Martelaarstedenen
“A cityscape sacrificed for the creation of the nation; an urban landscape ‘hallowed by the blood’ of victims and defenders” (Baillie 2013).
“A cityscape sacrificed for the creation of the nation; an urban landscape ‘hallowed by the blood’ of victims and defenders” (Baillie 2013).
Tijdens de eerste wereldoorlog wordt het begrip
martelaarsteden gelanceerd om aandacht te vragen voor de slachtoffers van het
Duitse oorlogsgeweld. En bij die slachtoffers wordt aandacht gevraagd voor het
leed van de burgers en ook de vernietiging van het cultureel erfgoed. Het
begrip wordt voor het eerst gedoopt in Frankrijk waar Vachon begin 1915 een
boek publiceert: ‘Les Villes martyres de France et de Belgique. Statistique des
villes et villages détruits par les Allemands dans les deux pays, avec 41 vues
de villes et des monuments historiques avant et après leur incendie’.
Het gaat om Belgische en Franse steden die slachtoffer
werden van de oorlog. Naast de feiten gaat het hier ook om een vorm van
propaganda tegen Duitsland en dus een oproep aan de bevolking om zich te
engageren. Uiteindelijk worden de beelden en de verhalen ook gebruikt als
argument om de Verenigde Staten te overtuigen om zich aan te sluiten bij de
geallieerden. Reeds in 1914 verschijnen een aantal boeken met lithografieën
gepubliceerd waarin de
vernietiging van steden wordt geïllustreerd: Les Villes Martyres van A. Robin. Leuven
is één van de eerste steden die als icoon gepresenteerd wordt.
Ieper |
Ieper 2 |
Leuven |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten