Jean Ray (1887-1964) (bekendste pseudoniem van Raymond de
Kremer).
"Tijdens de Tweede Wereldoorlog verschenen zijn verhalenbundels Le Grand Nocturne (1942), Les Cercles de l’épouvante (1943), Cité de l’indicible peur (1943), Malpertuis (1943, geïnspireerd door het Gent van Jules de Bruycker) en de raamvertelling Derniers contes de Canterbury (1943) – allemaal voor volwassenen, allemaal met een soms zeer hoog “Gent-gehalte”."Na de Tweede Wereldoorlog sleet hij, als John Flanders, jeugdverhalen bij uitgeverij Averbode en werkte hij mee aan verschillende tijdschriften (’t Kapoentje, Ons Volkske, Zonneland...). Tegelijkertijd publiceerde hij, als Jean Ray, tal van verhalen voor volwassenen.
De fantastische sfeer in zijn werken doet denken aan de etsen van de Gentenaars Jules De Bruycker en Fritz Van den Berghe, soms ook aan Salvador Dali of de visioenen van Jeroen Bosch.
Gouden tanden – Daan Hugaert
http://www.daanhugaert.be/werken/voorstellingen/gouden-tanden/
Tavernier: ‘Jean Ray was een van die auteurs die door hun
werk een bepaald beeld van Gent neergezet hebben. Karel Van de Woestijne was
daar ook een van, en ook de tekenaar Jules
De Bruycker deed dat op zijn manier. Jean Ray was de man die een Gent
neerzette waarin het altijd donker, koud, winderig en regenachtig was.’
Geen opmerkingen:
Een reactie posten