woensdag 27 februari 2019

Femme La Pointe Sèche


JDB maakt een aantal tekeniningen van deze vrouw 






Voor de ets Femme (152-152A) maakt JDB een aantal tekeningen die andere titels dragen, zoals Oude Verkooster en Pointe Sèche.






Tekening B0170: 

B0170 LA POINTE SECHE


Femme // Femme poule // Pointe sèche

 








De Oude verkoopster (?)







Jules de Bruycker (1870 - 1945), Oude Verkoopster, Ets, 1923, Museum voor Schone Kunsten Gent.

PS: Raar, de titel 'Oude Verkoopster' en gezien het spiegelbeeld denk ik dat het een tekening is

Bron: www.tento.be.

John: "Dit is een tekening en geen ets. Het M.S.K.G. is mis. Het is Pointe sèche een tekening die zelfs hun eigendom niet is, maar toebehoord aan het prentenkabinet te Brussel."



Ets: J.D.B. 152 FEMME 1925


H 460-B 377












Ets J.D.B. 152A FEMME 1925










Commentaar

Jules de Bruycker - Oude verkoopster | OKV

Jules de Bruycker - Oude verkoopster | www.tento.be



Prof. Dr. Louis Lebeer,

Vast Secretaris Kon. Vlaamse Academie voor Wetenschappen, Letteren en Schone Kunsten van België.  



"Zoals talrijke onder de grootste tekenaars het sedert eeuwen hebben gedaan, heeft Jules de Bruycker deze figuur in beeld gebracht met raak gekozen en levendig doorgehaalde trekken. Hij heeft in de gedaante waarin zij hem heeft getroffen, haar armtierig volhoudende, naar geen verbetering strevende bestaansgeschiedenis doorpeild. In haar bestendig zittende, vooral nu haast roerloos wachtende houding, is zij geworden tot wat zij te beschouwen geeft. Het essentieel uitgetekende plooienspel van haar te ruime kleding is niet alleen suggestief voor haar treffende verschijning, het leidt naar wat haar verdroogd, uitgemergeld, 'pezig' hoofd reveleert. Op haar droef mijmerig en knokig aangezicht, met zijn ingezonken ogen die op haar nietige rommel schijnen neer te blikken, staat haar door niets meer bewogen gemoed te lezen. Zij 'bestaat' nog slechts zonder verdere levensverzuchtingen. Heeft zij aldus Jules de Bruycker, niet zonder innerlijke ontroering, getroffen - hoeveel andere dergelijke ontmoetingen hebben hem niet aangetrokken ? - dan wordt daarin ongetwijfeld één der grondige aspecten van zijn geaardheid geopenbaard.


Maar hoe menselijk wij met hem de tragische lotsbestemmingen onzer onbevoordeelde evennaasten mogen medeleven, toch worden wij bij de figuren die Jules de Bruycker geïnspireerd hebben, vooral geboeid door de kunst waarmede hij ze heeft uitgetekend. Hij legt er getuigenis van af dat de tekening, dat de grafische uitdrukkingswijze, de vormentaal bij uitstek is om essentieel en direct te concretiseren wat de kunstenaar, diepschouwend ziet, wat hij wil. Handelend over de tekeningen van Degas, heeft Paul Valéry zeer gevat betoogd: 'Il faut vouloir pour voir et cette vue voulue a le dessin pour fin et pour moyen, à la fois'. De tekening is 'de wil van de vorm', heeft Max Jacob op zijn beurt geschreven."














Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bankbiljetten

  https://museum.nbb.be/sites/default/files/2022-08/Onze_biljetten_bestaan...149_jaar.pdf   “Zo kwam de Bank in 1939 terecht bij Jules De Br...