Gesprekken met hedendaagse kunstenaars: Interview met Peter Weidenbaum
Van iemand die je dus in je gezicht zou smijten dat je alleen maar foto’s naschildert, kan jij alleen maar denken: Dommerik!
PW: Inderdaad. Voor mij is Walter Sickert het mooiste voorbeeld van de invloed van de fotografie op de hedendaagse schilderkunst. Deze schilder leefde begin 1900 in Camden Town, een wijk in Londen. Er waren daar veel cinemazalen.
Hij vond dat die grote afbeeldingen van geschilderde filmscènes veelal méér effect hadden dan de puur academische schilderijen. De invloed van Sickert op de hedendaagse schilderkunst is niet te onderschatten. Hij stelde vast hoe schilders van filmaffiches erin slaagden met grote kleurvlakken toch een bepaalde atmosfeer te scheppen.
Sickert toonde ook heel duidelijk zijn bronmateriaal. Die lijn wordt ook doorgetrokken naar Richter, Tuymans… Vandaag de dag kan je een schilderij niet meer loskoppelen van de fotografie. In de reeks State of mind (zoals de zwart-wit reeks noemt), die ik drie maanden geleden heb afgewerkt, wou ik die verwijzing naar de fotografie extra in de verf zetten.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
-
J.D.B. 189 L'EGLISE ST.SEVERIN PARIS 1925 H 210-B 160 L.R.127 J.D.B. 189A L'EGLISE ST.SEVERIN PARIS 1925 H 210-B 160 L.R...
-
Zie ets van JDB in Rouen. Turner Turner worked gouache and watercolour paints over this ink drawing to depict the fourteenth-cen...
-
Detail Dulle Griet or Mad Meg This is another composition that is not for the fainthearted. Many of the d...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten