maandag 10 december 2018

stadsgezicht


Het stadsgezicht is een genre binnen de plastische kunsten. In de Middeleeuwen verschijnt de stad soms op een schilderij in de achtergrond bij bijvoorbeeld bijbelse taferelen en portretten. Tot midden de 17e eeuw kwam het genre weinig voor. Bekender waren genres als historiestukken, landschappen en stillevens. In het landschap kon een stad echter verschijnen in de verte, zoals bij 'Gezicht op Haarlem' (1670-1675) van Jacob van Ruisdael. Het wordt steeds meer een zelfstandig genre zoals blijkt uit Gezicht op Delft van Johannes Vermeer (1632-1676). Er is ook sprake van details uit de stad zoals het Straatje van Johannes Vemeer. In de 18de eeuw verschijnt de term stadsgezicht steeds meer als aanduiding van een specifiek soort werk. Schilders fantaseerden ook wel stadsgezichten die niet klopten met de realiteit maar er kwamen ook realistische afbeeldingen uit de stad.

Eind 19e eeuw richten de kunstenaars zich steeds meer op de sfeer en dynamiek van het alledaagse leven in de stad en worden ook specifieke aspecten van de stad afgebeeld (drukke centra, industrie, spoorwegen etc.). Ook het impressionisme speelt hier een belangrijke rol.

In Nederland speelt Breitner een belangrijke rol wat het genre van het stadsgezicht betreft.

George Hendrik Breitner (1857-1923) wordt bekend van zijn weergave van het Amsterdamse stadsleven. Hij staat in nauw contact met de Tachtigers en maakt in Parijs kennis met het impressionisme. Wat dat impressionisme betreft verzet hij zich tegen het post-impressionisme van Vincent Van Gogh waarvan Breitner zei dat hij
"kunst voor Eskimo's" maakt.
Breitner kiest ervoor de werkelijkheid te tonen en Amsterdam wordt de scène waar hij zijn inspiratie vindt. Hij presenteert een grijs beeld van de stad met het leven van gewonen mensen. "'t Is Breitnerweer", wordt een uitdrukking.
Breitner blijkt ook creatief om te springen met de werkelijkheid: hij camoufleert als hem dat uitkomt. Soms verdwenen gebouwen uit beeld. Breitner begint ook al vlug met fotocamera’s te werken en die foto’s worden de basis van zijn schilderkunst.


Tijdens de 20e eeuw wordt de abstracte en conceptuele kunst belangrijker waardoor de productie van stadsgezichten afneemt. Tegen het einde van de
20e eeuw valt een herwaardering van het stadsgezicht samen met de heropleving van de figuratieve kunst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bankbiljetten

  https://museum.nbb.be/sites/default/files/2022-08/Onze_biljetten_bestaan...149_jaar.pdf   “Zo kwam de Bank in 1939 terecht bij Jules De Br...