zondag 19 augustus 2018

Verdegem



JDB was bevriend met Jos Verdegem, vertelt Mevr De Bruycker. “ze spraken maar van kleuren”.


Jos Verdegem (1897-1957)

Hij groeide op aan de Muide, werkte als huisschilder maar ging naar de avondschool in de Gentse Academie, kreeg les van o.a. Frits Van den Berghe en volgde later (1913) lessen levend model bij George Minne. In 1914 meldde hij zich als vrijwilliger, geraakte gewond en gaat naar Engeland. In 1916 keert hij terug en na de oorlog hervat hij zijn lessen aan de Gentse Academie waar hij les krijgt van Jean Delvin. In 1917 werkt hij in een atelier in het Pand. 1922 is het jaar van de doorbraak te zijn. Hij neemt deel aan tentoonstellingen in Brussel (Galerie L. Manteau), in de Gentse ‘Cercle Artistique’ en participeert ook aan de Salons te Gent en Antwerpen ‘Kunst Van Heden’.

Hij wijkt uit naar Parijs (tot eind jaren 20). Hij trouwt in 1923 en verhuist naar Nogent-sur-Marne 15 km van  Parijs. In 1929 keert hij terug naar Gent. Zijn carrière komt niet echt van de grond. De jaren dertig zijn moeilijke jaren voor de kunstwereld. Een tijdelijk oplossing was zijn aanstelling als leraar aan de Gentse Academie (1932). Zijn vrouw overlijdt en hij hertrouwt in 1936 met een van zijn leerlingen aan de academie, de twintig jaar jongere Elza Vervaene. In de jaren 1938-1939 gaat Jos Verdegem zich volledig op zijn etsproductie toeleggen.

De periode wordt onderbroken door de Tweede Wereldoorlog. Hij vlucht even naar Limoges maar keert terug naar Gent. Hij stelt geregeld tentoon, blijft les geven etc. Na de oorlog verliest hij zijn werk als leraar aan de Academie. Het zijn moeilijke tijden en Verdegem tekent strips in feuilletonvorm. Zijn huwelijk eindigt. Als kunstenaar geraakt jij vergeten en exposeert bijna niet meer.

& JDB:

“In 1922 bijvoorbeeld stelt hij in Brussel, Antwerpen en Gent (twee maal) ten toon. Op één van die tentoonstellingen drukt Jules de Bruycker zijn enthousiasme uit over zijn werk.”

"Vooral de tentoonstelling in de Gentse Cercle Artistique bleek een voltreffer wat het succes betreft. Op de vernissage betoonde niemand minder dan Jules de Bruycker zich een enthousiast bewonderaar van de “new-comer” en die gul uitgesproken waardering van de befaamde grootmeester-van-de-ets miste blijkbaar haar uitwerking niet op het publiek, op de kopers en op de perskritiek. De toenmalige bekende mecenas René van Herreweghe kocht direct een van Verdegems doeken en een tekening, en zette zich ook bij zijn andere koopkrachtige vrienden duchtig voor Verdegem in. Werd dit Gentse succes misschien wel een beetje “georkestreerd”, het was er evenwel niet minder verdiend om!” (Huys).


Verdegem Jos | Website van A-F Haelemeersch


Bij het uitbreken van de oorlog meldde Verdegem zich als vrijwilliger.
Op 4 augustus 1914 raakt de zeventienjarige gewond en wordt naar Engeland overgebracht. Pas in 1916 komt hij terug en kon door bemiddeling van Marie Belpaire terecht in de zogenaamde Kunstcompagnie. Hij heeft er onder meer contact met Alfred Bastien, Achiel Van Sassenbroeck, Médard Maertens en Anne-Pierre de Kat. Na de oorlog hervat Verdegem zijn studies aan de Gentse Academie waar hij les krijgt van Jean Delvin. Het jaar erop installeert hij een ateliertje in het Pand. 1922 lijkt voor Verdegem het jaar van de doorbraak te zijn. Hij neemt deel aan tentoonstellingen in Brussel (Galerie L. Manteau), in de Gentse ‘Cercle Artistique’ (samen met o.m. Callewaert) en participeert ook aan de Salons te Gent en Antwerpen ‘Kunst Van Heden’.   
 
 
PS
Tussen 1922 en 1929 woonde Verdegem in Parijs. Voor sommigen is zijn terugkeer naar Gent voorbeeld van mislukte poging tot internationale carrière.
Periode dat JDB in Parijs was?




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bankbiljetten

  https://museum.nbb.be/sites/default/files/2022-08/Onze_biljetten_bestaan...149_jaar.pdf   “Zo kwam de Bank in 1939 terecht bij Jules De Br...