“Bij welke bronnen kan de onderzoeker uiteindelijk terecht om het café-concert en variete theater op te sporen en te analyseren? In het geval van Gent was het bronnenmateriaal grotendeels afkomstig uit een bijzonder fonds met uitzonderlijk materiaal. Het fonds ‘De Vliegende Bladen’, bewaard in de Gentse universiteitsbibliotheek, vormt een uitzonderlijk uitvoerig archief van heterogene efemera, zoals affiches en strooibriefjes, die onder de bibliothecaris Ferdinand Vander Haeghen (1830–1913) werden verzameld in de Gentse universiteitsbibliotheek. Volgens de mythe zou Ferdinand Vander Haeghen, afkomstig uit een grote Gentse drukkersfamilie en liberaal gemeenteraadslid, als een Benjaminiaanse voddenraper al kuierend door de straten van Gent strooibriefjes en schijnbaar nutteloze advertenties van de tijdelijkheid gered hebben.
De minder romantische en wellicht waarheidsgetrouwere versie van het verhaal vertelt hoe Vander Haeghen een oproep deed in de kranten en tijdschriften om gedrukte of met de hand geschreven documenten die schijnbaar geen waarde hadden nooit weg te gooien. Ooit zouden deze documenten van kostbare waarde zijn voor het nageslacht, voorspelde Vander Haeghen.66 Dergelijke anekdotiek geeft de vluchtigheid aan van schijnbaar waardeloze bronnen als affiches en flyers, maar het belang van dergelijke bronnen voor het historisch onderzoek vandaag is groot. Om de namen en informatie van kleinere ondernemingen zoals café-chantants of café-concerten te traceren zijn affiches en flyers zeer waardevol. Niettemin zitten de meeste affiches, flyers, postkaarten et cetera die verwijzen naar het populaire spektakelleven eerder bij private verzamelaars of in collecties van musea of archieven met linken naar volkskunde, fotografie, cinematografie of muziek.
(Evelien Jonckheere p. 91-92).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten