektakels, figuren uit diverse lagen van de bevolking (van bedelaars tot de hogere adel) met ook voorbeelden van groteske figuren (doen denken aan Bosch en Bruegel) en burleske gemaskerde figuren uit de commedia dell'arte.

 

Oorlogen waarbij hij ook aandacht besteedt aan de ellende van de oorlog voor de gewone burgers (deze werken waren bron van inspiratie voor Francisco de Goya (1746-1828), die in een gelijkaardige prentenserie (Los desastros de la guerra) de gruwelijkheden vastlegde die plaatsvonden gedurende de napoleontische invasie in Spanje. 

 

Religieuze prenten met theatrale effecten. 

 

Landschappen en stadgezichten (dat laatste checken: zie Notre Dame)

 

Daarbij komt dat Callot een etser is die ook een bijdrage leverde aan de ontwikkeling van het genre (zie invloed van Rembrandt?)

 

“everything from street performance, to landscape, from court pomp and ceremony to religious themes (…). This form of art work would be the historical equivalent of photojournalism."

 

Callot at the Albury Art Gallery from Friday, April 12th to Sunday, May 26th 2013.

 

Jacques Callot (1621 - 1676)


De 17de eeuw door de ogen van Jacques Callot Een selectie uit het Prentenkabinet van het Groeningemuseum - PDF Free Download

 


Vlaamse Kunstcollectie
http://www.vlaamsekunstcollectie.be/nl/judit_en_holofernes.aspx

Callot verbeeldde slechts tweemaal een scène uit het Oude Testament, namelijk De doortocht door de Rode Zee en Judit met het hoofd van Holofernes. Toen het Assyrische leger het Joodse Betulia bezette, verleidde Judit, een Joodse weduwe, de generaal van het leger, Holofernes, en hakte hem vervolgens het hoofd af. Zo redde ze haar volk en haar geloof van de ondergang. In de post-Tridentijnse 17e eeuw was de voorstelling van Judit die Holofernes onthoofdt een geliefd onderwerp, omdat het de triomf van de katholieke kerk over het protestantisme symboliseerde. De prent is volledig met de punt van een naald geëtst (gravée au pointillé), een veeleisende techniek die Callot slechts enkele malen toepaste. 



  Kreupele - STAM (glas)
https://stamgent.be/nl_be/collectie/kunstwerken/07795 

 

Callot, Bedelares met stok, naar rechts(1620) Rijksmueseum

 

Dwerg met doedelzak; Commedia…


(Rijsmuseum Amsterdam)


Massacre of the Innocents (massamoord van onschuldigen).

n



"The scurrying crowds in De Bruycker's prints have been compared to those of Callot, but Callot's  etchings have some of the romance ande the glory of war in them as well as the bitterness and agony. Patriotism and bravery, glory and romance, do not enter into De Bruycker's scheme. To him, war is a thing of ruins and skeletons. There is something the picture which is a little reminiscent of Doré prints...

Lucy Hale Sturges, in The print Connaisseur (New York, 1923)


STURGES, LUCY HALE

An Etcher of Flanders [Jules de Bruycker] [Electronic File]

Champlain, N.Y.: Winfred Porter Truesdell, 1923. 9 pp. 5 illustrations. PDF file (approx. 1.75 MB). Originally published in The Print Connoisseur, 1923. Delivery in PDF format. The first complete Index to The Print Connoisseur, 1920-1932, is available as catalogue no. 319-3. Requires Adobe Reader or similar program to view.

==================================================================

Karel Van de Woestijne in Onze Kunst. Jaargang 17 - _onz021191801_01.pdf
https://www.dbnl.org/tekst/_onz021191801_01/_onz021191801_01.pdf

Ook zou men, naar aanleiding van zekere pikante figuren of van zeker sterken geestig accent,Callot kunnen noemen. Maar dan zou opeens zeker muskettiers-romantisme over DeBruycker’s werk komen zweven .En hier ligt de romantische toets toch alleen in het uitzichtvan het werk. Bij Callot openbaart die zich in een soortlooze snoefzucht der personages,en tevens in den elegantenen uiterlijken trek der graveerstift. Hoedenwe ons voor vergelijkingen ,welke een schoolschen al te gemakkelijk hulpmiddelzijn, en vooral te onnauwkeurigen onbillijk.  

=====

James Ensor (etser)

Datering

1887

Periode

19de eeuw
Ensor liet zich regelmatig inspireren door tekeningen en prenten van Jacques Callot. De ets “De pisser” ontleende hij aan een tekening die in 1878 in het tijdschrift L’Art gereproduceerd werd. In de achtergrond van de ets ‘portretteerde’ hij in een kinderlijke tekenstijl een kunstenaar aan het werk; daarboven staat het opschrift Ensor est un fou. Mogelijk wilde Ensor zijn critici een veeg uit de pan geven. De figuur van de pisser komt ook voor op een schetsboekblad (Antwerpen, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, inv. 2712/151a).





 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bankbiljetten

  https://museum.nbb.be/sites/default/files/2022-08/Onze_biljetten_bestaan...149_jaar.pdf   “Zo kwam de Bank in 1939 terecht bij Jules De Br...