vrijdag 8 januari 2021

Veerleplein vanop verdieping (café Henk)?

Tekening: B0382 WEEKEND OP HET VEERLEPLEIN


 Ets: 009C PLACE SAINTE PHARAILDE // VEERLEPLEIN 1906





Rechts onderaan: JDB aan het tekenen.

Vanop een verdieping in één van de huizen (kant van Henk...).

“De eerste ets is getekend vanuit het raam van de eerste verdieping. Dat is goed te zien aan de ooglijn (de horizont, een denkbeeldige horizontale)) in het perspectief van de gevelrij rechts.” (Luc)



Place Ste. Pharailde, Ghent (Het Veerleplein te Gent)

Etching, 1906, LeRoy 7 (iii/III), edition unknown but probably fewer than 50. 8 5/8 x 14 1/2 in. Signed and dated in the plate. Signed and titled below the image in pencil. This is a fine impression printed on cream-colored Japanese paper. The margins are full. The condition is quite good apart from occasional scuffs in the outer margins. This wonderful, early work reminds of the great Flemish tradition of the of kermis, or village fair, which was made popular early on by Breughel and others. A pen and ink drawing exists for this print and is now in a private collection. Other works by de Bruycker are currently available.
Kritiek:

"Gelijkaardige gevoelens van vervreemding ten opzichte van de moderniteit kunnen tevens in de werken van Jules De Bruycker getraceerd worden . Dit blijkt bijvoorbeeld uit de ets ‘Veerleplein’ (1906) [Afb. 168] waar De Bruycker de vooruitgang van de moderniteit in de vorm van een racewagen laat contrasteren met een populair traditioneel gebruik, namelijk het marktgebeuren. Dit traditioneel gebruik werd echter ernstig bedreigd door de opkomst van warenhuizen en permanente handelszaken op het ogenblik dat deze ets gemaakt werd,792 waardoor het tafereel van De Bruycker een folkloristisch karakter krijgt.793 Het traditionele marktgebeuren met de moderne racewagen in de ets ‘Veerleplein’ speelt zich bovendien af in de schaduw van de restauratiewerken van het Gravensteen, wat als een onderdeel van het transformatieproces van de stad kan beschouwd worden." (Jonckheere).

Kritiek:


“In  zijn  ets  Het  Veerleplein (fig.  I.3.4) krioelen  de  mensen  over  het  marktplein. De ets is  rijk  aan  details,  de  figuren  zijn ‘Bruegeliaans’  en neigen naar het karikaturale. Hij verhoogde de horizon en liet het  perspectief traag afnemen waardoor hij een rusteloos woelen van de  mensen  kon  uitbeelden  en  tegelijk  een  gevoel  van  openheid  kon  behouden”.

Kirtiek: 

Het Sint-Veerleplein, aan de voet van het Gravensteen, beschrijft hij zoals de "Prondelmarkt" aan Sint-Jacobs door de ogen van de etser Jules de Bruycker: "En 't zijn de rumoerige, hard-bekkige wijven, met de nijdig-puilende oogen en de paarse gezwollen handen om de 'Visch-mijn': aan de groote Veerle-plaats, onder 't opstandig-rustige Graven-kasteel, midden in de groenten die schetteren onder den grooten zeil-doeken paraplu, een grijs schildwacht-huisje, waaruit krankzinnig-vlug een manne-stem reeksen cijfers uitgilt, er om-heen de kudde der logge en beweeglijke visch-vrouwen, hun blauw-beschorte buik over eene glimmende ijzeren balie, (Karel Van de Woestijne)

Over het Veerleplein



Veerleplein
Het Sint-Veerleplein, aan de voet van het Gravensteen, beschrijft hij zoals de "Prondelmarkt" aan Sint-Jacobs door de ogen van de etser Jules de Bruycker: "En 't zijn de rumoerige, hard-bekkige wijven, met de nijdig-puilende oogen en de paarse gezwollen handen om de 'Visch-mijn': aan de groote Veerle-plaats, onder 't opstandig-rustige Graven-kasteel, midden in de groenten die schetteren onder den grooten zeil-doeken paraplu, een grijs schildwacht-huisje, waaruit krankzinnig-vlug een manne-stem reeksen cijfers uitgilt, er om-heen de kudde der logge en beweeglijke visch-vrouwen, hun blauw-beschorte buik over eene glimmende ijzeren balie, (Karel Van de Woestijne)
Later deed het plein tot begin 20ste eeuw dienst als groentenmarkt. De belangrijke gebouwen rond het plein werden in 1913 gerestaureerd naar aanleiding van de wereldtentoonstelling van 1913. In 1993 werd het plein en zijn omgeving als stadsgezicht beschermd. Tot het beschermd gebied behoort ook een stukje van de Kleine Vismarkt, Jan Breydelstraat en Burgstraat. (Wikipedia)


















Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bankbiljetten

  https://museum.nbb.be/sites/default/files/2022-08/Onze_biljetten_bestaan...149_jaar.pdf   “Zo kwam de Bank in 1939 terecht bij Jules De Br...