(in musea als 'ets' aangeduid zonder meer)
RS: zie cartoonachtige figuurtjes
"Moniek
Naegels schrijft over de ets De Veergreppe (fig.
I.3.6) : ‘Een ets als De
Veergreppe is een goede
illustratie van wat Achilles Mussche het “arme
vlaanderen” van voor de Eerste Wereldoorlog noemde.
Portretteerde de kunstenaar hier zijn eigen levensomstandigheden of maakte hij een karikaturale schets?’ Het is niet ondenkbaar dat Jules De Bruycker in gelijkaardige
omstandigheden leefde als
voorgesteld op deze ets aangezien
hij tussen 1890 en 1908 achttien keer verhuisde met zijn moeder, waarbij ze steeds in zeer
armoedige woningen verbleven. "
Veergrep. Foto uit de Beeldenbank
"Vanouds
bekende zijsteeg van de Kortrijksepoortstraat met sterk dalend straatniveau
naar de Leie toe. Straatje in trapvorm met centrale ijzeren leuning. Tijdens
eerste kwart 19de eeuw reeds aan weerszijden met arbeiderswoningen bebouwd. Op
het braakliggende terrein rechts achteraan met heden enkele muurresten en
verder een spontane vegetatie bevond zich (een volledig ingestort) driezijdig
bebouwd pleinbeluik met open zijde naar de Leie gericht."
Gevonden op Pinterest:
Veergreep (vandaag)
Foto (website JDB):
![]() |
Cité Qua de la Biloque |
Foto van Veergrep ook Luizengevecht genoemd?
Baertsoen:
Volgens prof. Balthazar over zijn onderzoek naar de Gentse
beluiken in 1978 noemde men de Veergrep “Het Vlooiengevecht”. De naam ”‘t Vlooiengevecht”
zal waarschijnlijk wel zo zijn omdat er wat verder in de straat concurrenten waren
van de vlooien, namelijk de luizen, hun naam van de cité ’t Luizengevecht.
Vanouds
bekende zijsteeg van de Kortrijksepoortstraat met sterk dalend straatniveau
naar de Leie toe. Straatje in trapvorm met centrale ijzeren leuning. Tijdens
eerste kwart 19de eeuw reeds aan weerszijden met arbeiderswoningen bebouwd. Op
het braakliggende terrein rechts achteraan met heden enkele muurresten en verder
een spontane vegetatie bevond zich (een volledig ingestort) driezijdig bebouwd
pleinbeluik met open zijde naar de Leie gericht.
De huidige
huizenblokken nummers 1-5 en 11-17 dateren van 1891: beraapte voorgevels met
twee en een halve bouwlaag en twee traveeën met repeterend schema, onder
zadeldak (pannen) met verspringende kroonlijsten. Rechthoekige vensters met
arduinen dorpels. Nummer 7-9 gaat terug tot 1849: twee bouwlagen van twee
traveeën volgens spiegelbeeldschema, onder zadeldak en zelfde gevelordonnantie
als nummers 1-5 en 11-17.
De huizen
nummer 2-12 werden in 1889 opgetrokken: twee en een halve bouwlaag en twee
traveeën met repeterend schema onder zadeldak (pannen). Gecementeerde gevels
met schijnvoegen voorzien van licht getoogde vensters met arduinen dorpels.
Nummer 4 is
voorzien van een muurkapel met gestoffeerd Mariabeeld, in 1832 door de gebuurte
opgericht in het beluik als dank omdat ze gevrijwaard bleef bij een
cholera-epidemie; in 1962 naar hier overgebracht.
=========================================================
Albert Baertsoen Luizengevecht
Albert Baertsoen (1866-1922), Luizengevecht in the snow (second version - Eeckhout no. 153), Ghent, etching, 46 x 33 cm (plate), signed in pencil bottom right.
Periode 1900-1920

A Small Courtyard in Flanders (date unknown): Baertsoen, de Veergreppe.

============================================================
Gust De Smet, Veergreppe (1906)
Bij d-art (Vandeveldestraat 10 Gent) - Didier Eggermont.
Gust De Smet (1877-1943) studeerde aan de Gentse Academie, bleef in Gent wonen en werken tot 1908. Toen volgde hij zijn broer naar Sint-Martens-Latem.
=============================================================
George Hendrik Breitner, 1911, Achterbuurt te Gent,
aquarel en gouache over een schets in zwart krijt, h 436mm × b 435mm
=========================================================
Albert Baertsoen Luizengevecht
Albert Baertsoen (1866-1922), Luizengevecht in the snow (second version - Eeckhout no. 153), Ghent, etching, 46 x 33 cm (plate), signed in pencil bottom right.
Periode 1900-1920

A Small Courtyard in Flanders (date unknown): Baertsoen, de Veergreppe.

============================================================
Gust De Smet, Veergreppe (1906)
Bij d-art (Vandeveldestraat 10 Gent) - Didier Eggermont.
Gust De Smet (1877-1943) studeerde aan de Gentse Academie, bleef in Gent wonen en werken tot 1908. Toen volgde hij zijn broer naar Sint-Martens-Latem.
=============================================================
George Hendrik Breitner, 1911, Achterbuurt te Gent,
aquarel en gouache over een schets in zwart krijt, h 436mm × b 435mm
Via Storm Calle
Geen opmerkingen:
Een reactie posten