woensdag 27 februari 2019

Les Toits de ST.Nicolas

ST.NIKLAASKERKE (A0036)
De daken van St. Niklaaskerke. Tekening uit de luxe uitgave van het album Sites et Visions de Gand. Van dit werk is ook een ets gemaakt.




Normaal gezien dient de tekening als basis voor de ets. 

JDB tekent dit werk in spiegelbeeld (de Sint-Michielskerk staat rechts op de tekening, in de werkelijkheid staat die kerk vanop het Belfort gezien links. Heeft JDB dat zo getekend als basis voor de ets?

Vergeleken met de etsen blijkt de tekening minder gedetailleerd.
Het kan zijn dat  JDB deze tekening copieert op de etsplaats en dan later details op de ets toevoegt. Bijvoorbeeld: de vensters van de tekening zijn leeg terwijl op de etsen zien we de mazen in het venster. En er zijn meer details die toegevoegd werden. 






J.D.B. 284 LES TOITS DE ST.NICOLAS 1932
H 238-B 170
L.R.N.M.



LES TOITS DE ST.NICOLAS (285) (1932)
L.R.179
De plaat is over de ganse breedte en hoogte versneden.








Hier zien we links de Sint-Michielskerk en rechts een beeld van het postgebouw (de toren met klok).  Geen spiegelbeeld dus.

Het perspectief blijkt vanop de kantelen van het Belfort (met dank aan LDV).


Etching, 1932, LeRoy 179, edition 122. 8 7/8 x 6 1/8 in. Signed in pencil. This is a fine, delicate impression on Japanese paper. The margins are wide and the condition is very good. (There's slight thinning in the lower right margin area.) This work is from the series Sites and Visions which consisted on twenty images; six of these were "planches refusees" which exist in rare proofs only. Always the stellar draughtsman, de Bruycker here utilizes an extraordinary viewpoint to describe his scene: the artist dominates an already dominant cathedral and the view below shows minute people walking in the streets. 

Foto
De Zwarte Doos, Stadsarchief Gent
Inventarisnummer: SCMS_FO_5869
Beschrijvingdatum: omstreeks 1910





Er blijkt ook een foto (1910) te zijn vanuit hetzelfde perspectief. Misschien zijn er meer. Heeft JDB getekend op basis van de foto? Het hoeft niet noodzakelijk zo te zijn want iedereen die vanop het Belfort kijkt wordt geconfronteerd met dit uitzicht (zoals ook blijkt uit modernere foto's). 

Opdracht: Belfort toren bestijgen en checken. 
Opdracht: zoeken naar andere foto's, postkaarten, tekeningen etc.


Straatnamen: Emile Braunplein, Goudenleeuwplein, Cataloniëstraat.  
 
 

 
 
 
Moderne foto:
 
  Opgenomen in Sites et Visions.
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Daumier

Honoré Daumier, Het drama (ca 1860) (oil on canvas)