Uilenspiegel
Charles De Coster ( 1827-1879) geboren uit een Vlaamse vader en een Waalse moeder.
La légende et les aventures héroiques, joyeuses et glorieuses d'Ulenspiegel et de Lamme Goedzak au pays de Flandres et ailleurs
Légende d'Ulenspiegel (in 1867 verschenen in een slordige editie, in 1869 verscheen een gecorrigeerde versie met alle illustraties). Aanvankelijk heeft het werk maar een matig succes. Uilenspiegel verschijnt als een volksjongen, een grappenmaker, een soort anarchist... (een beweging die rond 1860 ontstaat).
Niet direct een figuur die de burgerij omhelst, maar het kan verkeren. Langzamerhand zal de figuur steeds meer tot de verbeelding spreken en in de 20ste eeuw zal de roman een internationaal succes worden (de verzetsheld blijkt vooral in de Sovjet-Unie tot de verbeelding te spreken).
De figuur
De figuur van Tijl Uilenspiegel komt in veel middeleeuwse verhalen voor. De Coster geeft hem een heldhaftig karakter. Hij wordt een Vlaamse vrijheidsheld die vecht tegen de kerkelijke en de Spaanse heerschappij. Onder de grollen is hij uit op wraak tegen de machthebbers die de kleine man onderdrukken en kapot maken (cf. de rode draad over de assen van Claes die op zijn hart kloppen).
Verschillende rijkelijk geïllustreerde uitgaven zijn verschenen. Onder meer Frans Masereel (Wolff Verlag, 1926) en Amédée Lynen (Lamertin, 1914) onderscheidden zich in dit opzicht. De eerste editie uit 1867 was versierd met veertien platen van diverse artiesten, waaronder Félicien Rops.[1] Voor de volgende druk twee jaar later waren er 32 etsen klaar.[2] Het boek was doorheen de twintigste eeuw een magneet voor illustratoren, met onder meer Jules De Bruycker (1922), Flor De Raet (1950), Paul Klein (1964), Dmitry Bisti (1965), Vojtech Tittelbach (1962), Otto Tittelbaum (1967) en Lucien Fontanarosa (1969).
Stephen Goddard:
"De Bruycker's illustrations for Ulenspiegel are important because they allow us to
identify certain recurrent pictorial themes encountered elsewhere in his oeuvre
specifically with the Ulenspiegel theme. This is the case with the headpiece for Book III
and de Slechte Maere already discussed. Another of the illustrations for Ulenspiegel
looks forward to a composition worked out in more detail some six years later. The
frontispiece of volume 2 of De Coster's Ulenspiegel (cat. 26b) is an early formulation of
Kermesse, of 1928 (cat. 34). Also titled Mendiants (Beggars), Kermesse has become
so mannered that it is difficult to read. A giant vagabond with two instruments
associated traditionally with lust and low life, the bagpipes and accordion, leads a tangle
of beggars beset with tokens of gambling, superstition, and religious devotion.93 As in
the book illustration, a caged owl, emblematic of Ulenspiegel, hangs near the
vagabond's elbow. We can enumerate further details but their cumulative effect does
little to help our understanding of the image. It might be argued that this is an
intentionally enigmatic restatement of Bosch's provocative painting of a wanderer
(variously titled the Peddler, the Landloper, and Everyman, Rotterdam, Museum
Boymans-van Beuningen), which has proven to be highly resistant to interpretation. It
must be conceded, however, that in some of De Bruycker's mature works, such as
Kermesse, in which he seems to try to revive the unleashing of imagination rooted in
Flemish lore that the First World War brought on, he succeeds primarily in parodying
himself, giving some credence to Marijnissen's quip that De Bruycker is best when he is
least himself.94 "
Geen opmerkingen:
Een reactie posten