JDB was bevriend met Jos Verdegem, vertelt Mevr De Bruycker.
“ze spraken maar van kleuren”.
Jos Verdegem (1897-1957)
Hij groeide op aan de Muide, werkte als huisschilder maar
ging naar de avondschool in de Gentse Academie, kreeg les van o.a. Frits Van den Berghe en volgde later (1913) lessen levend
model bij George Minne. In 1914 meldde hij zich als vrijwilliger, geraakte
gewond en gaat naar Engeland. In 1916 keert hij terug en na de oorlog hervat
hij zijn lessen aan de Gentse Academie waar hij les krijgt van Jean Delvin. In 1917
werkt hij in een atelier in het Pand. 1922 is het jaar van de doorbraak te
zijn. Hij neemt deel aan tentoonstellingen in Brussel (Galerie L. Manteau), in
de Gentse ‘Cercle Artistique’ en participeert ook aan de Salons te Gent en
Antwerpen ‘Kunst Van Heden’.
Hij wijkt uit naar Parijs (tot eind jaren 20). Hij trouwt in
1923 en verhuist naar Nogent-sur-Marne 15 km van Parijs. In 1929 keert hij terug naar Gent. Zijn carrière komt
niet echt van de grond. De jaren dertig zijn moeilijke jaren voor de
kunstwereld. Een tijdelijk oplossing was zijn aanstelling als leraar aan de
Gentse Academie (1932). Zijn vrouw overlijdt en hij hertrouwt in 1936 met een van
zijn leerlingen aan de academie, de twintig jaar jongere Elza Vervaene. In
de jaren 1938-1939 gaat Jos Verdegem zich volledig op zijn etsproductie
toeleggen.
De periode wordt onderbroken door de Tweede Wereldoorlog.
Hij vlucht even naar Limoges maar keert terug naar Gent. Hij stelt geregeld
tentoon, blijft les geven etc. Na de oorlog verliest hij zijn werk als leraar
aan de Academie. Het zijn moeilijke tijden en Verdegem tekent strips in
feuilletonvorm. Zijn huwelijk eindigt. Als kunstenaar geraakt jij vergeten en
exposeert bijna niet meer.
& JDB:
“In 1922 bijvoorbeeld stelt hij in Brussel, Antwerpen en
Gent (twee maal) ten toon. Op één van die tentoonstellingen drukt Jules de
Bruycker zijn enthousiasme uit over zijn werk.”
"Vooral de tentoonstelling in de Gentse Cercle
Artistique bleek een voltreffer wat het succes betreft. Op de vernissage
betoonde niemand minder dan Jules de
Bruycker zich een enthousiast bewonderaar van de “new-comer” en die gul
uitgesproken waardering van de befaamde grootmeester-van-de-ets miste blijkbaar
haar uitwerking niet op het publiek, op de kopers en op de perskritiek. De
toenmalige bekende mecenas René van Herreweghe kocht direct een van Verdegems
doeken en een tekening, en zette zich ook bij zijn andere koopkrachtige
vrienden duchtig voor Verdegem in. Werd dit Gentse succes misschien wel een
beetje “georkestreerd”, het was er evenwel niet minder verdiend om!” (Huys).
Verdegem Jos | Website van A-F Haelemeersch
Bij het uitbreken van de oorlog meldde Verdegem zich als vrijwilliger.
Op 4 augustus 1914 raakt de zeventienjarige gewond en wordt naar Engeland overgebracht. Pas in 1916 komt hij terug en kon door bemiddeling van Marie Belpaire terecht in de zogenaamde Kunstcompagnie. Hij heeft er onder meer contact met Alfred Bastien, Achiel Van Sassenbroeck, Médard Maertens en Anne-Pierre de Kat. Na de oorlog hervat Verdegem zijn studies aan de Gentse Academie waar hij les krijgt van Jean Delvin. Het jaar erop installeert hij een ateliertje in het Pand. 1922 lijkt voor Verdegem het jaar van de doorbraak te zijn. Hij neemt deel aan tentoonstellingen in Brussel (Galerie L. Manteau), in de Gentse ‘Cercle Artistique’ (samen met o.m. Callewaert) en participeert ook aan de Salons te Gent en Antwerpen ‘Kunst Van Heden’.
Verdegem Jos | Website van A-F Haelemeersch
Bij het uitbreken van de oorlog meldde Verdegem zich als vrijwilliger.
Op 4 augustus 1914 raakt de zeventienjarige gewond en wordt naar Engeland overgebracht. Pas in 1916 komt hij terug en kon door bemiddeling van Marie Belpaire terecht in de zogenaamde Kunstcompagnie. Hij heeft er onder meer contact met Alfred Bastien, Achiel Van Sassenbroeck, Médard Maertens en Anne-Pierre de Kat. Na de oorlog hervat Verdegem zijn studies aan de Gentse Academie waar hij les krijgt van Jean Delvin. Het jaar erop installeert hij een ateliertje in het Pand. 1922 lijkt voor Verdegem het jaar van de doorbraak te zijn. Hij neemt deel aan tentoonstellingen in Brussel (Galerie L. Manteau), in de Gentse ‘Cercle Artistique’ (samen met o.m. Callewaert) en participeert ook aan de Salons te Gent en Antwerpen ‘Kunst Van Heden’.
PS
Tussen 1922 en 1929 woonde Verdegem in Parijs. Voor sommigen is zijn terugkeer naar Gent voorbeeld van mislukte poging tot internationale carrière.
Periode dat JDB in Parijs was?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten